Solidarna Polska chce informacji rządu na temat stanu realizacji projektów infrastrukturalnych, sposobu ich kontroli i zwalczania korupcji w związku z inwestycjami realizowanymi w naszym kraju. To pokłosie ostatnich publikacji mediów m.in. o korupcji przy budowie dróg.
Minister transportu Sławomir Nowak pytany dzisiaj, czy inwestycje infrastrukturalne są w jego opinii szczególnie narażone na korupcję ocenił, że skala tych inwestycji jest w Polsce ogromna. - _ Tam gdzie są wielkie pieniądze, tam i wielkie pokusy _ - powiedział Nowak. Przypomniał, że na inwestycje kolejowe ma być wydane do 2015 r. 30 mld zł, a na drogowe 15 mld zł tylko w tym roku.
W opinii ministra działania prewencyjne i ochrona antykorupcyjna są jak najbardziej potrzebne, ale - jak zaznaczył - na razie ta ochrona działa dobrze. _ Dzisiejszy system nadzoru nad inwestycją może wyłapywać nieprawidłowości i je penalizować _ - powiedział Nowak.
Wcześniej w piątek szef klubu SP Arkadiusz Mularczyk powołał się podczas konferencji prasowej w Sejmie m.in. na piątkowe publikacje _ Gazety Wyborczej _ - która napisała, że _ złodziejstwo i korupcja na budowie polskich dróg przyjęły rozmiary, w które trudno uwierzyć _ - oraz _ Rzeczpospolitej _ - która podała, powołując się na raport CBA, że _ informatyzacja czy przydział środków z UE to obszary, w których może w 2013 r. dochodzić do wielkiego łapownictwa _.
_ W dniu dzisiejszym widzimy, jaki jest efekt (...) odpuszczenia walki z korupcją i przestępczością. Tym efektem jest największa dotychczas w historii skala korupcji przy zamówieniach publicznych, największy wyciek środków publicznych do różnego rodzaju cwaniaków _ - oświadczył szef klubu SP.
Zapowiedział, że Solidarna Polska jeszcze w piątek złoży w Sejmie wniosek o informację rządu na temat stanu realizacji projektów infrastrukturalnych, a także sposobu ich kontroli, nadzoru i zwalczania korupcji w związku z inwestycjami realizowanymi w naszym kraju.
Z kolei szef SP Zbigniew Ziobro powiedział w piątek w Krakowie, że jego ugrupowanie będzie się domagać, by debata w tej sprawie w Sejmie odbyła się możliwie szybko, może już na kolejnym posiedzeniu. Zapytany przez PAP wyjaśnił, że celem takiej debaty jest poszukiwanie rozwiązań systemowych, które pomocne byłyby przy zwalczaniu korupcji.
Jak podkreślił, powołując się na ustalenia SP, średnia cena budowy 1 kilometra autostrady wokół Warszawy wyniosła ok. 200 mln zł, tymczasem w Niemczech 1 km autostrady kosztuje poniżej 40 mln zł, na Litwie poniżej 20 mln zł, a _ w Austrii, przez tunele skalne - ok. 100 mln zł, podobnie jak na Florydzie przez bagna _.
_ Przy okazji doszło do niezwykłego zjawiska - Polska, która miała górę pieniędzy europejskich na budowę dróg i autostrad, jednocześnie stała się miejscem upadku setek firm budujących autostrady i podwykonawców. To wszystko pokazuje skalę nieudolności rządu, który nie zapanował nad właściwym wydawaniem pieniędzy _ - powiedział Ziobro.
Jak dodał, _ SP nie wychodzi z idealistycznych założeń, że można zlikwidować zjawisko korupcji, ale jesteśmy przekonani, że można je ograniczyć - ale do tego trzeba woli i determinacji, której dziś rządzącym politykom brakuje _.
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Kasa na kolej nie pójdzie na drogi. Co z 1,2 mld? Polski rząd zwrócił się ponad rok temu do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie tej sumy z projektów kolejowych na drogowe. KE do tej pory nie wydała oficjalnego stanowiska w tej sprawie. | |
Zaskakujący sojusznicy ministra Nowaka Związkowcy z OPZZ zapowiedzieli współprace w czasie Euro. Nie zgodzili się jednak, co jednej sprawy. | |
Stracimy pięc miliardów? Bruksela nie ustąpi Komisarze twardo o naszych żądaniach w sprawie pieniędzy na kolej: _ Nie będzie żadnych przesunięć na drogi _. Sławomir Nowak obiecuje, że nie stracimy ani centa. |