Miniony rok był pierwszym, który nie upłynął pod znakiem pandemii, w związku z tym zmieniły się motywacje kupujących online. Jedną z trwałych zmian był szybki rozwój cyfrowych kanałów sprzedaży, które zostaną z nami na dobre. Mimo że klienci powracają do tradycyjnych sklepów, jednak nie będzie to powrót do stanu sprzed 2020 r. Przykładem trwała zmiana nawyków, gdy od 2022 r. więcej Polaków kupuje przez smartfon niż przez komputer czy popularność BLIKa jako ulubionej formy e-płatności.
A po nocy przychodzi dzień, a po spadkach wzrosty
Rok 2023 był trudny dla właścicieli sklepów, ale sytuacja na szczęście się zmienia. Klienci kupowali rozważniej, a wartość koszyka zakupowego spadała głównie z powodów inflacji. Dane z grudnia są lepsze od prognoz, inflacja bazowa wyniosła 6,9 proc. w grudniu, zdaniem Rady Polityki Pieniężnej będzie spadać w kolejnych miesiącach.
Powodów do optymizmu jest więcej. Jak informuje Polski Instytut Ekonomiczny od połowy ubiegłego roku stopniowo rośnie siła nabywcza konsumentów, a Polska wraz z krajami UE powraca na ścieżkę wzrostu gospodarczego. Chociaż wzrost PKB na koniec 2023 r. wyniósł 0,3 proc., w tym roku wszyscy liczą na przyspieszenia i wzrosty sięgające 2,3 proc.
Zdaniem analityków banku PKO BP ożywienie krajowej gospodarki z końcem roku jest wstępem do jeszcze silniejszych wzrostów, gdy PKB w pierwszej połowie roku urośnie do 3 proc. i do 4 proc. z końcem roku. Siłą napędową odbicia gospodarczego będzie konsumpcja gospodarstw domowych, głównie ze względu na poprawę dochodów, mocny rynek pracy i większą aktywność inwestycyjną firm. W tym roku pojawią się również pierwsze pieniądze z odmrożonego Krajowego Planu Odbudowy, a skutki finansowego zastrzyku w inwestycje odczujemy w 2025 r.
Gdzie jesteśmy dziś? Czyli 7498 zamówień w godzinę
Dobre wyniki notuje sprzedaż online, która w 2023 r. wzrosła aż o 27,2 proc. w listopadzie w porównaniu z październikiem. Udział sprzedaży internetowej w handlu ogółem zwiększył się z 9 proc. w październiku 2023 r. do 11,7 proc. w listopadzie.
Czy końcówka 2023 r. pozwala wierzyć, że rok 2024 będzie dużo lepszy czy to krótkotrwały efekt przedświątecznego nastroju? Za nami pierwsza sprzedaż w Black Friday odkąd obowiązuje dyrektywa Omnibus. - Podczas Black Friday w 2022 r. pobiliśmy rekord. Sklep jednego z naszych Partnerów wygenerował bardzo dobry wynik: klienci składali zamówienie w e-sklepie co 0,94 sekundy. W 2023 r. było jednak jeszcze lepiej: wygenerowano 7489 zamówień w godzinę! To oznacza 2,08 zamówienia na sekundę, czyli jedno zamówienie co 0,48 sekundy! - mówi Jakub Nadolny, CEO Fast White Cat, Agencji Magento, który wspiera firmy we wdrożeniach Adobe Commerce oraz Magento.
Z nadzieją na wzrost wyników sprzedaży w tym roku patrzy 72 proc. przedsiębiorców, a co drugi chce zwiększyć nakłady na marketing na zagranicznych rynkach. Eksperci przewidują jednak, że do 2026 r. handel internetowy będzie stanowił około 20 proc. sprzedaży detalicznej w Polsce.
W jakim miejscu dziś jesteśmy? 79 proc. internautów deklaruje zakupy online (2 p.p więcej r/r), a 75 proc. w polskich sklepach - wynika z badania Gemiusa. Wartość polskiego rynku szacuje się na ok. 120 mld zł, tempo wzrostu w kolejnych latach może wynieść 11 proc. rocznie wg analityków PMR, a wartość e-commerce do 2027 r. może osiągnąć 141 mld złotych.
Klienci w dalszym ciągu będą trzymać się za portfele, zwłaszcza, że cena to kryterium numer jeden w trakcie zakupów online. Dlatego zaskoczeniem było wyjście z Polski Shopee, o którym za sprawą reklam słyszeli nie tylko użytkownicy. Jako że rynek nie znosi próżni, w jego miejsce z sukcesem weszła platforma Temu. To dość powszechny głos, że w ubiegłym roku marketplace’y ugruntowały i tak dominująca pozycję.
Dlatego inaczej na rynek patrzą duże podmioty, inaczej tysiące właścicieli małych i dużych e-sklepów, którzy rywalizują między sobą ceną i jakością obsługi. Polityka cenowa z pewnością będzie kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzje konsumentów również w 2024 r.
Personalizacja trendem 2024 roku
Umiejętność torzenia spójnych doświadczeń multikanałowych (omnichannel experience) i personalizacja kształtowały rynek digital commerce w mijającym roku, wraz z lojalizacją i customer intelligence były najsilniejszymi trendami, wynika z badania Barometr Retail firmy Future Mind.
Dziś, gdy klienci kupują najczęściej przez komórki, priorytetowe traktowanie wersji mobilnej jest trwałym elementem budowy doświadczenia zakupowego.To ważne, bo zdaniem wielu uczestników rynku e-commerce, tegorocznym trendem będzie personalizacja.
Klienci słyszą, że AI czyni cuda i oczekują, że marki poprawnie odczytują ich potrzeby i dostosują ofertę do indywidualnych oczekiwać. Dlatego narzędzia AI będą napędzać działania związane z personalizacją oferty, automatyzować i wspierać obsługę klienta, chociażby przez bardziej udoskonalone chatboty. Gdy konsumenci dostają oferty pasujące do ich indywidualnych potrzeb, to skłania ich do zakupów, co wynika z badania The Next Level of Personalization in Retail firmy BCG. - Zbadaliśmy jak wykorzystanie sztucznej inteligencji w połączeniu z Magento 2 wpływa na wzrost konwersji - mówi Jakub Nadolny, CEO Fast White Cat. - Testy wykazały, że po wprowadzaniu dedykowanego interfejsu sklepu, wartość koszyka zakupowego w przypadku zalogowanych użytkowników była wyższa niż dla użytkowników z interfejsem standardowym bez AI. Liczba oczekiwanych zachowań zalogowanych klientów w ścieżce zakupowej również była o kilka razy wyższa w przypadku interfejsu dedykowanego.
Dobrze przeprowadzona analiza danych to środek do personalizacji komunikacji, trafniejszych rekomendacji produktowych, w efekcie poprawy customer experience. Według danych Deloitte Digital koszt zdobycia klienta jest pięciokrotnie wyższy niż koszt utrzymania klienta dotychczasowego. - Sprzedawcy podejmując działania powinni myśleć o długofalowym skutku jakim jest lojalny i zadowolony klient. Dlatego warto stawiać na organiczny rozwój własnego sklepu, możliwość szybkiego wdrażania innowacji, budowę własnej bazy i pielęgnowanie relacji z klientami - radzi Jakub Nadolny, CEO w Fast White Cat.
Ekspert dodaje, że najpopularniejszym rozwiązaniem dla średnich i dużych biznesów online jest Magento, które umożliwia obsługę kilkuset tysięcy zamówień miesięcznie i jest bardzo elastyczne. – Magento zapewnia szereg funkcjonalności i modułów, które potrafią zapewnić obsługę sklepu na wysokim poziomie i przyspieszać proces zakupowy dla klienta końcowego. Magento umożliwia nieograniczone możliwości rozwoju biznesu, pozwala zarządzać kilkoma sklepami internetowymi z jednego panelu administracyjnego, posługiwać się wieloma językami i walutami, a także podłączać różne systemy płatnicze - przekonuje Nadolny.
Chcesz usprawnić swój ecommerce?
Zrób to z ekspertami: https://fastwhitecat.com/uslugi/platformy-e-commerce-b2c/
Materiał sponsorowany przez Fast White Cat