Jak zmienił się charakter pomocy - pandemia vs obecny kryzys?
– Podczas covidu rząd, państwo mieli większą rolę do odegrania. To nie oznacza, że nie było żadnych oddolnych inicjatyw, ale żeby zakupić sprzęt medyczny trzeba większych mocy przerobowych, niż dysponuje jedna fundacja. Ze względu na charakter pandemii oddolne inicjatywy były bardzo ograniczone. Inaczej jest w przypadku wojny w Ukrainie. Każdy się skrzyknął i każdy pytał, czy są wolne materace i artykuły spożywcze do wysłania. Ta odpowiedź była większa, bo każdy z nas zna kogoś z Ukrainy.
Jak zachować ciągłość działania w czasie lockdownu i pomagać?
Michał Rybak, wiceprezes ds. Operacyjnych Grupa LUX MED: – Z ciągłości działania wynikła oddolna inicjatywność. Ludzie chcieli wcielać w życie różne pomysły, a my nie chcieliśmy im przeszkadzać. Chcieliśmy wyjść poza standard, poza schemat. To doprowadziło do dwóch działań: zabezpieczenie działalności, która już jest, czyli świadczenie na bieżąco opieki medycznej nad pacjentami. Ale z tyłu głowy mieliśmy drugie przesłanie: trzeba było wymyślić w jaki sposób świadczyć te usługi inaczej niż dotychczas. Tu wkroczyła telemedycyna, która pomogła nam w ogóle zachować ciągłość. Odkrywaliśmy na nowo maseczki i dezynfekcję. To były niejako korzenie, o których trochę zapomnieliśmy.
Jak podkreśla Michał Rybak, to co wyróżnia biznes medyczny, to misja.
– Nasi pracownicy wiedzą, że nie mogą zostawić pacjentów bez pomocy, bez nowoczesnego rozwiązania w czasach kryzysu i to nam bardzo pomaga. Co więcej, okazało, że kryzysowe rozwiązania można stosować również w normalnej sytuacji.
Jak pomaga polska kolej?
Marek Chraniuk prezes PKP Intercity:
– PKP Intercity jest jedynym narodowym przewoźnikiem w Polsce i wyznacznikiem nowoczesnych rozwiązań. Kiedy w 2020 r. pojawiła się pandemia, spółka PKP Intercity miała na celu przede wszystkim nie zmniejszać przewozów. Musieliśmy dostarczać pacjentów do szpitali. Pendolino miało obłożenie około 5 proc., musieliśmy więc zawiesić jego działanie na pewien czas. Zaczęliśmy wprowadzać bezpieczne procedury, czyli ozonowanie składów, wprowadziliśmy obostrzenia dla naszych pracowników. Wspólnie z LOT-em organizowaliśmy powrót rodaków do kraju zza granicy. Pasażerowie z wyczarterowanych na gorąco samolotów mogli bezpłatnie kontynuować podróż w składach PKP Intercity. W czerwcu były mniejsze obostrzenia, było mniej zachorowań, więc była bardzo duża chęć podróżowania. Składy Pendolino wróciły w tym czasie na tory. W czasie pandemii były sinusoidy, czyli raz pasażerów było mniej, a raz więcej. Spółka musiała reagować na bieżąco.
Przed wybuchem wojny w Ukrainie PKP Intecity rozmawiało z Ukraińcami o szybkich połączeniach ze Lwowa do Warszawy. Atak Rosji przerwał negocjacje.
– 24 lutego wprowadziliśmy bezpłatne przejazdy dla Ukraińców uciekających przed wojną. Zorganizowaliśmy również pociąg sanitarny, którym transportowaliśmy rannych z linii frontu oraz osoby cywilne. Ponad 10 tys. wagonów zostało dodatkowo uruchomionych. Nasi pracownicy uczestniczyli w wielu działaniach, zostawili rodziny, aby nieść pomoc poszkodowanym. Byłem w Przemyślu i Chełmie i widziałem dramat tych ludzi. Zależało nam na udostępnieniu psychologów dla straumatyzowanych Ukraińców – podkreśla Marek Chraniuk.
Jak angażują się Lasy Państwowe?
Krzysztof Janeczko, zastępca dyrektora generalnego ds. ekonomicznych, Lasy Państwowe:– Podobnie jak większość podmiotów w kraju, również odczuliśmy skutki pandemii. Staraliśmy się reagować w sposób aktywny. Od połowy marca wprowadziliśmy możliwość pracy zdalnej w całym kraju. Nie wchodziły w rachubę zwolnienia pracowników, nawet kiedy sytuacja była bardzo niekorzystna. W znacznym stopniu zinformatyzowaliśmy naszą działalność, wprowadziliśmy digitalizacją procesów biznesowych.
Lasy Państwowe wsparły finansowo ośrodki zdrowia i szpitale. Kupiły niezbędny sprzęt, w tym maski, gogle, respiratory. – Zachęcaliśmy też leśników do oddawania krwi. Lasy Państwowe dysponują ośrodkami szkolno-wypoczynkowymi, które w czasie pandemii wypożyczyliśmy na potrzebę izolatorów. Jeśli chodzi o współpracę z otoczeniem gospodarczym, to w ramach tarczy 3.0 wprowadziliśmy rozwiązania, które wspierały przemysł drzewny. Umożliwiliśmy rezygnację z umów w przypadku, gdy odbiorca chciał jej dokonać. Zrezygnowaliśmy z karnych odsetek od przeterminowanych zobowiązań. W sumie rozpatrzyliśmy pozytywnie ponad 3,5 tys. wniosków, wartość wsparcia wyniosła ponad 23,5 mln zł – zdradza Krzysztof Janeczko.
Polacy nie znają słów "nie da się"
Agnieszka Ścigaj, minister, członek Rady Ministrów KPRM:– W ostatnich dwóch latach dokonaliśmy rzeczy, które wcześniej wydawały się niemożliwe. Podziały zostały odsunięte na bok, pojawiła się ogromna solidarność, chęć pomocy w kryzysie. Taka postawa w nas, Polakach po prostu jest.
Jak zauważa minister Ścigaj, poszczególne grupy społeczne zrezygnowały z partykularnych interesów.
– Zrezygnowaliśmy z myślenia, że czegoś nie można, czegoś się nie da. Pięknie zadziałała subsydiarność. Do akcji jako pierwsi ruszali obywatele, a za nimi podążyło państwo i samorządy. Opracowywano szybko legislację i przepływy finansowe, skoordynowano działania sektorów, które wcześniej ze sobą nie współpracowały. Najważniejszy stał się człowiek i przeciwstawianie się problemom – zwraca uwagę minister Agnieszka Ścigaj.
I dodaje: – Powinniśmy wyciągnąć z tego wniosek na przyszłość. Trzeba ze sobą solidarnie współpracować z uwzględnieniem rozmaitych trudności, które po drodze się pojawiają. Żebyśmy poradzili sobie jako społeczeństwo, powinniśmy się skupić na tym, co nam się udało. Takim sukcesem było niewątpliwie wprowadzenie pracy zdalnej. Wcześniej nie było to możliwe. Co więcej, wojna na Ukrainie sprawiła, że szybkie działanie stało się jeszcze bardziej możliwe. Szybko można przyjąć kogoś do domu czy do pracy. Do minimum ograniczyliśmy zbędne procedury.
Cenne doświadczenie pomimo strat
Michael Schulz, Regional Manager Hennes & Mauritz Logistics o początkach pandemii:
– Pamiętam bardzo dobrze, że w ciągu kilku dni musieliśmy zmienić nasz sposób myślenia i pracy. Musieliśmy zastanowić się, jak zapewnić bezpieczeństwo tysiącom pracowników. Nawet jeśli covid miał negatywny wpływ na biznes, to i tak doświadczenie, jakie z tego wyciągnęliśmy, było bardzo cenne. Zmieniliśmy sposób organizacji naszych magazynów, byliśmy w ciągłym kontakcie z sanepidem. Zapewniliśmy pracownikom bezpłatne testy. Wspieraliśmy szpitale i lokalne placówki ochrony zdrowia. Do tej akcji włączyli się również nasi współpracownicy. Teraz wiem, że wszyscy bardzo się bali. Ludzie nie chcieli stracić pracy. Nikt nie wiedział, ile covid potrwa, czy cztery tygodnie, czy cztery miesiące. Naszym priorytetem było utrzymanie biznesu i przeprowadzenie go przez ten kryzys.
Firmy podążały za obywatelami
Izabela Wyżga, Prezes Zarządu Fundacja Totalizatora Sportowego:
– Fundacja Lotto i Totalizator Sportowy wspierały służbę zdrowia oraz placówki medyczne, kupując przyłbice, maseczki, kardiomonitory, urządzenia dezynfekujące czy ambulanse medyczne. Wszystko się dało, wszystko było niezwykle potrzebne. Spółki szły drogą wyznaczoną przez obywateli.
I dodaje: – Polskie społeczeństwo potrzebowało również komfortu psychicznego i zadbania o zdrowie, które mocno ucierpiało w pandemii. Stworzyliśmy wielki program Sportowe Wakacje, które przynajmniej na chwilę pozwalały zapomnieć o wszechobecnej chorobie. Wspieranie projektów wolontariackich, program "Pomagamy Razem", każdy chciał swoją cegiełkę dołożyć. Udało się nam zaangażować społeczeństwo w wolontaryjne formy pomocy.
Alice Neffe: – Uważam, że wszyscy współpracujemy razem. Każdy ma swoją rolę, narzędzia do niesienia pomocy. Nie chciałabym za bardzo opowiadać, co robiliśmy w czasie covidu czy wojny, bo my wszyscy coś robiliśmy. Polski biznes bardzo mocno wspierał uchodźców z Ukrainy, nie tylko w Polsce, ale również w samej Ukrainie. Wszyscy robiliśmy to samo – pracownicy się mobilizowali, zbierali różnego rodzaju dary rzeczowe, higieniczne, były zbiórki finansowe, szukanie możliwości zatrudnienia Ukraińców, zorganizowania im lokum.
I dodaje: – Ważny jest dialog i zaangażowanie spółek skarbu państwa, które są bliżej decydentów. Wspólnie sprawiamy, że pomoc jest udzielana, czy to w ramach covidu czy kryzysu wojennego.
Czego w kwestii pomagania nauczyła nas pandemia?
Michał Rybak, LUX MED:– Umiemy leczyć ludzi i będziemy to nadal robić. Wykorzystujemy wszystkie możliwości, by dziś pomagać Ukraińcom. Od przekazania kamizelek, dostarczanie żywności, pomoc w znajdowaniu mieszkań. W sobotę uruchomiliśmy infolinię w języku ukraińskim, a w poniedziałek mieliśmy już pierwszych ukraińskich pacjentów. Ten wielki ruch pomocy podczas wojny wynika z doświadczenia, jakie nabyliśmy podczas pandemii. Możemy wychodzić poza strefę komfortu i działać kryzysowo, to bardzo pomaga na co dzień. Trzeba być częścią społecznego systemu, współpracujemy z jednostkami rządowymi, samorządowymi, chcemy mieć benefity, ale i ponosimy ryzyka.
***
Kongres ESG - Polska Moc Biznesu to inicjatywa, której dotąd w polskiej przestrzeni publicznej nie było. Wydarzenie tworzy płaszczyznę do debaty na tematy społeczne, gospodarcze, ekologiczne oraz dotyczące zdrowia publicznego i zarządzania biznesem w kontekście trendów światowych, polityki Unii Europejskiej oraz polskiej perspektywy.
Na Kongresie spotkają się przedstawiciele środowiska biznesu, instytucji naukowych, samorządowych, pozarządowych oraz administracji centralnej. Patronat nad wydarzeniem objęli m.in. Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Minister Klimatu i Środowiska Anna Moskwa oraz szereg innych ministerstw, uczelni wyższych i instytucji naukowych.
***
Kongres realizuje zespół Fundacja Czyste Powietrze i Fundacja Pozytywnych Idei. Producentem wydarzenia jest agencja Creative Harder
Fundacja Pozytywnych Idei to organizacja wspierająca kreatywne podmioty, instytucje i osoby. Przyczynia się do promocji ważnych dla Polski działań i inicjatyw. Współpracuje z mediami krajowymi i międzynarodowymi, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami, których celami są działalność naukowa, oświatowa, kulturalna dotycząca kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej osób marginalizowanych. Fundacja jest współorganizatorem akcji społecznych, wydarzeń proekologicznych i inicjatyw na rzecz środowiska, np. Dzielnica Wisła, One Day, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR. Przyczynia się do promocji utalentowanych sportowców, artystów i działaczy.
Fundacja Czyste Powietrze powstała po to, by zapobiegać zagrożeniom jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie powietrza. Celem Fundacji jest budowanie ekologicznej świadomości społecznej, promowanie przyjaznych dla środowiska rozwiązań i kreowanie innowacyjnych działań chroniących zdrowie i życie mieszkańców Polski. Fundacja zrealizowała m.in. Konsultacje społeczne oraz promocję w ramach Programu Czyste Powietrze oraz Mój Prąd, Kampanię społeczną #wychodzęzesmogu, Kampanię crossmediową Elektromobilność - Zielone Światło dla Klimatu, Kampanię crossmediową Dla Dobrego Klimatu, Szczyt Klimatyczny TOGETAIR oraz pierwszy polski multimedialny Raport Klimatyczny TOGETAIR
POLSKA MOC BIZNESU 2021 W LICZBACH:
14 mln zasięgu | 150 ekspertów | 3,5 tys. publikacji | 6,5 mln rozpoczętych streamów | 3 dni | 16 debat | 60 autorskich wywiadów "gorące krzesła" | 12 Marszałków | 10 Ministerstw | 9 uczelni wyższych | 60 firm i instytucji | 12 organizacji pozarządowych | studio live online | 3 tematyczne śniadania prasowe |
OGLĄDAJ NAS:
OBSERWUJ NAS:
Twitter https://twitter.com/ESGKongres
DZIĘKUJEMY ŻE JESTEŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!
PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIEDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, Okraków.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL
Płatna współpraca z Kongresem ESG