W czerwcu świętowaliśmy ustanowiony przez ONZ Międzynarodowy Dzień Mikro-, Małych i Średnich Przedsiębiorstw. To dobra okazja ku temu, aby przyjrzeć się strukturze i kondycji najmniejszych biznesów w Polsce. Nasz kraj zajmuje 5-tą pozycję w Unii Europejskiej pod kątem liczby przedsiębiorstw. Cały sektor wytwarza ponad dwie trzecie wartości PKB (67,9 %), a największy w nim udział mają mikroprzedsiębiorstwa (28,2%). MŚP zatrudnia 6,9 mln osób, z czego prawie 4,4 mln pracę znajduje w tych najmniejszych biznesach. Największy odsetek działa w usługach i handlu (75,2%), rzadziej zaś w budownictwie i przemyśle[2].
- Małe firmy mają niebagatelny wpływ na wzrost polskiej gospodarki. Ich wkład w dobrobyt społeczny i ekonomiczny jest jednak niedoszacowany. Dlatego chcielibyśmy przekazać wszystkim właścicielom małych biznesów wyrazy uznania i podziękowania za trud i ich codzienną pracę na rzecz lokalnych społeczności. Dla nas, przedsiębiorcy są bohaterami, którzy mimo wyzwań i zawirowań ekonomicznych, z powodzeniem współtworzą od wielu lat wzrost gospodarczy – komentuje Joanna Erdman, prezeska Fundacji Polska Bezgotówkowa.
Duże wyzwania małych biznesów
Mali przedsiębiorcy każdego dnia zmagają się z trudnościami biznesowymi, m.in ze wzrostem kosztów działalności, ze zmianami, jakie pojawiły się po pandemii, czy wpływem wojny w Ukrainie. Jednak największym wyzwaniem ostatnich czasów jest ogromna zmienność otoczenia, nazywana też "kumulacją czarnych łabędzi".
- W 2023 r., kiedy wszyscy mierzyliśmy się ze skutkami pandemii, inflacja i wojna były głównymi czynnikami negatywnie wpływającymi na kondycję firm. Aż 41% ankietowanych przez nas przedsiębiorców przyznało, że doświadczyło wówczas spadku realnych dochodów, a 53% zauważyło ogólne pogorszenie swojej sytuacji finansowej[3]. Jednak polscy przedsiębiorcy potrafią przezwyciężać kryzysy i szukają rozwiązań, które pomogą im zyskać przewagę konkurencyjną. W tym celu, decydują się często na takie kroki jak np. przebranżowienie, rozszerzenie działalności czy wprowadzanie obniżek cen lub promocji. Tymczasem, wiele efektywnych narzędzi jest w zasięgu ręki i nie wymaga nakładów inwestycyjnych – jak np. dostęp do dotacji czy kredytu, regionalnych programów wsparcia, programu bezpłatnych terminali, czy innych form pomocy, dzięki którym, przedsiębiorcy mogą wprowadzić innowacje w swoich firmach. Wierzymy, że w tym roku istotną rolę będą w tym zakresie pełnić środki z KPO – dodaje Joanna Erdman.
Przedsiębiorcy stawiają na wiedzę i rozwój
Z raportu PARP wynika, że statystycznie, pierwszy rok działalności w 2022 r. przetrwały dwie na trzy nowo powstałe firmy. Zmienność otoczenia powoduje, że przedsiębiorcy powinni inwestować swój czas w stały rozwój i ciągłe doszkalanie się. Badanie przeprowadzone dla Fundacji Polska Bezgotówkowa pokazało natomiast, że ponad połowa przedsiębiorców (53%) samodzielnie poszukuje w internecie informacji na temat sposobów rozwoju ich firm. Co trzeci ankietowany przyznał, że taką wiedzę czerpie przede wszystkim od innych przedsiębiorców[4].
- Przedsiębiorcy rozumieją przewagę, jaką daje wiedza oraz przyznają, że sukces w biznesie zależy również od rozwoju kompetencji. Wspieramy ich w tym obszarze. W tym celu stworzyliśmy naszą autorską platformę – Akademia Przedsiębiorcy, która jest źródłem wiedzy i najlepszych praktyk. Współpracujemy również z ekspertami, którzy przygotowują webinary i szkolenia dla naszych uczestników i już teraz serdecznie zapraszamy do udziału w nich wszystkich zainteresowanych – nie tylko przedsiębiorców, ale także osoby, które chcą rozwijać swoje kompetencje i wiedzę – komentuje Joanna Erdman.
Fundacja Polska Bezgotówkowa powstała po to, aby wspierać przedsiębiorstwa w ich rozwoju i budowaniu konkurencyjności m.in. poprzez ułatwienie im dostępu do narzędzi do przyjmowania płatności bezgotówkowych. W ramach Programu, każdy przedsiębiorca może otrzymać bezpłatnie terminal płatniczy lub dostęp do aplikacji płatniczej na urządzenia mobilne i przez 12 miesięcy będzie korzystał z nich bez żadnych opłat. Fundacja pokrywa również koszty finansowe obsługi transakcji do kwoty 100 tys. zł obrotu rocznego na jeden terminal. Od początku trwania Programu Polska Bezgotówkowa (2018 r.) dołączyło do niego ponad 481 tys. podmiotów, w których łącznie zainstalowano ponad 636 tys. urządzeń do przyjmowania płatności cyfrowych. W tym czasie konsumenci zrealizowali ponad 1, 9 mld transakcji płatniczych o łącznej wartości przekraczającej 125 mld zł.
***
Akademia Przedsiębiorcy Fundacja Polska Bezgotówkowa - platforma edukacyjna, na której zamieszczane są treści merytoryczne, materiały i webinaria tworzone we współpracy z ekspertami z wielu dziedzin biznesu. Celem Akademii jest udzielenie wsparcia małym i średnim przedsiębiorcom oraz stworzenie dla nich merytorycznego kompendium wiedzy, które w przystępnej formie pozwoli zdobywać informacje i poszerzać horyzonty w zakresie prowadzenia biznesu. Aby dołączyć do grona Akademii i otrzymywać zaproszenia na webinaria, wystarczy zapisać się przez stronę: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-firm/akademia-przedsiebiorcy/.
[1]PARP: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024
[2] PARP: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2024
[3] Badanie przeprowadzone przez Wavemaker Global dla Fundacji Polska Bezgotówkowa w sierpniu 2023 r. na próbie 600 przedsiębiorców zatrudniających od 1 do 9 pracowników. W badaniu wykorzystano metodę CAWI (online).
[4] Jw.
Materiał sponsorowany przez Fundacja Polska Bezgotówkowa