Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Bereźnicki
|

Nawet 10 tys. euro za pojazd. Producenci ciężarówek zapłacą klientom odszkodowania za zmowę cenową

6
Podziel się:

Biorąc pod uwagę liczbę ciężarówek sprzedanych na Starym Kontynencie, łączna kwota odszkodowań może teoretycznie dojść nawet do 100 mld euro.

MAN uniknął kary, ponieważ przerwał zmowę i poinformował o niej władze.
MAN uniknął kary, ponieważ przerwał zmowę i poinformował o niej władze. (Anna Kaczmarz/REPORTER)

3,8 mld euro kar, jakie europejscy producenci ciężarówek zapłacili za zmowę cenową, może okazać się drobną sumą w porównaniu z odszkodowaniami, jakie będą musieli zapłacić swoim klientom. Możliwe, że za każdy pojazd będą musieli zapłacić 10 tys. euro, a to oznacza teoretycznie łączny koszt na niebotycznym poziomie 100 mld euro.

W 2016 roku sześciu z siedmiu największych europejskich producentów samochodów ciężarowych zawarło z Komisją Europejską porozumienie w sprawie zmowy cenowej, jaką utrzymywali w latach 1997-2011.

MAN, DAF, Daimler (produkuje pojazdy pod marką Mercedes-Benz), Iveco oraz Volvo (które posiada także markę Renault Trucks), zgodziły się zapłacić łącznie niecałe 3 mld euro kar za wspólne zawyżanie cen w ramach tworzonego przez nie oligopolu.

Na porozumienie z KE nie zdecydowała się szwedzka Scania, która jednak niedawno także otrzymała karę - 880 mln euro. Upiekło się jedynie niemieckiemu MAN-owi, któremu darowano 1,2 mld euro za doniesienie o zmowie. Obie marki należą od kilku lat do Volkswagena.

Zobacz także: Wideo: koniec z szybkim psuciem się RTV i AGD? Bruksela szykuje nowe przepisy.

Jak się jednak okazuje, to dopiero początek kłopotów producentów ciężarówek. Teraz muszą zmierzyć się z pozwami o odszkodowanie, jakie zaczynają masowo kierować do nich firmy, które przez lata po zawyżonych cenach kupowały ich produkty.

Jak pisze serwis trans.info, będzie to największy wspólny pozew przedsiębiorców w historii Europy. Niedługo sprawa może się przedawnić, dlatego przewoźnicy i firmy logistyczne masowo ruszyły do kancelarii prawnych, by za ich pośrednictwem walczyć o odszkodowania.

Kancelarie, które szykują wspólny pozew, szacują, że ich klienci przepłacali nawet o 20 proc. za ciężarówki siedmiu wspomnianych marek. To oznacza, że kwota odszkodowania za pojedynczy pojazd może wynieść nawet 10 tys. euro.

Biorąc pod uwagę liczbę ciężarówek sprzedanych na Starym Kontynencie, łączna kwota odszkodowań może teoretycznie dojść nawet do 100 mld euro.

Do pozwu oczywiście dołączyć mogą się także polscy przewoźnicy. Warunkiem jest zakup w latach 1997-2011 przez daną firmę choć jednej ciężarówki wymienionych marek o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 6 ton. W okresie obowiązywania zmowy cenowej w Polsce zakupiono około 150 tys. nowych ciężarówek o takim tonażu.

Co istotne, o odszkodowanie mogą starać się nie tylko nabywcy nowych pojazdów, ale także firmy, które ciężarówki kupiły na rynku wtórnym.

To jeszcze nie koniec. Niektóre kancelarie twierdzą, że wina producentów ciężarówek nie ograniczała się do zawyżania cen, lecz także dochodziło do zatajania przed użytkownikami niektórych technologii. Efektem mogło być m.in. wyższe zużycie paliwa, czyli firmy mogłyby starać się o zwrot zawyżonych rachunków za paliwo.

wiadomości
gospodarka
gospodarka polska
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(6)
WYRÓŻNIONE
abcd
7 lat temu
Tak wygląda gospodarka UE w rzeczywistości.
m-53
7 lat temu
Poszukałem - informacja nieźle przeterminowana. Kancelarie listy do pozwu zbiorowego dawno zamknęły :(
Biko
7 lat temu
Dziwne že znowi niemieckie na qierzchu
NAJNOWSZE KOMENTARZE (6)
mk
7 lat temu
Wywalczenie czegokolwiek graniczyć będzie z cudem. Unia nałożyła kary i zgarnęła kilka miliardów euro..ale jednocześnie poszkodowanym nie dała nic. Mało tego, żadne dokumenty nie mówią nic o procentowych zawyżeniach cen samochodów. Ta mała kwestia sprawia że trzeba będzie udowodnić jakie poniosło się szkody tzn. o ile się zapłaciło więcej za samochód. Taka sytuacja sprawia że szanse są równe zeru patrząc na zmienne mające wpływ na cenę. Kto oszacuje szkodę nie mając dostępu do dokumentów? A jeśli nawet to i tak to koncerny mając dokumenty będą je podważać.
abcd
7 lat temu
Tak wygląda gospodarka UE w rzeczywistości.
Biko
7 lat temu
Dziwne že znowi niemieckie na qierzchu
m-53
7 lat temu
Poszukałem - informacja nieźle przeterminowana. Kancelarie listy do pozwu zbiorowego dawno zamknęły :(
m-53
7 lat temu
Która kancelaria tym się zajmie - kupiłem MAN-a, nowego, w 2004. Mam go do dziś.