Wprowadzone przez USA cła od 10 do 25 proc. na chińskie towary o wartości 250 mld dol. rocznie wywołały zamieszanie w sieciach handlowych. Te chciały za wszelką cenę uniknąć większych kosztów, więc zdecydowały się na towary z innych "tanich" kierunków. Korzystają Wietnam, Korea Południowa, Tajwan i Meksyk - podaje Reuters.
Wzrósł też eksport z Polski. W styczniu (najnowsze dane GUS) wyniósł 0,6 mld dol., czyli był o 9 proc. wyższy w ujęciu dolarowym rok do roku.
Zobacz też: W globalnym starciu liczą się tylko USA i Chiny Wydanie: 18 marca 2019
Import kontenerowy z Chin spadł w pierwszym kwartale o 6,4 proc. - podała w raporcie, analizująca dane handlowe firma Panjiva, zależna od S&P Global Market Intelligence. Nabywcy przekierowali swoje zamówienie do innych nisko-kosztowych krajów.
Import do USA wyprodukowanych w Chinach mebli przez takich detalistów jak Ikea, czy Home Depot spadł o 13,5 proc. Zrekompensowane zostało to zwiększeniem dostaw o aż 37,2 proc. z Wietnamu i o 19,3 ptoc. Z Tajwanu - podała Panjiva.
Zmiany dotknęły też innych artykułów gospodarstwa domowego. Import lodówek z Chin spadł o 24,1 proc. w pierwszym kwartale, a tymczasem wzrósł z Korei Południowej i Meksyku po ponad 30 proc.
- Głównym czynnikiem wpływającym na wzrost była reorganizacja sieci dostaw przez Samsung Electronics i LG Electronics- wskazuje Panjiva w raporcie.
Zmianę szlaków handlowych realizuje też branża motoryzacyjna. Import opon samochodowych z Chin spadł o aż 28,6 proc. w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku. W tym samym czasie w amerykańskich portach pojawił się o 142 proc. większy import opon z Wietnamu i 11 proc. większy z Korei Południowej. Analitycy wskazali Hankook Tire i Nexen jako firmy, które zyskały najbardziej.
Amerykańskie firmy już zaczęły inwestycje za granicą. Spółka Cooper Tire & Rubber w grudniu powołała do życia joint venture z Sailun Vietnam, by zbudować fabrykę opon do ciężarówek i autobusów niedaleko miasta Ho Chi Minh.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl