Budimex, wykonawca modernizacji Warszawy Zachodniej, rozpoczął prace w sierpniu 2020 r. Inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł netto z budżetu państwa. PKP PLK wciąż nie otrzymała unijnego dofinansowania na to przedsięwzięcie. A jego celem jest zarówno poprawa warunków obsługi pasażerów, jak i zwiększenie przepustowości stacji.
PKP PLK zapowiedziało w czwartek (11 sierpnia) rozpoczęcie kolejnego etapu prac. Od 22 sierpnia (poniedziałek) do 3 września (piątek) toczyć się będą roboty związane z podłączaniem urządzeń do nowej nastawni w budynku LCS na stacji Warszawa Zachodnia. Spowoduje to dodatkowe utrudnienia dla podróżnych w tym okresie.
Przebudowa Warszawy Zachodniej - nowe utrudnienia na koniec wakacji
Na czas prac PKP Polskie Linie Kolejowe wspólnie z przewoźnikami zaplanowały zmiany w połączeniach kolejowych w Warszawie i aglomeracji. Inwestor prosi pasażerów, by zwracali uwagę na zmiany w kursowaniu pociągów w ciągu dwóch tygodni na przełomie sierpnia i września.
"Tymczasowe zmiany komunikacji są zaplanowane w rozkładzie jazdy. Część pociągów pojedzie zmienioną trasą przez stację Warszawa Gdańska. Część połączeń będzie skróconych lub odwołanych" - informuje PKP PLK.
Czytaj także: Kolejna inwestycja w Nowy Jedwabny Szlak w Polsce. Łódź obsłuży więcej pociągów z Chin
Prace, które mają rozpocząć się 22 sierpnia, pozwolą w przyszłości na komputerowe zarządzanie ruchem kolejowym. Nowy system da kolejarzom możliwość szybszej i bezpieczniejszej odprawy pociągów.
Co PKP PLK robi z Warszawą Zachodnią?
Odnowiona Warszawa Zachodnia - jak podaje PKP PLK - będzie miała zadaszone perony, windy, ruchome schody, szerokie przejścia i system dynamicznej informacji pasażerskiej (tablice o zmiennej treści). Nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe pozwolą natomiast lepiej zarządzać ruchem na Warszawskim Węźle Kolejowym.
Obecnie prace na Warszawie Zachodniej skupiają się w dwóch obszarach. "Na dojeździe od strony zachodniej budowane są wiadukty kolejowe" - informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Czytaj także: Krok w kierunku gigainwestycji na granicy z Białorusią. To ma być szersza brama Nowego Jedwabnego Szlaku
Dodaje, że budowlańcy obecnie betonują kolejne segmenty obiektów. Budowane są nowe tory i rozjazdy. Stawiane są słupy i rozwieszana jest sieć trakcyjna. Świeże kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe mają usprawnić ruch pociągów po aglomeracji warszawskiej. Poprawić ma się m.in. połączenie z Radomiem.
Prace toczą się także w tunelu dla pieszych. W konstrukcji, która łączy już peron 9. z 6., trwają roboty wykończeniowe. "Układane są posadzki i ściany. Powstają konstrukcje pod schody ruchome, które zapewnią wygodny dostęp z przejścia podziemnego na perony. Wykonawca montuje instalacje energetyczne, kanalizacyjne i odwodnieniowe" - podaje Jakubowski.
Koniec przebudowy zaplanowano na drugą połowę 2023 r.