Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Wszystkie tory poprowadzą do CPK. To największa inwestycja w historii polskich kolei

130
Podziel się:

Budowa CPK ma w polskim rządzie najwyższy priorytet. Tyle tylko, że sam port, w oderwaniu od reszty kraju, nie mógłby funkcjonować. Stąd rozbudowa sieci kolejowej. – Tory budowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jak i CPK pozwolą przewieźć dziesiątki milionów pasażerów i duże ilości towarów – ocenia Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Wszystkie tory poprowadzą do CPK. To największa inwestycja w historii polskich kolei
(Materiały prasowe)

Nowe nitki kolejowe, a ma być ich w sumie 10, mają połączyć 120 miast z projektowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym "Solidarność" w Baranowie, leżącym między Warszawą a Łodzią. Cel inwestycji? Pociągi błyskawicznie dowożące pasażerów do centrum z każdej części kraju.

Koszt budowy infrastruktury kolejowej szacuje się na 35–40 mld zł. Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to kolejne 35 mld zł. Miliardowe inwestycje mają zakończyć się w 2040 roku.

Czy dwie dekady wystarczą, by zmienić polski krajobraz komunikacyjny? I rząd, i spółka CPK, i PKP mówią – tak.

− Centralny Port Komunikacyjny będzie kolejnym skokiem cywilizacyjnym dla naszego kraju. Jestem przekonany, że to się uda – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas II Kongresu Rozwoju Kolei zorganizowanego przez Grupę PKP w Warszawie.

Przez wiele lat sektor kolejowy był zaniedbany i niedoinwestowany. Ostatnie prace torowe w Polsce na dużą skalę miały miejsce w latach 80. Wybudowano wówczas linię Hutniczo-Siarkową, a wcześniej Centralną Magistralę Kolejową.

W latach 90. zlikwidowano z kolei 5 tys. km torów. Dziś mamy 19 tys. km linii. Przez ostatnie 30 lat powstało zaledwie 50 km nowych torowisk. Teraz – jak zapewnia rząd – ma to się zmienić.

Pociągi dotrą do zapomnianych przez kolej miast

Program kolejowy CPK zakłada powstanie 1,6 tys. km linii kolejowych, w tym 670 km linii dużych prędkości, którymi pojedziemy z szybkością powyżej 250 km/h, 750 km linii głównych, na których pociągi rozwiną szybkość 200–250 km/h oraz 190 km linii uzupełniających o prędkości 160 km/h.

Prezes spółki CPK Mikołaj Wild podkreślił, że dzięki realizacji programu koleje dotrą do miast, do których dziś nie da się dojechać pociągiem. A jest ich niemało, bo ponad 100. Wśród nich Jastrzębie-Zdrój, Tomaszów Lubelski, Busko-Zdrój, Dąbrowa Tarnowska czy Węgorzewo.

Zapewnił też, że dzięki tej inwestycji w zasięgu układu komunikacyjnego CPK znajdzie się 2/3 mieszkańców Polski i 2/3 polskich powiatów.

Nowe linie kolejowe pozwolą podróżnym również dotrzeć do celu zdecydowanie szybciej niż obecnie.

Pociąg z Warszawy do Gdańska dojedzie w czasie 2,5 h, do Koszalina w 3 h 40 min, Zamościa – 2 h 10 min (teraz 6 h 26 min), do Lublina w 1,5 h, do Kielc 1 h 10 min (teraz 3 h), do Poznania i Wrocławia w 2 h oraz Szczecina w 3 h 15 min (obecnie 6 h 30 min).

– To nie są opowieści z mchu i paproci – twierdził podczas kongresu pełnomocnik ds. CPK Marcin Horała. – Ogromna praca została wykonana i wchodzimy na ścieżkę administracyjną. To realny projekt, który już jest realizowany – zaznaczył.

Dwie dekady, trzy etapy

Program podzielony jest na trzy etapy. Jak wynika z informacji spółki CPK, etap określany jako "zero" ma być gotowy już w 2023 roku, a więc na cztery lata przed uzyskaniem zdolności operacyjnej Portu Solidarność. Nowa trasa o długości 140 km ma połączyć Warszawę, port i Łódź. Czas trwania podróży ze stolicy na lotnisko ma wynieść 15 minut, a z samej Łodzi 25 min.

Pierwszy etap ma objąć budowę 870 km tras, drugi – 570 km. Polska docelowo ma zostać pokryta siatką linii kolejowych tzw. "szprych" biegnących ze wszystkich kierunków w kraju. Nawet przygraniczne obszary Słowacji, Czech, Ukrainy, Białorusi czy Litwy mają być objęte dogodnym dojazdem.

Za dwie gigantyczne inwestycje – czyli budowę portu, a także nowych linii kolejowych odpowiedzialna jest spółka CPK.

Z kolei spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zajmie się modernizacją istniejących już szlaków kolejowych. Jak zauważył prezes PLK Ireneusz Merchel, w związku z budową lotniska powstanie od podstaw 1,6 tys. km linii kolejowych, a 3,5 tys. km zostanie poddane modernizacji. Duża część zostanie dostosowana do prędkości 250 km/h.

Prezes zarządu PKP S.A. Krzysztof Mamiński przyznał, że jest "wielkim orędownikiem" budowy CPK, która będzie impulsem do rozwoju ruchu kolejowego, zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.

– Wróciliśmy do koncepcji kolei dużych prędkości do 250 km/h. Tory budowane zarówno przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., jak i CPK pozwolą przewieźć dziesiątki milionów pasażerów i duże ilości towarów – wskazał Mamiński podczas ubiegłorocznego Forum Wizja Rozwoju. Zaznaczył też, że zdecydowana większość "szprych" zaprojektowanych wokół "piasty", jaką będzie CPK, wychodzi poza granice kraju i może być włączona w międzynarodową sieć komunikacyjną.

"Szprychy" oplotą cały kraj

Skąd i dokąd będzie prowadzić wspomniana pajęczyna nowych linii?

Szprycha pierwsza dotrze do Włocławka, tam rozgałęzi się w kierunku Grudziądza, Gdańska i Słupska oraz w kierunku Torunia, Bydgoszczy i Kołobrzegu. W tym rejonie pojawi się 308 km nowych torów, a 588 km zostanie zmodernizowanych.

Druga szprycha – jedna z krótszych – obejmie odcinek Ciechanów, Działdowo i Olsztyn. Powstanie 33 km nowych linii, a 15 kolejnych kilometrów zostanie wyremontowanych.

Trzecia nitka pobiegnie aż do Giżycka, Trakiszek na granicy z Litwą oraz Kuźnicy na granicy z Białorusią. Wybudowanych zostanie 141 km nowych torów, a 318 km zostanie zmodernizowanych.

Czwarta linia – też należąca do krótszych – to odcinek Warszawa, Siedlce, Łuków, Biała Podlaska i Terespol przy granicy z Białorusią.

Piąta szprycha pobiegnie między Warszawą, Dęblinem, Lublinem, Chełmem, Zamościem, docelowo trafi do Tomaszowa Lubelskiego i Bełżca. Inwestycja w tym rejonie obejmie 89 km nowych tras i 107 km zmodernizowanych.

Szósta nitka dotrze do Grójca, Radomia, Ostrowca Świętokrzyskiego, Stalowej Woli, Rzeszowa, Sanoka i Krosna. W ramach tej trasy powstanie 256 km nowych torowisk, a 269 km zostanie wyremontowanych.

Siódma szprycha skieruje się do Opoczna, tam rozgałęzi się z jednej strony na Katowice, Kraków i Jastrzębie Zdrój, z drugiej na Kielce, Tarnów, Nowy Sącz. Inwestycje w tym regionie to 274 km nowych linii i modernizacja 367 km istniejących.

Ósma szprycha pobiegnie z Warszawy do Skierniewic, Częstochowy, Opola, Nysy i Kłodzka. Powstanie 8 km nowych linii i nastąpi modernizacja 86 km istniejących.

Dziewiąta, najbardziej rozległa linia swoim zasięgiem, obejmie aż trzy województwa. Dotrze do Łodzi i Sieradza. Tam rozejdzie się w trzech kierunkach – na Wrocław, Wałbrzych i Lubawkę, na Zieloną Górę i Gorzów Wielkopolski oraz na Poznań i Szczecin. Przy realizacji tej linii zbudowanych zostanie aż 486 km nowych torów, a 666 km już istniejących zostanie zmodernizowanych.

Ostatnia, dziesiąta szprycha to kierunek Kutno, Konin, Poznań i Słubice.

Nowe plany inwestycyjne mogłyby w przyszłości znacznie wywindować liczbę pasażerów, a także podnieść liczbę przewożonych tą drogą towarów.

Z roku na rok wzrasta w Polsce liczba podróżnych – z 280 mln w 2015 roku do 335 mln w 2019.

Agnieszka Pruszkowska-Jarosz

Artykuł powstał we współpracy z Grupą PKP S.A.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(130)
WYRÓŻNIONE
m4ght
5 lata temu
Kolejna świetna inwestycja po linii Y kolei dużych prędkości oraz milionie samochodów elektrycznych do 2025. Warto jeszcze przypomnieć 3 miliony mieszkań. Ten rząd potrzebuje wielkich projektów, aby mamić naiwnych i wyciągać mnóstwo pieniędzy na projekty do szuflady.
kiel
5 lata temu
Czy ktoś jeszcze wierzy, że to lotnisko powstanie? Przecież budżet jest pusty.
Mart74
5 lata temu
Przed wojną chyba był tworzony Centralny Okręg Przemysłowy i jak się to skończyło?Niby tylu historyków w rządzie.....
NAJNOWSZE KOMENTARZE (130)
O co tu chodz...
5 lata temu
Chora wyobraznia rozwoju Polski . Polska jako członek WIODĄCY wymiany handlowej na świecie praktycznie jest NIE ZAUWAŻALNY . W UNII Europejskiej jesteśmy na obrzeżach wspólnoty , a handlu światowym zajmujemy bardzo odległe miejsce . Jakim celo , komu miałoby słuzyć lotnisko o przepustowosci rocznej do 100 mln. pasażerów. Trend rozwojowy lotnictwa zmierza obecnie do budowy samolotów , które lądować będa na KAŻDYM lokalnym lotnisku spełniajacym ,, normy " . Likwidowane będą tzw. ,, loty przesiadkowe " do wielkich samolotów , likwiduje się produkcje samolotów typu JET. Obecnie w Polsce niemal każde miasto wojewódzkie ma lotnisko pasażerskie z zapasem ,, przepustowym " . Dlaczego o tym się nie mówi społeczeństwu.
Trick
5 lata temu
I przy okazji zniszczą tysiące domów, bloków, podzielą gminy, miasta, wysiedlą tysiące ludzi, w imię czego?
kosmos
5 lata temu
Centrum Propagacji Koronawirusa? No bo jak pozamykamy pozostałe lotniska, żeby nie robić PiS-wynalazkowi konkurencji (i żeby Wałęsa nie miał lotniska swojego imienia), to się będą miliony kotłować po Baranowie. Chyba, że będzie jak z Montreal-Mirabel - molochem w szczerym polu, z którego nikt nie chciał latać i który dziś obsługuje tylko loty towarowe
Polak
5 lata temu
Marzenia ściętej głowy Remont trakcji kolejowej Warszawa Poznań trwa 20 lat i końca nie widać jeździłem koleją przez rok w latach 99/00 z Miedzyrzeca koło Gorzowa do łukowa 500 km Podróż trwała 19 godzin Dziś trwa 24 godziny ( po 20 latach ) Masakra Prezesi z PKP chyba bujają w obłokach
Prawda jest t...
5 lata temu
Najpierw wypadałoby dokończyć nieustające remonty istniejących linii kolejowych, przywrócić do życia linie zamknięte i wsadzić do więzienia tych co po roku 1989 kolej likwidowali za wszelką cenę. A te bzdurne opowieści o szprychach niech zastosują do koła o wozu drabiniastego. Oni to wszystko wybudują jak drogę przez Rospudę, jak nową elektrownię Ostrołęka, jak elektrownię atomową, itd. itp. Pisowskie propagandowe brednie dla ciemnego ludu.
...
Następna strona