PANELIŚCI:
· Michał Wiśniewski, Wiceminister, Ministerstwo Rozwoju
· Iwona Sroka, Członek Zarządu, Murapol
· Adam Ambrozik, Dyrektor ds. Korporacyjnych VELUX Polska, VELUX
· Aleksandra Gołdys, Education Design Developer, Central and Eastern Europe, EIT Climate-KIC
· Justyna Glusman, Dyrektorka Zarządzająca, Fala Renowacji, UN Global Compact
· Elżbieta Płuska, Ekspert ds. Regulacji i Ryzyk Środowiskowych, Business Centre Club
· Łukasz Dziamski, Partner, HANTON Kancelaria Prawna
· Jakub Manicki, Prezes, Red Snake
· Konrad Płochocki, Dyrektor Generalny, PZFD
· MODERATOR: Agnieszka Zaręba, RadioZET.pl
Prowadząca panel Agnieszka Zaręba rozpoczęła debatę na temat budownictwa przyszłości. Otwarte pytanie: Jak wyglądałoby to wymarzone miejsce do życia w Państwa przypadku? Czy to aglomeracja, małe miasteczko, czy polska wieś z dala od miasta?
Wymarzone miejsce do życia – miasto czy wieś?
Michał Wiśniewski:
· Chciałbym wrócić na wieś, ale wieś zdigitalizowaną (...) To co oferuje nam duże miasto, na wsi może dać digitalizacja.
Iwona Sroka odpowiada, że marzy jej się miasto pełne zieleni, nie dla samochodów, tylko dla ludzi.
Adam Ambrozik:
· Potrzeba obcowania z naturą, z zielenią to trend, który będziemy obserwować w najbliższych latach.
Elżbieta Płuska zgodziła się z poprzednikami. Wyraziła zdanie, że zieleń, przyroda to element, do którego będziemy dążyć niezależnie od etapu życia.
Justyna Glusman wyraziła zdanie, że mówimy o zieleni i czystym powietrzu, dostępie do atrakcyjnych przestrzeni, nowych technologiach i o takim mieście będziemy marzyć.
Łukasz Dziamski dodaje, że dla niego ideałem jest świetne skomunikowane przedmieście z dobrym Internetem i infrastrukturą.
Jakub Manicki mieszkając w Szczecinie ma mnóstwo zieleni, dobrą infrastrukturę i dostęp do mediów.
Konrad Płochocki jest zdania, że miasto przyszłości to miasto z dobrą komunikacją ale też miasto, gdzie będziemy się pieszo przemieszczać. Nasza planeta tego potrzebuje.
Aleksandra Gołdys: Stary podział na miasto i wieś jest już nieadekwatny. Człowiek chce wybrać to co najlepsze z każdej przestrzeni - miasta i wsi. Wszyscy chcą łączności z przyrodą a tymczasem Polacy nie są gotowi na zajmowanie się przyrodą.
Moderatorka: Chciałabym zestawić Państwa opinie z przygotowanymi przeze mnie cytatami.
Michał Wiśniewski: W Polsce nie ma tzw. dobrych czy złych dzielnic, w odróżnieniu od np. USA. Mamy mix bloków z wielkiej płyty i nowoczesnych bloków, apartamentowców. Prelegent nie jest zwolennikiem zmiany na model zachodni.
Iwona Sroka: Kiedyś wydawało się ludziom, że będą mieszkać w jednym miejscu, teraz obserwuje się tendencje do migracji mieszkaniowej. Potrzeby mieszkańców miast zaczęły zbliżać się do potrzeb ludności wiejskiej: ogródki, altany, parki coraz częściej pojawiają się w miastach.
Adam Ambrozik jest zdania, że należy położyć nacisk na nowoczesne technologie. Chcemy mieć do nich dostęp. Automatyzacja jest dobrą odpowiedzią na problemy współczesności.
Elżbieta Płuska twierdzi, że trzeba szukać rozwiązań w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
· W wizjach SF szukamy otwartych przestrzeni i zieleni.
Justyna Glusman podkreśla znaczenie równowagi pomiędzy rozmaitymi sposobami zagospodarowania miejskimi przestrzeniami.
· Zagrożenia wynikające z rozlewania się miasta są potężne (...) Źródłem problemów jest brak planowania przestrzennego.
Zaburzana jest równowaga ekologiczna i koszty funkcjonowania miasta. Rozwój infrastruktury nie nadąża z rozbudową. Warszawa ma jedną z najdłuższych sieci ogrzewania miejskiego ale jednocześnie 11 tys. pieców, z którymi trzeba coś zrobić. Koszty zagospodarowania nie są większe niż te, które samorządy ponoszą rozbudowując przedmieścia.
Łukasz Dziamski wybrał komplementarny cytat z raportu UE. Stwierdził, że raport dobrze zestawia się z tezami książki Ebenezera Howarda Miasto Ogród Przyszłości sprzed 120 lat. W mieście atrakcyjna jest dobra praca, zarobki, infrastruktura i dobre warunki dla socjalizacji oraz rozrywki. Podstawowa wada to choroby, zatłoczenie, brudne powietrze. Wieś zasadniczo Howard opisał kontrastowo, postulując połączenie dobrych stron wsi i miasta w Mieście-Ogrodzie. Dodał, że jednak po 120 latach dalej mamy problemy z realizacją założeń Howarda.
Jakub Manicki zacytował wypowiedź Elona Muska o budowie osiedli na Marsie. Wyraził przy tym obawę, że tego typu pomysły to wynik strachu przed katastrofą klimatyczną u osób najbogatszych. Znacznie skuteczniejsze wydaje się przeciwdziałanie zagrożeniu na ziemi.
Konrad Płochocki odniósł się do wypowiedzi Łukasza Dziamskiego:
· Musimy odróżnić, co nam się wydaje ekologiczne z punktu widzenia jednostki, a to co jest ekologiczne z punktu widzenia ogółu. Nie ma nic bardziej nieekologicznego niż wielka willa pośrodku puszczy, najlepiej z podgrzewanym basenem, pięcioma miejscami na samochód i jeszcze lądowiskiem dla helikoptera. Oczywiście każdy z nas by powiedział, że no ale otoczona zielenią… gdyby każdy z nas miał coś takiego, to tej puszczy by po prostu nie było. -
Stwierdził, że ekologiczniejszy jest wieżowiec mieszkaniowy, mimo wszystkich mankamentów, niż pochłaniające olbrzymią powierzchnię osiedle domów jednorodzinnych.
Aleksandra Gołdys odniosła się do cytowanej wypowiedzi Elona Muska. Jej zdaniem patrzenie z perspektywy superbogatych czy nawet bogatych ludzi trudno wyobrazić sobie miasto dostosowane do ludzi nieuprzywilejowanych.
- Miasto to nie wizje Elona Musk, to miejsce, które pozwala nam być wspólnotą.
MIĘDZYNARODOWY SZCZYT TOGETAIR 2022
Szczyt Klimatyczny odbywa się w dniach 20-21-22 kwietnia, w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego (BUW), ul. Dobra 56/66 w Warszawie, a także w dostępnej dla wszystkich w Polsce i Europie przestrzeni online.
Wydarzenie, realizowane w formule hybrydowej i transmitowane telewizyjnego studia, oglądać można
ezpłatnie i bez rejestracji na głównych stronach najważniejszych polskich portali internetowych https://togetair.eu/partnerzy, a także na polskich i belgijskich platformach Linkedin i Twitter – tak, aby nasz głos był słyszany w Europe-Bubble.
W 2022 r. formuła wydarzenia rozszerzona została na poziom międzynarodowy, wzmacniając współpracę na linii Polska - kraje Trójmorza - Unia Europejska. Każdy dzień Szczytu rozpoczyna się panelem prowadzonym w języku angielskim, poświęconym globalnej i europejskiej tematyce.
Organizatorzy międzynarodowego Szczytu Klimatycznego zaprosili również do udziału przedstawicieli ministerstw, samorządy w randze marszałków, przedstawicieli spółek skarbu państwa, organizacji pozarządowych, koncernów międzynarodowych oraz mniejszych firm zaangażowanych w ochronę klimatu. TOGETAIR otrzymał patronat Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego Roberty Metsoli.
Zeszłoroczna edycja była relacjonowana przez brukselski Euractiv.com – zajmujący się polityką europejską, a także bardziej dogłębną analizą polityk UE m.in. w obszarze energii i środowiska. TU znajdą Państwo nasze relacje https://www.euractiv.com/section/energy-environment/opinion/1599823/
Dowiedz się więcej:
OBSERWUJ TOGETAIR na:
Facebook https://www.facebook.com/TOGETAIR2022
Twitter https://twitter.com/togetair
YouTube TOGETAIR
DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI: TOGETAIR 2022
PARTNER STRATEGICZNY: PKN ORLEN PARTNER GŁÓWNY: PGE GŁÓWNY PARTNER ŚRODOWISKOWO-KLIMATYCZNY: Lasy Państwowe PARTNERZY ECO+: KGHM Polska Miedź, Bank Gospodarstwa Krajowego, McDonald’s, Grypa Żywiec, Microsoft, Polski Fundusz Rozwoju PARTNERZY ECO: Enea, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Lidl, Agencja Rozwoju Przemysłu, ARP e-vehicles, T-mobile, VELUX, PWC, Fortum, Top Farms, Terra Nostra, Państwowy Instytut Geologiczny, NCBR PARTNERZY: PKO Bank Polski, LPP, BOŚ Bank, Saint Gobain, 3M, GPW, PAIH, Karmar, Eko Pak, Murapol, Danone, Żywiec Zdrój, Westinghouse, BOSCH, PKP Intercity, Polregio, Brother, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Hanton, Deloitte, Kross Rental, mLesing, Reloop, Stena Recycling, Rekopol, Lux Rad Nowoczesne Grzejniki, FPS, Związek Pracodawców Gospodarki Odpadami, Red Snake, United, Koalicja Dbamy o wodę, IMGW PATNER ENERGETYCZNY Tauron PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO: Parlament Europejski, Komisja Europejska PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Finansów PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Podkarpackiego, Mazowieckiego, Wielkopolskiego, Zachodniopomorskiego, Opolskiego, Śląskiego, Dolnośląskiego, Warmińsko-Mazurskiego, Pomorskiego, Małopolskiego, Lubelskiego, Kujawsko-Pomorskiego, Podlaskiego, Łódzkiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, PARP, Państwowa Agencja Atomistyki, govtech, Biuro Rzecznika MiŚP, UOKIK, Polskie Regiony, Izba Gospodarcza Ciepłownictwo Polskie, IMGW, American Chamber of Commerce in Poland, Business Center Club, green way, Powiat Pilski, Łazienki Królewskie, Clean Air Fund, Polski Alarm Smogowy, Program Czysta Polska, PSPA, PIME, Fundacja Republikańska, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza, Szkołą Główna Gospodarstwa Wiejskiego PARTNERZY MIĘDZYNARODOWI: eit Climate-KIC, UN Global Compact Network Poland, Business & Science Poland, American Chamber of Commerce in Poland, EurAtive.pl, Francusko-Polska Izba Gospodarcza GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Polsat, Polsat News, Interia, Zielona Interia GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: PolskieRadio24.pl GŁÓWNY PARTNER BRANŻOWY: Energetyka24 PARTNERZY MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Polska Press, Audytorium17, RDC Radio Dla Ciebie, Polskie Radio Olsztyn, Polskie Radio Koszalin, Radio Opole, Polskie Radio Rzeszów, Radio Poznań, Biznes Alert, Teraz Środowisko, Wysokie Napięcie, Smog Lab, e-ciepło.pl, Pod Prąd, OZEON, Kapitał Polski, Ekologia.pl, EcoEkonomia.pl, Ekologia i Rynek, ekorynek.com, EkoGuru, Comparic.pl, BiznesTuba.pl, Business Hub, Business Magazine, Siła Nauki, SmartMe, Agencja Informacyjna GŁÓWNY PARTNER REKLAMY OOH: Clear Channel ORGANIZATORZY: Fundacja Czyste Powietrze, Fundacja Pozytywnych Idei PRODUCENT: Craetive Harder Group