Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) rozwiązała kontrakt z polsko-macedońskim konsorcjum firm NDI oraz SB Granit na budowę 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.
Jak poinformował rzecznik GDDKiA Marcin Hadaj, kontrakt został rozwiązany z winy wykonawcy ze względu na opóźnienia w jego realizacji. Zarządca dróg nałoży na wykonawcę karę umowną w wysokości około 62 mln zł.
- _ W tej chwili będzie zabezpieczenie placu budowy i inwentaryzacja tego, co zostało zrobione przez konsorcjum NDI oraz SB Granit, a następnie nastąpi przetarg na nowego wykonawcę _ - zaznaczył rzecznik GDDKiA.
Drogowcy szacują, że takie rozwiązanie opóźni inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.
Pytany o przewidywany termin nowego przetargu Hadaj powiedział: _ Zależy nam na tym, żeby to było jak najszybciej, natomiast nie jesteśmy w stanie podać teraz terminów _.
Dwa tygodnie temu polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit poinformowało GDDKiA o zamiarze wypowiedzenia umowy na budowę odcinka A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami. Jak poinformował wtedy rzecznik NDI Paweł Mazur, wykonawca miał zamiar odstąpić od kontraktu na podstawie klauzuli mówiącej, że _ zamawiający w istocie nie wykonuje swoich zobowiązań według kontraktu _.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/139/t129931.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/najwyzszy;pylon;z;wiecha;122;metry,4,0,759812.html) Najwyższy pylon z wiechą. 122 metry
- _ To nie Dyrekcja rozwiązała umowę, ale to jest oczywiście jej prawo, żeby w taki sposób formułować wydarzenie. My wstrzymujemy się z komentowaniem do jutrzejszego spotkania, na którym przedstawimy swoje racje _ - poinformował Mazur.
Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem a Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, która opiewała na blisko 623 mln zł brutto.
Podpisanie umowy z wykonawcą opóźniło się, gdyż po jego wyborze dwóch spośród pozostałych uczestników przetargu - Dragados oraz konsorcjum z POLDiM na czele - oprotestowało rozstrzygnięcie. Zostało ono jednak podtrzymane przez Krajową Izbę Odwoławczą działającą przy prezesie Urzędu Zamówień Publicznych.
Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania, tak jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/72/t87624.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/infrastruktura/artykul/darmowe;autostrady;nie;dla;kazdego,170,0,763306.html) Darmowe autostrady nie dla każdego
Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav i Metrostav oraz hiszpański Dragados. Budowę blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 między Szarowem a Tarnowem dofinansowuje w znacznej części unijny Fundusz Spójności.
Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie około 670 km.
Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Według planów dalsza część do granicy w Korczowej miała być gotowa do 2012 r.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
[ ( http://static1.money.pl/i/h/115/t80243.jpg ) ] (http://dom.money.pl/budownictwo/wiadomosci/artykul/jest;zgoda;wojewody;na;budowe;odcinka;a4,86,0,764758.html) | Jest zgoda wojewody na budowę odcinka A4 To ostatnia, wymagana prawem, zgoda na budowę podkarpackiego fragmentu autostrady. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/114/t80242.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/polacy;nie;chca;pracowac;dla;chinczykow,164,0,775076.html) | Polacy nie chcą pracować dla Chińczyków Chińskie konsorcjum Covec nie może znaleźć w Polsce podwykonawców. |
[ ( http://static1.money.pl/i/h/1/t80897.jpg ) ] (http://news.money.pl/artykul/ruszy;budowa;kolejnego;odcinka;a1,100,0,770916.html) | Ruszy budowa kolejnego odcinka A1 Prace na linii Stryków-Tuszyn mają rozpocząć się jeszcze przed końcem 2011 roku. |