"Spodziewane są utrudnienia w związku z trwającą awarią globalnego systemu informatycznego dostawcy. Podobnie jak wszystkie linie lotnicze, Wizz Air mierzy się dziś z wyzwaniami technicznymi. Klienci Wizz Air mogą doświadczyć zakłóceń w całej siatce połączeń, z czasowym brakiem dostępu usług na stronie internetowej linii oraz w aplikacji mobilnej" - poinformował Wizz Air w komunikacie przesłanym money.pl.
Dodano, że w tej chwili nie działają:
- strona internetowa Wizz Air oraz aplikacja mobilna,
- system rezerwacji,
- system odprawy online i wyświetlenie karty pokładowej,
- centra obsługi – dokonywanie nowych rezerwacji i zmian w istniejących rezerwacjach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podczas awarii, dostępna jest bezpłatna odprawa na lotnisku. W związku z tym, zalecamy pasażerom przybycie na lotnisko co najmniej 3 godziny przed planowaną godziną odlotu, aby mieć wystarczającą ilość czasu na odprawę, kontrolę bezpieczeństwa oraz procedury bezpieczeństwa - podkreślono.
Globalna awaria IT. Chaos na lotniskach i w liniach lotniczych na świecie
Przypomnijmy, że w piątek seria usterek technicznych zakłóciła działanie usług linii lotniczych, banków, a także giełdy w Londynie. Odwołano rejsy American Airlines, usterka dotknęła też szwajcarskie firmy Swissport - zajmującą się obsługą naziemną, a także Swissguide, która świadczy usługi kontroli ruchu lotniczego.
Niemieckie lotnisko Berlin-Brandenburg (BER) w piątek rano tymczasowo zawiesiło funkcjonowanie z powodu poważnych problemów technicznych. Rzeczniczka portu lotniczego przekazała stacji rbb, że żaden samolot nie startuje ani nie ląduje. Władze berlińskiego portu zwróciły się z prośbą o możliwość przekierowania do Poznania niektórych rejsów, które miały wylądować w Berlinie.
Konsulat Generalny RP w Barcelonie poinformował, że również hiszpańskie lotniska zmagają się ze światową awarią systemów IT. "Możliwe są opóźnienia lotów i problemy z odprawą on-line. Pasażerowie proszeni są o kontakt z liniami lotniczymi, wczesne przybycie na lotnisko i śledzenie komunikatów linii lotniczych" - czytamy.
Jak pisaliśmy w money.pl, konsekwencje globalnej awarii nie przełożyły się dotychczas na funkcjonowanie portów lotniczych w Polsce, Polskich Linii Lotniczych LOT czy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Utrudnienia występują w odprawie pasażerów linii Wizz Air i Ryanair. W Poznaniu i Krakowie uruchomiono awaryjne systemy odprawy, przez co proces ten wydłużył się, ale nie został przerwany.
Przerwa w dostępie do niektórych usług Microsoftu sparaliżowała w piątek działalność wielu firm na całym świecie. Amerykański gigant technologiczny poinformował, że podejmuje "środki łagodzące" do czasu rozwiązania problemu.
Jako wstępną przyczynę Microsoft podał zmianę konfiguracji na Azure, która jest platformą chmurową, co miało spowodować "przerwę w komunikacji między zasobami pamięci masowej i obliczeniowymi, czego skutkiem były awarie łączności wpływające na podrzędne usługi Microsoft 365 zależne od tych połączeń".
Jak informują media, problemy mogły być związane także z aktualizacją oprogramowania CrowdStrike, chroniącego przed cyberatakami.
oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl