Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MZUG
|

"Wstyd luksusu" dotarł do Chin. Mówią o rozczarowaniu gospodarczym

19
Podziel się:

Chińczycy ograniczają wydatki ze względu na swoją chwiejną gospodarkę. To zaczynają odczuwać luksusowe marki. Do Chin miał dotrzeć "wstyd luksusu" - wskazują analitycy. Pojęcie to oznacza omijanie luksusowych produktów w obliczu problemów finansowych wielu rodzin - informuje portal biznes.interia.pl.

"Wstyd luksusu" dotarł do Chin. Mówią o rozczarowaniu gospodarczym
"Wstyd luksusu" dotrał do Chin (Getty Images, Vernon Yuen)

Pojęcie "wstyd luksusu" pojawiło się podczas ostatniego kryzysu finansowego, który zaczął się w 2008 roku. Jego popularyzacją zajęła się amerykańska firma doradcza Bain & CO. Firma używała tego terminu do opisania klasy średniej w USA, która z powodu finansowych nieszczęść milionów ludzi przestała afiszować się swoim bogactwem i luksusowymi markami.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Nowa Škoda Kodiaq PHEV na trasie do Wisły

Obecnie zagraniczni analitycy stosują podobne określenie wobec chińskiej klasy średniej. Analitycy Bain & CO podkreślają, że chiński rynek jest pod presją spadku lokalnego popytu z powodu rosnącej niepewności gospodarczej, co osłabia zaufanie konsumentów średniej klasy i prowadzi do zachowań przypominających te z Ameryki podczas kryzysu finansowego - wskazuje biznes.interia.pl.

Luksusowe firmy mają problem w Chinach

Tendencję tę potwierdzają dane opublikowane przez LVMH, imperium luksusu Bernarda Arnaulta. W pierwszej połowie roku sprzedaż w Azji spadła o 10 proc., a w drugim kwartale o 14 proc. Opublikowane dane nie spodobały się paryskiej giełdzie, co spowodowało, że akcje LVMH straciły 4,5 proc., a Arnault stracił 20 miliardów dolarów.

Portal podaje, że podobne problemy odczuła notowana na giełdzie w Hongkongu Prada, której akcje spadły o 3 proc. w tym tygodniu. Firma ma wkrótce przedstawić wyniki finansowe za pierwsze półrocze i jeśli pokażą one dalszy spadek, giełda może zareagować negatywnie.

Na trudności z chińskim rynkiem narzeka także Richemont, szwajcarski holding będący właścicielem marek takich jak Cartier, Chloe i Montblanc. Tydzień temu podał, że od kwietnia do końca czerwca sprzedaż jego produktów w Chinach, Macao i Hongkongu spadła o 27 proc. - czytamy.

Mercedes-Benz, producent luksusowych samochodów, również zgłosił spadek sprzedaży w Chinach w drugim kwartale, wynoszący 4 proc. Kering, właściciel marki Gucci, także poinformował o "wyraźnym spadku" przychodów w Chinach. Reuters podsumował, że od marca wartość rynkowa dziesięciu największych europejskich firm luksusowych zmniejszyła się o 250 miliardów dolarów.

Eksperci zauważają, że spowolnienie gospodarcze w Chinach może nie wpływać na wszystkich konsumentów w równym stopniu, ale zdaje się ograniczać ostentacyjne zakupy zamożnych osób. Z oficjalnych danych opublikowanych przed tygodniem wynika, że w drugim kwartale roku chińska gospodarka wzrosła o 4,7 proc. w ujęciu rocznym, co jest wynikiem o 0,6 pp. niższym niż w pierwszym kwartale i nie spełnia oczekiwań ekonomistów, będąc najsłabszym od początku 2023 roku. Chińskie media określiły ten wynik mianem "rozczarowania gospodarczego".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Tanin
4 miesiące temu
Luksusowe marki to wylacznie psychologiczna propaganda i ludzie na swiecie zaczynaja sobie zdawac z tego sprawe.
FdS
4 miesiące temu
Samochodów zachodnich już nie chcą bo mają już super nowoczesne swoje.
grfrr
4 miesiące temu
Luskus sluzy do jednego: do pokazania innym, ze właściciel jest "lepszy". Większość ludzi dostosowuje sie do tego: jest grzeczniejsza, milsza i bardziej pomocna wobec osób luksusowo ubranych, z drogimi torebkami, zegarkami, itd. I tak sie to kreci.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
Gość
4 miesiące temu
U nas za to lansowanie się (zwłaszcza samochodami z leasingu) jest powszechne. Sąsiad na pewno pozazdrości samochodu w leasingu i mieszkania na 30 letni kredyt.
Dlatego
4 miesiące temu
Bo w luksusowych markach nic nie ma. Samochodem ze 20 tys. Euro jezdzisz jak s klassa za kilka razy tyle.
PRAWDA
4 miesiące temu
Teraz to Indie Pakistan oraz Bangladesh przejdą przyspieszoną Industrializację w organizacji SAARC SAFTA będzie się teraz produkować dużo tanich rzeczy dla świata dla konsumentów będzie się produkować cegły, stal,cement,pojazdy spalinowe i elektryczne, ciężarówki sprzęt AGD, silniki odrzutowe do samolotów półprzewodniki chipy, statki kosmiczne statki wodne stocznie,wagony kolejowe,tabor kolejowy, kostkę brukową,szkło,plastik,elektronike
Warmate
4 miesiące temu
Nie żaden wstyd luksusu tylko ludzie oszczędzają zwłaszcza bogaci bo różnie może w tym dzisiejszym zielonoczerwonym bajzlu a postępowy element już próbuje dorobić do tego swoje ideolo
Max
4 miesiące temu
Nie kupować chinskich marek i Chiny pozamiatane !!! 5-10 lat.