Projekt nowelizacji ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przewiduje, że Rada Ministrów będzie mogła określić w rozporządzeniu, że składanie wniosku o świadczenie "Dobry start" odbywa się wyłącznie w drodze elektronicznej. W ten sam sposób mają być także doręczane m.in. decyzje, zawiadomienia i wezwania w sprawie świadczenia.
Komisja polityki społecznej i rodziny zarekomendowała w czwartek odrzucenie zgłoszonej przez Monikę Rosę poprawki, która przewidywała wydłużenie vacatio legis ustawy do 12 miesięcy, aby – jak argumentowała posłanka KO – obywatele mogli przygotować się do wejścia w życie nowych przepisów.
Podczas wcześniejszej dyskusji w Sejmie posłowie opozycji zwracali uwagę, że szybkie wprowadzenie składania wniosków o 300+ tylko przez internet może utrudnić lub wykluczyć niektóre rodziny z programu.
Program "Dobry Start" to 300 zł jednorazowego wsparcia dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny. Rodziny otrzymają świadczenie bez względu na dochód. To wsparcie dla 4,5 miliona uczniów.
Rządowe zmiany zakładają też, że 300+ ma być wypłacane jedynie na konto rodziców. To oznacza odejście od wypłaty w formie gotówkowej i przekazem pocztowym.
Świadczenie przysługuje raz w roku na dziecko uczące się w szkole, aż do ukończenia przez nie 20. roku życia. Dzieci niepełnosprawne, uczące się w szkole, otrzymają świadczenie do ukończenia przez nie 24. roku życia.
Aby otrzymać wsparcie, należy złożyć wniosek. Może to zrobić matka, ojciec, opiekun prawny dziecka lub opiekun faktyczny dziecka (opiekun faktyczny to osoba faktycznie sprawująca opiekę nad dzieckiem, która wystąpiła do sądu opiekuńczego o przysposobienie dziecka). Wniosek o świadczenie dla dzieci, które przebywają w pieczy zastępczej składa rodzic zastępczy, osoba prowadząca rodzinny dom dziecka lub dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej.