Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Paweł Orlikowski
Paweł Orlikowski
|

Wielka Brytania w panice. Brakuje kierowców ciężarówek, a to może uderzyć w gospodarkę

506
Podziel się:

Kolejki do stacji paliw, puste sklepowe półki. Brak rąk do pracy w Wielkiej Brytanii dopadł sektor transportu, rząd do pomocy chce wysłać wojsko. W rozmowie z money.pl ekspert rynku pracy tłumaczy, jak spory może to być cios dla Brytyjczyków, który wymierzyli sami sobie.

Wielka Brytania w panice. Brakuje kierowców ciężarówek, a to może uderzyć w gospodarkę
Wielka Brytania w panice. Brakuje kierowców, a to może załamać gospodarkę (Getty Images, Tim Graham)

Na Wyspach brakuje kierowców do wożenia towarów, a najgorzej jest wśród tych ze specjalnymi uprawnieniami do transportu paliw. Dlatego od kilku dni widzimy dantejskie sceny. Kierowcy w panice ustawiają się w kolejkach do stacji paliw, niektóre są nawet czasowo zamykane, bo nie dojeżdżają do nich cysterny.

Sytuacja jest na tyle zła, że brytyjski rząd zamierza włączyć wojsko do transportu paliw. A do zapewnienia ciągłości dostaw do sklepów, szczególnie w zbliżającym się gorącym przedświątecznym okresie, chce ściągnąć kierowców z zagranicy. A pracowników brakuje nie tylko w transporcie. Tylu wakatów, co obecnie, na Wyspach jeszcze nie było.

Mimo że przez brexit znacznie utrudniono napływ migrantów, wprowadzone mają zostać "awaryjne wizy", czyli uproszczona opcja wizowa dla chętnych do pracy przez najbliższe trzy miesiące. Zgodnie z zapowiedziami rządu, około 5 tysięcy kierowców ciężarówek będzie mogło pracować w Wielkiej Brytanii do Wigilii. Pytanie, czy znajdą się chętni.

Zobacz także: Pytanie o szczepienia podczas rekrutacji? "Jest inne, które mocno otwiera"

Tego się nie da szybko naprawić

W rozmowie z money.pl Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego, mówi, że sytuacja na Wyspach jest nadzwyczajna i trudna do naprawienia z dnia na dzień. Jak podkreśla, Brytyjczycy sami są sobie winni. Dokonując brexitu, stworzyli bariery formalne, utrudniające wejście na brytyjski rynek pracy pracownikom z Unii Europejskiej, którzy do tej pory mocno ten rynek zasiali.

- Sam fakt, że Brytyjczycy robią pewien ukłon w kierunku osób, które mają tam napłynąć, jeszcze nie sprawia, że te osoby będą chciały przyjechać. W innych krajach też brakuje ludzi do pracy, więc rywalizacja o pracowników występuje na całym kontynencie. Dlatego te oferty muszą być bardzo dobre, by przyciągnąć chętnych - tłumaczy Kubisiak w rozmowie z money.pl.

Kłopotliwy brexit

Jak podkreśla Andrzej Kubisiak z PIE, jest jeszcze jeden ważny element. Brytyjczycy brexitem dość wyraźnie powiedzieli: "nie chcemy napływu migrantów". A teraz będą musieli tę retorykę odwrócić i powiedzieć: "to już nieaktualne, właściwie to potrzebujemy i zapraszamy".

To nie jest takie proste. Oczywiście część osób, z przyczyn czysto ekonomicznych, może wybrać kierunek brytyjski. Ale będzie to problem dla rządu w Londynie - sam gest nie przełoży się na napływ taki, jaki był obserwowany w poprzednich latach. Dlatego te 5 tysięcy kierowców z zagranicy może być trudne do osiągnięcia - mówi nam Kubisiak.

Jak dodaje, Brytyjczycy doświadczają tego, przed czym ostrzegała ich armia ekonomistów i ekspertów. Ich gospodarki nie da się utrzymać bez napływu migrantów.

- To jest gospodarka, która wpisała to w swój model rozwojowy i była uzależniona od cudzoziemców. Czy to się podoba Brytyjczykom, czy nie, taki mieli model gospodarczy. Oni zamknęli oczy i stwierdzili, że spróbują inaczej. Mieli do tego pełne prawo, natomiast chyba nie przekalkulowali do końca kosztów albo nie zdawali sobie sprawy, że to może mieć tak daleko idące konsekwencje - podsumowuje Andrzej Kubisiak.

Na fakt, że na Wyspach brakuje kierowców, składa się kilka problemów. Poza brexitem, który wprowadził szereg utrudnień, to również pandemia, która wypchnęła część z nich na zasiłki. A do tego nowe prawo, czyli przepis IR35 (kwestie związane z opodatkowaniem i formą zatrudnienia), co również sprawiło, że część kierowców zniknęła z rynku.

Według przedstawicieli branży transportowej, w Wielkiej Brytanii brakuje około 100 tysięcy kierowców ciężarówek. Po brexicie z Wysp wyjechało ok. 25 tys. kierowców, a pandemia COVID-19 na niemal rok wstrzymała proces uzyskiwania kwalifikacji przez nowych pracowników branży transportowej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(506)
WYRÓŻNIONE
niepokorny
3 lata temu
angole ciągle myślą że jest 19-ty wiek i świat będzie się kręcił wokół ich palca a tu taka niespodzianka !
Ziomek
3 lata temu
Pracowałem na Wyspach jako kierowca przez 12 lat. Jeszcze przed referendum zacząłem się starać by wyemigrować do Kanady. Wyjechałem z UK w 2019 i żałuję tylko jednego, że nie zrobiłem tego kroku dużo wcześniej. Angole zawsze patrzą na migrantów z góry. Firmy transportowe są różne, i te b. dobre i te g...ne. Ale ze swoim podejściem do kierowców z Polski, Węgier, Słowacji czy Rumunii to oni mają to na co zasłużyli. Ta czkawka pobrexitowa będzie się ciągnęła przez wiele, wiele lat w transporcie drogowym. Pozdrawiam wszystkich kierowców i zapraszam do Kanady, tu można żyć i pracować godnie (w takiej kolejności, nie odwrotnie)
Mądra rada
3 lata temu
Nikt nie powinien jechać do nich do pracy. Samoluby i lenie niech sami wezmą się do roboty. Nie chcieli wspólnoty, uważają się za lepszych,to niech radzą sobie sami.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (506)
seda
2 lata temu
W dzisiejszych czasach abyzostać kierowcą ciężarówki trzeba być napierw Milionerem taniej jest zrobić kurs Pilota samolotu pasarzerskiego niż kierowcą
haha
3 lata temu
Wielka Brytania rozważa ewentualne kroki w kierunku poluzowania wyśrubowanych wymogów dotyczących kierowców ciężarówek. Wiem, mało ciekawe.
trzeba myśleć...
3 lata temu
A tak chcieli brexitu? Dobrze flegmatykom tak!
sdcb
3 lata temu
I o to chodziło komuś, kto płacił mediom, za kłamliwy przekaz. W końcu pękło. Do trzech dni wstecz było wszystko ok, chociaz pisali i pisali kłamstwa. Dopóki Borys nie wyszedł i nie powiedział, żeby nie panikować. Skąd on może wiedzieć , co dzieje się na stacjach, jak metrem jeździ? O to chodziło Unii, żeby pokazać, jak źle dzieje się w UK.
Xix
3 lata temu
Jesli zmienia ruch na prawostronny, to sie zastanowie.
...
Następna strona