Lokale McDonald's od ponad 30 lat należały do lokalnego licencjobiorcy Alonyal Ltd., którego właścicielem jest izraelski biznesmen Omri Padan - podkreśla CNBC. W czwartek uległo to zmianie. McDonald's Corporation przejęło restauracje Alonyal. Amerykański gigant fastfoodowy zapowiedział, że pracownicy "zostaną zatrzymani na równoważnych warunkach". Kwoty zakupu nie podano.
Izraelska transakcja może być spowodowana pierwszym od czterech lat spadkiem przychodów sieci, co nastąpiło w lutym. W amerykańską firmę uderzyła niska sprzedaż na Bliskim Wschodzie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bojkot świata arabskiego
Problemy McDonald's wynikają z bojkotu w krajach muzułmańskich oraz arabskich. Mieszkańcy Bliskiego Wschodu uważają, że amerykańska sieć wspiera Izrael. W jaki sposób? CNBC podkreśla, że izraelski oddział franczyzowy sieci zapewnił darmowe posiłki izraelskim żołnierzom po atakach terrorystycznych pod dowództwem Hamasu z 7 października, w których zginęło około 1200 osób w Izraelu, a kolejne 253 wzięto jako zakładników. McDonald's temu zaprzecza.
Chris Kempczinski, prezes McDonald's mówił w styczniu o "znaczącym wpływie biznesowym" wojny w Gazie na Bliskim Wschodzie oraz w części państwa poza tym regionem. Chodziło m.in. o Malezję oraz Indonezję, gdzie większość obywateli wyznaje islam.
Jesteśmy przerażeni dezinformacją i niedokładnymi doniesieniami dotyczącymi naszego stanowiska w odpowiedzi na konflikt na Bliskim Wschodzie - oświadczyła w listopadzie sieć McDonald's.
Amerykański gigant fast food dodał, że "nie finansuje ani nie wspiera żadnych rządów zaangażowanych w ten konflikt, a wszelkie działania naszych lokalnych partnerów biznesowych posiadających licencje zostały podjęte niezależnie, bez treści lub zgody McDonald's".
Sieć opublikowała kolejne oświadczenia m.in. w Omanie, Turcji, Arabii Saudyjskiej, Kuwejcie czy Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Ponadto McDonald's zapowiedział wsparcie humanitarne dla Gazy. To jednak nie pomogło. W Libanie zdewastowano lokalne restauracje. CNBC pisze, że sprzedaż w arabskich franczyzach spadła o 50-90 proc.