Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay, 80 proc. internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe (np. przelew online, BLIK) do finalizacji zamówień internetowych, 16 proc. decyduje się na płatność przy odbiorze, 3 proc. na ratalną i 1 proc. na odroczoną.
Badani wskazali, że najczęściej wybieraną przez nich formą rozliczenia jest BLIK (58 proc.), następnie przelew online (27 proc.), płatności kartą (25 proc.), przelew tradycyjny (22 proc.) i portfel elektroniczny (10 proc.).
Najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58 proc.), a znacznie więcej, bo 71 proc. badanych, twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności.
Podobnie jest w przypadku przelewu online - korzysta z niego 27 proc. a 37 proc. preferuje, płatności kartą - 25 proc. wybiera a 36 proc. preferuje, przelewu tradycyjnego - 22 proc. wybiera a 29 proc. preferuje, portfela elektronicznego 10 proc. wybiera a 21 proc. preferuje.
Pożegnanie z tanimi zakupami. Jeszcze tylko pół roku
Przelew online, często nazywany również natychmiastowym, w rankingu popularności zajmuje miejsce zaraz po BLIK-u. Badanie przeprowadzone na zlecenie Tpay pokazało również, że jest on częściej preferowaną metodą płatności wśród badanych kobiet (22 proc.) oraz osób z grupy wiekowej 55+ (25 proc.) i 25–34 (24 proc.).
Spośród osób, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, 65 proc. wskazało, że preferuje ją, ponieważ jest wygodna, natomiast 63 proc. ceni ją za szybkość. Innymi ważnymi aspektami były: przyzwyczajenie (40 proc.), uznanie, że jest to znana metoda płatności (39 proc.), wcześniejsze pozytywne doświadczenia z tym sposobem finalizacji zamówienia (39 proc.).
Brak zaufania do płatności online oraz dostępność nieznanych dla części internautów form płatności wpływa na utrzymującą się popularność zamówień za pobraniem - przy odbiorze. W badaniu Tpay 16 proc. respondentów zadeklarowało, że korzysta z tego sposobu płatności.
Osoby wybierające taki sposób najczęściej rozliczają się gotówką (87 proc.), kartą (39 proc.) i BLIK-iem (9 proc.). Niewielki odsetek płatności BLIK-iem jest zapewne spowodowany małą dostępnością tego rozwiązania w firmach kurierskich.