W uzasadnieniu stanowiska autorzy podkreślają, że reakcja władz Krakowa ma na celu ochronę terenów cennych przyrodniczo i historycznie. Włodarze wskazali, że planowana inwestycja – łącznie 10 pasów ruchu i drugi most na Wiśle w rejonie węzłów "Bielany" i "Tyniec" – w proponowanych koncepcjach ma przebiegać: w otulinie oraz na terenie Bielańsko-Tynieckiego Parku Krajobrazowego, korytarzy ekologicznych, obszaru Natura 2000, użytków ekologicznych oraz zielonych terenów spacerowych i rekreacyjnych.
Biorąc pod uwagę znaczenie autostrady A4 dla miejskiego układu drogowego (stanowi ona fragment IV obwodnicy Krakowa), w opinii miasta należy przeanalizować wykonanie oddzielnych jezdni dla ruchu tranzytowego i miejskiego. Pozwoli to na zmniejszenie przeplatania ruchu na jezdniach głównych, a tym samym na zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy oraz efektywności projektowanego układu – czytamy w stanowisku.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Chcą wstrzymać rozbudowę autostrady A4
Stanowisko miasta zostało przekazane Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Czytamy w nim, że w dokumentacji w zakresie prac zmierzających do budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Kraków-Myślenice brakuje wskazania przyszłego połączenia autostrady A4 z drogą ekspresową S7 w wariancie zachodnim, tj. rozpoczynającym się na węźle "Bielany".
Władze miasta zaznaczyły, że o ile zrozumiała jest konieczność zwiększenia przepustowości projektowanego odcinka autostrady, to najpierw należy wziąć pod uwagę potrzeby krakowian. "Tereny proponowane pod inwestycję stanowią obecnie istotne zaplecze rekreacyjne i przyrodnicze Krakowa" – tłumaczy.
W komunikacie cytowany jest Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa ds. polityki społecznej i komunalnej. Zaznaczył on, że magistrat nie wyraża zgody na przekroczenie rzeki Wisły przez nową trasę po wschodniej stronie stopnia wodnego "Kościuszko".
Takie rozwiązanie wiązałoby się z koniecznością wyburzenia co najmniej kilkudziesięciu budynków mieszkalnych, ingerencją w uroczysko 'Celiny' oraz kolizjami z: torem kajakowym, drogą wojewódzką nr 780, planowanym nowym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 774. Takie warianty rozbudowy A4 nie są akceptowalne – punktuje Andrzej Kulig.
Rozbudowa A4
W październiku 2022 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy o trzeci pas ruchu odcinka południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4 od węzła Balice do ul. Kąpielowej. Wartą ponad 7 mln zł umowę zawarto z firmą Ivia. Zadanie ma zostać wykonane w ciągu czterech lat.
Obejmuje ona przygotowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) i uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rozbudowy odcinka autostrady A4 o trzeci pas ruchu.
W ramach dokumentacji trzeba opracować minimum pięć wariantów rozwiązań projektowych drogi obejmujących: poszerzenie istniejących pasów ruchu, dobudowę drugiej jezdni, dobudowę obustronną pasów ruchu, dobudowę jednostronną pasów ruchu, odcinkowo nowy przebieg drogi.
Zadaniem wykonawcy będzie również przeprowadzenie prezentacji społecznych i rekomendowanie GDDKiA trzech wariantów rozwiązań do dalszych prac projektowych. Przygotowana analiza umożliwić ma wybór najkorzystniejszego wariantu do dalszych etapów przygotowania inwestycji.
Usprawnienie podróżowania A4
Zdaniem GDDKiA podstawowym celem rozbudowy południowej autostradowej obwodnicy Krakowa o trzeci pas ruchu jest poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na odcinku od węzła Balice do ul. Kąpielowej.
Planowana inwestycja zakłada poszerzenie obydwu jezdni autostrady A4 do trzech pasów, a także rozbudowę węzłów autostradowych Kraków Balice i Kraków Skawina. Ze względu na brak rezerwy pod dobudowę trzeciego pasa dla istniejących obiektów inżynierskich zaplanowano budowę nowych obiektów wraz z rozbiórką już istniejących.
Ponadto – jak wskazała GDDKiA – w przypadku stopnia wodnego "Kościuszko" na Wiśle, po którym obecnie przebiega droga, konieczna jest budowa nowego mostu drogowego w sąsiedztwie, bo obiekt ten nie należy do zarządcy dróg. Realizację całej inwestycji przewidziano na lata 2027-2029.
GDDKiA wskazała, że najstarszy krakowski fragment autostrady A4 na odcinku węzeł Balice – ulica Kąpielowa o długości 17 km (budowany w latach 1986-1995) ma przekrój dwupasowy i pas awaryjny o szerokości 2,5 m. Odcinek ten równocześnie jest najbardziej obciążonym ruchem fragmentem tej trasy w woj. małopolskim. Według ostatniego pomiaru średnioroczny ruch dobowy w zależności od odcinka wynosi od 71,4 tys. pojazdów na dobę do prawie 85 tys. pojazdów na dobę.