Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Wielkie zakupy PKP. Trzy firmą zainteresowane dostawą piętrowych pociągów

15
Podziel się:

Trzy podmioty zgłosiły się do postępowania na dostawę 42 piętrowych pociągów dla PKP Intercity. Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia to: Stadler Polska, konsorcjum z liderem Siemens Mobility i Alstom Polska - poinformowało PKP Intercity.

Wielkie zakupy PKP. Trzy firmą zainteresowane dostawą piętrowych pociągów
Trzy podmioty zainteresowane dostawą piętrowych pociągów PKP Intercity (Adobe Stock, Tomasz Warszewski)

W październiku tego roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Będą to pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto.

PKP chce kupić nowe pociągi

Wstępny harmonogram postępowania zakłada, że wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu mają być badane w styczniu 2025 r., natomiast zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym przewidziano na luty 2025 r.; dialog ma być prowadzony w lutym i marcu 2025 r. Zaproszenie do składania ofert w przetargu nastąpi w kwietniu, a rozstrzygnięcie postępowania powinno nastąpić we wrześniu 2025 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Daniel Obajtek będzie rządził TVN? Biedroń: Opowiada farmazony

PKP Intercity początkowo planowało kupić 38 piętrowych pociągów typu push-pull. Przewoźnik unieważnił jednak dwa postępowania przetargowe. W drugim propozycja złożona przez konsorcjum nie podlegała dalszej ocenie, gdyż skończył się termin związania ofertą. Pierwsze postępowanie zostało unieważnione, ponieważ złożona oferta przewyższała zaplanowany budżet na zakup pojazdów. Wartość oferty przekroczyła 7,8 mld zł brutto i była wyższa od przewidzianego budżetu o 2,4 mld zł.

Jak wcześniej mówił prezes PKP Intercity Janusz Malinowski, piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne w porównaniu do pociągów typu push-pull mają wiele zalet - np. mniejsze zużycie energii, co, jak stwierdził, "w dzisiejszych czasach jest niezwykle istotne".

Elektryczne zespoły trakcyjne składają się z dwóch członów sterowniczych znajdujących się na końcach pociągu i członów pośrednich. PKP Intercity ma już elektryczne zespoły trakcyjne - Pendolino, FLIRT, Dart i ED74.

PKP chce zwiększyć liczbę pasażerów

W pociągach push-pull, złożonych z lokomotywy i wagonów, ostatni wagon może pełnić rolę sterowniczego. Gdy pociąg jest ciągnięty przez lokomotywę, sterowanie odbywa się z niej, a gdy jest przez lokomotywę pchany, sterowanie odbywa się z wagonu sterowniczego.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie.

Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(15)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
ing.
3 tyg. temu
Trzeba wytransferować nieco gotówki za granice kraju... Zysk PKP Intercity to w tym roku głównie dotacje, czyli będzie to transfer pieniędzy nie spółki a faktycznie środków publicznych.
Awert
3 tyg. temu
Nauczcie tę sztuczną inteligencję odmiany przez przypadki. Firmą, też coś.
Ser
3 tyg. temu
42 piętra. Wow
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
dloper
3 tyg. temu
42 piętrowych pociągów ? To jakies drapacze chmur
saper
3 tyg. temu
A co to polskich pociągów nie możemy kupić tylko niemiecka, PKP Cargo Szczecin sprzedali niemieckiej firmie, zaczyna się wyprzedaż polskich firm i niszczenie polskiej gospodarki
Czy
3 tyg. temu
Dawno, dawno temu Polska miała swoje fabryki.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (15)
Wek
3 tyg. temu
W 2015 bydgoska PESA wyprodukowała piętrowe wagony sundeck , bardzo pojemne, ładne, wygodne, jeździły na trasie morze warszawa chyba pod nazwą słoneczny . Czy nie może piętrowych wagonów produkować polska firma a nie obca ( obca dla Polaków , nie rządzących )? Wagony mają przewagę nad nierozłącznymi jednostkami pociągów, są łatwo rekonfigurowalne w składach pociągów. Wspierajmy to co polskie, chyba nie jesteśmy kraje pod okupacją.
Ser
3 tyg. temu
42 piętra. Wow
Awert
3 tyg. temu
Nauczcie tę sztuczną inteligencję odmiany przez przypadki. Firmą, też coś.
Wasz Tyfusek
3 tyg. temu
Po co nam PKP jak jest DB.
Rodek
3 tyg. temu
Założę się ze za rok PKP będzie na skraju bankructwa. Już Tusk to zalatwi