Szef Rządowego Centrum Analiz Norbert Maliszewski poinformował o nowej ustawie podczas konferencji prasowej na budowie trasy S16 pomiędzy Borkami Wielkimi a Mrągowem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Strategiczne trasy w Polsce
– Jesteśmy w punkcie zwrotnym. To jest taki czas, który zdecyduje jaką Polskę zostawimy dzieciom. Z tego względu Rada Ministrów przyjęła ustawę, która daje możliwość realizacji inwestycji o charakterze strategicznym (...) z wyłączeniem różnego rodzaju obciążeń o charakterze biurokratycznym, ograniczeniem do absolutnego minimum decyzji uwarunkowań środowiskowych – powiedział prof. Maliszewski.
W rozmowie z PAP doprecyzował, że rząd przyjął tę ustawę w miniony wtorek, a już w przyszłym tygodniu, na najbliższym posiedzeniu, ma ona trafić pod obrady Sejmu. W ocenie prof. Maliszewskiego senat nie powinien blokować tej ustawy, ponieważ jest ona ważna z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa.
– Gdy liczymy, o ile może się skrócić czas realizacji inwestycji, to okazuje się, że mniej więcej o połowę. Średnio proces przygotowań do uzyskania decyzji ZRID (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - PAP) trwa 40 miesięcy, po przyjęciu tej ustawy to 20 miesięcy – ocenił prof. Maliszewski.
Specustawa o drogach
W rozmowie z PAP prof. Maliszewski podkreślił, że w przyspieszonym trybie będą realizowane nie wszystkie inwestycje drogowe, ale tylko te o strategicznym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Chodzi np. o tzw. drogi rokadowe, którymi w razie konfliktu zbrojnego będzie się przemieszczało wojsko i sprzęt wojskowy.
– W tym czasie wojny w Ukrainie my musimy wyciągać wioski, musimy podejmować odważne decyzje. Jeżeli mamy kwestie zagrożenia bezpieczeństwa to drogą S16 muszą przemieszczać się wojska, czołgi. W warmińsko-mazurskim realizowane są inwestycje o charakterze bezpieczeństwa, powstają jednostki, kupowany i modernizowane są zbrojenia. Trzeba zwiększać poziom bezpieczeństwa, a sposobem na to, żeby nie tylko mieszkańcy Warmii i Mazur, ale i krajów ościennych czuli się lepiej, jest realizacja inwestycji w sposób przyspieszony, w sposób, który da duże prawdopodobieństwo, że bardzo szybko te inwestycje zrealizujemy – mówił prof. Maliszewski.
Obecnie trasa S16 przez Mazury tj. od Mrągowa do Ełku jest wąska, kręta, miejscami z koleinami. Prof. Maliszewski przypomniał, że od 30 lat trwają dyskusje i procedury, które mają umożliwić budowę nowej S16 przez Mazury. W sumie opracowano ponad 40 wariantów przebiegu tej drogi, z których jeden jest obecnie analizowany pod kątem środowiskowym. Wszystkie zaproponowane warianty były oprotestowywane przez ekologów.