Work life balance. Czym jest?
Work life balance to koncepcja zarządzania czasem, stawiająca za cel odnalezienie równowagi pomiędzy pracą - czyli karierą i własnymi ambicjami - a życiem prywatnym - czyli zdrowiem, rozrywką, życiem rodzinnym czy duchowością. Idea work life balance powstała na przełomie lat 70. i 80. dwudziestego wieku i miała być odpowiedzią na pojawiające się wówczas trendy.
Wtedy - i tak zresztą jest do dziś - coraz częściej pojawiały się problemy społeczne dotyczące pracoholizmu czy wypalenia zawodowego. Dlatego eksperci zajmujący się psychologią pracy starali się znaleźć idealne rozwiązanie, które pomogłoby odnaleźć równowagę pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym.
Work life balance. Dlaczego warto znaleźć równowagę?
Ideałem jest stan, w którym wszystkie działania są zgodne z naszymi podstawowymi wartościami i służą naszej wizji i celom. Nad tym, by znaleźć równowagę pomiędzy pracą i życiem prywatnym - work life balance - powinien zadbać nie tylko pracownik, ale także pracodawca.
Osiągnięcie work life balance nie jest zależne od wykonywanego zawodu czy zajmowanego stanowiska. Nie oznacza to także równego podziału na pracę i czas wolny. Odnalezienie równowagi work life balance jest zależne głównie od pracownika i jest mierzone poczuciem własnej satysfakcji.
Jakie są zalety odnalezienia work life balance? To zwiększenie produktywności, lepsze samopoczucie i stan zdrowia, większa satysfakcja z pracy, lepszy wizerunek pracodawcy, możliwości rozwoju i realizowania swoich pasji czy ograniczenie kosztów związanych z rekrutacją.