Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Walków
|
aktualizacja

Wilk skrzykuje obrońców CPK. Chce zasypać NIK wnioskami o pilną kontrolę

14
Podziel się:

"Składamy obywatelski wniosek o przeprowadzenie pilnej kontroli w CPK i w biurze pełnomocnika rządu" - napisał Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia Tak dla CPK na platformie X. Dodał, że "czas zacząć działać" i wezwał do masowego wysyłania przez internet wniosków do NIK.

Wilk skrzykuje obrońców CPK. Chce zasypać NIK wnioskami o pilną kontrolę
Maciej Wilk apeluje o składanie wniosków o kontrolę NIK w CPK i biurze pełnomocnika rządu ds. CPK (X.com, materiały prasowe, CPK, Maciej Wilk)

Maciej Wilk w swoim wpisie podał instrukcję krok po kroku, jak drogą elektroniczną wysłać wniosek o przeprowadzenie przez Najwyższą Izbę Kontroli działań sprawdzających w spółce CPK i w biurze pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska.

W proponowanej treści wniosku do NIK jako podstawę do wszczęcia kontroli powołuje się m.in. na opublikowany w money.pl artykuł "Audyt CPK sam potrzebuje audytu? Ekspert mówi o "komedii pomyłek". Jego zdaniem doniesienia medialne wskazują "albo na chaos kompetencyjny i organizacyjny, albo na celowe działania, które mają wpływać na opóźnianie realizacji inwestycji".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

Kim jest Maciej Wilk?

Maciej Wilk w latach 2010-2023 pracował w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Początkowo jako konsultant PwC Polska przygotowywał plan restrukturyzacji narodowego przewoźnika na potrzeby postępowania przez Komisją Europejską, gdy LOT ubiegał się o pomoc publiczną. W 2013 r. przeszedł z PwC do PLL LOT jako dyrektor biura planowania i kontrolingu. W 2017 r. został członkiem zarządu ds. operacyjnych.

W 2023 r. odszedł z Polskich Linii Lotniczych LOT do kanadyjskiego taniego przewoźnika Flair Airlines na analogiczne stanowisko Chief Operating Officer (COO). Niedługo po wyborach parlamentarnych zaczął w mediach społecznościowych bronić projektu CPK. W lutym został prezesem stowarzyszenia Tak dla CPK, w którym działa m.in. razem z byłym prezesem LOT-u Rafałem Milczarskim oraz Patrykiem Wildem, wskazywanym jako autor koncepcji kolejowych "szprych" prowadzących do CPK.

Co dalej z CPK?

Nowa ekipa rządząca nie zdecydowała jeszcze, jaka będzie przyszłość Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obóz polityczny Donalda Tuska, gdy był w opozycji, otwarcie opowiadał się przeciwko temu projektowi i zapowiadał jego likwidację. Bliżej wyborów parlamentarnych z 2023 r. hasło "likwidacji" zastąpił "audyt".

Dotychczas nie udało się rozstrzygnąć żadnego z czterech przetargów na zewnętrznych audytorów spółki CPK. Wszystkie cztery przetargi zostały unieważnione. Rozstrzygnięcie kolejnych czterech planowane było na koniec kwietnia. We wtorek spółka poinformowała, że przedłuża ten termin - do końca maja, bo chce zebrać jak najwięcej ofert.

To oczywiste, że wszystkie przetargi na audyty zostaną unieważnione. Sygnały z rynku są takie, że duże firmy nie chcą przyjść i firmować tego swoim logo, a 'firemek' z kolei spółka nie chce - mówiło źródło money.pl.

Zapowiadany audyt przeprowadzany jest przez biuro pełnomocnika rządu ds. CPK oraz własnymi siłami spółki. Rekomendacje z tego audytu mają dać podstawę do podjęcia decyzji przez gabinet Donalda Tuska. Decyzja ta spodziewana jest w połowie roku.

Oznacza to więc, że albo decyzja rządu w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego opóźni się o kolejne miesiące, albo zostanie podjęta z pominięciem zapowiadanego audytu zewnętrznego w CPK.

Weryfikacji już teraz są poddawane fundamenty projektu CPK. Money.pl jako pierwszy napisał w ubiegłym tygodniu, że kolejowy filar projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego może trafić do kosza.

- Odłączamy się mentalnie od modelu piasty i szprychy. To jest wizja jednego człowieka, niekoniecznie najlepsza - stwierdził Zbigniew Szafrański, przewodniczący rady nadzorczej Centralnego Portu Komunikacyjnego, podczas posiedzenia Forum Dialogu Technicznego Komponentu Kolejowego CPK.

oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
WYRÓŻNIONE
Realista
7 miesięcy temu
Juz same dzialania w celu uwalenia CPK powiny skutkowac brakiem glosowania na koalicje. Bo co z tego, ze potem posadzimy tych folksdojczy z PO jak straty beda ogromne i opoznienie tez. Oprocz fanatycznych zwolennikow Tuska nalezy aprelowac do reszty wyborcow an=by ratowali Polske. Cyrki z"aferami" i "komisjami" nie moga przykryc prawdziwych problemoiwa gospodarka juz sie sypie.
BUBA
7 miesięcy temu
Poco tyle gadania ... dlaczego nikt z tymi sprzedawczykami ( czyli tuski i jego kluski ) nie zrobi szybkiego procesu ...
marek
7 miesięcy temu
Część lotniskowa CPK jest konieczna do rozwoju Polski, bez dużego hubu przestaniemy kroczyć do przodu. Ten duży hub powinien być solidnie przewymiarowany żeby zaraz po wybudowaniu znowu go nie rozbudowywać, tak jak było z S19 Jasionka-Sokołów (zaraz po wybudowaniu wymysłu rządu tuska 2+1, ropoczęto przygotowywania do 2+2). Hub lotniczy jest nam potrzebny na wczoraj. Austia niedawno ogłosiła że będzie rozbudowywać hub, a Tusk chce zniszczyć wszystkie rozsądne inwestycje w polsce.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (14)
Wiki
7 miesięcy temu
Barbara Czerniawska jest przeciwna CPK, jej dzisiejsze zachowanie w programie Gawryluk na Polsacie było zalosne. I ona ma doradzać firmom z zakresu komunikacji, ta osoba nie ma pojęcia o budowaniu dobrych relacji, tragedia . Jak coś takiego może występować w TV
Henio
7 miesięcy temu
-Raport międzyresortowego, interdyscyplinarnego zespołu ds. wyboru lokalizacji lotniska centralnego dla polski 2003 rok - wnioski: m. in. budować nowe lotnisko dla Wa-wy - Analiza INECO-SENER 2005 rok - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Raport konsorcjum 4 firm (PwC, OW, DFS, MKm) - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Uchwała KPRM 2015 rok - budować nowe lotnisko między Wa-wą, a Łodzią - resortowy zespół ds. CPL 2016 rok - budować nowe lotnisko dla Wa-wy, zamknąć Okęcie - Liczne raporty prywatnych podmiotów: Kearney, WEI, Political Insight, Instytut Sobieskiego - wszyscy zgodni - budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie
Henio
7 miesięcy temu
-Raport międzyresortowego, interdyscyplinarnego zespołu ds. wyboru lokalizacji lotniska centralnego dla polski 2003 rok - wnioski: m. in. budować nowe lotnisko dla Wa-wy - Analiza INECO-SENER 2005 rok - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Raport konsorcjum 4 firm (PwC, OW, DFS, MKm) - wnioski: budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie - Uchwała KPRM 2015 rok - budować nowe lotnisko między Wa-wą, a Łodzią - resortowy zespół ds. CPL 2016 rok - budować nowe lotnisko dla Wa-wy, zamknąć Okęcie - Liczne raporty prywatnych podmiotów: Kearney, WEI, Political Insight, Instytut Sobieskiego - wszyscy zgodni - budować nowe lotnisko, zamknąć Okęcie
bbb
7 miesięcy temu
Przeciwko CPK są też polscy skarpetosceptycy - Ssijkulski i Grigorij Braunin. Wszystko coraz bardziej jasne i czytelne. Ryży ma poparcie tam, gdzie trzeba - Rosji i Niemiec.
Henryk
7 miesięcy temu
Cały rząd z Tuskiem na czele odbierając nominacje ślubowali przed Prezydentem przestrzegania konstytucji i obowiązującego prawa . Nie było mowy o prawie takim jak Tusk go rozumie. Było to krzywoprzysięstwo a to jest karalne. Z mocy prawa premierostwo Tuska powinno być unieważnione i osądzone.