Krzysztof Suwart: Już dziś wiele osób w zasadzie całą komunikację służbową przeniosło do telefonu - dostęp do plików, kontakty, maile. Jak zapewnić bezpieczeństwo tych informacji w telefonie?
Marcin Garbarczyk, dyrektor ds. strategii i marketingu w Samsung Electronics Polska: Biorąc pod uwagę, że w Polsce w użyciu jest ok 59 mln smartfonów i korzystamy z nich chętnie zarówno prywatnie i służbowo wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do internetu, kwestia bezpieczeństwa jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.
Z naszych badań Blurred World, przeprowadzonych w ubiegłym roku na wybranych rynkach europejskich, w tym w Polsce, wynika, że zaledwie 40% pracowników myśli o bezpieczeństwie urządzeń mobilnych z których korzystają w pracy. To zaskakująco mało, biorąc pod uwagę fakt, że w smartfonie przechowujemy coraz więcej istotnych danych – dokumenty, służbową korespondencję, dane osobowe.
Jak zatem zadbać o bezpieczeństwo naszych smartfonów?
Kupując smartfon wybierajmy sprawdzone źródła, upewniajmy się też, że sprzedawca respektuje prawa konsumenta i przepisy podatkowe, żeby uniknąć przykrych niespodzianek. Kupując nowy smartfon w sieci zwróćmy uwagę, czy rzeczywiście go kupujemy, czy jedynie wynajmujemy od sprzedawcy, który nadal pozostaje jego właścicielem, a my nawet nie wiemy, że telefon tak naprawdę nie jest nasz. To samo dotyczy aplikacji – pamiętajmy, by pobierać je tylko z zaufanych źródeł – dzięki temu zminimalizujemy ryzyko instalacji niechcianego oprogramowania. Kolejna kwestia to najnowsza wersja systemu operacyjnego. Nie ignorujmy powiadomień o dostępności aktualizacji dla naszego urządzenia – bardzo często zawierają one istotne poprawki bezpieczeństwa, które zmniejszają podatność naszego smartfonu na ataki.
Niezwykle istotne jest również zachowanie ostrożności w łączeniu się z publicznymi hot-spotami. Jeśli nie znamy danej sieci Wi-Fi i nie mamy pewności co do jej poziomu zabezpieczeń, lepiej skorzystać z własnego punktu dostępu w smartfonie. To samo dotyczy łączenia się z zewnętrznymi akcesoriami i urządzeniami IoT.
Zanim to zrobimy sprawdźmy, czy są odpowiednio zabezpieczone. Przede wszystkim, warto jednak zachować zdrowy rozsądek. Im bardziej rośnie nasza świadomość na temat zagrożeń, tym więcej nawyków bezpieczeństwa jesteśmy w stanie wdrożyć na co dzień. Dbanie o bezpieczeństwo smartfonu powinno być tak oczywiste jak mycie rąk przed posiłkiem.
Jak wybierać sprzęt, który sam o to zadba? Na co zwracać uwagę?
Smartfony dostępne na rynku oferują różny poziom bezpieczeństwa, a producenci, oferują szereg zabezpieczeń – np. biometrycznych.
Wojna z cyberprzestępcami to nieustający wyścig, dlatego w przypadku najważniejszych danych świetnym rozwiązaniem jest tzw. konteneryzacja, czyli dodatkowa separacja wybranych danych i aplikacji od reszty systemu.
Z punktu widzenia użytkownika to bardzo wygodne rozwiązanie, które pozwala wydzielić w pamięci smartfonu dwie, niezależne przestrzenie. W jednej z nich, dodatkowo chronionej, przechowujemy np. aplikacje bankowe, czy służbową pocztę. Z tego rozwiązania korzystamy na przykład w aplikacji Mój Sejf w urządzeniach marki Samsung.
Tworzy ona w smartfonie dodatkowo chronioną przestrzeń, zaszyfrowany kontener, na najbardziej wrażliwe informacje i aplikacje, dzięki czemu nie wpadną one w niepowołane ręce. Przechowywane w nim dane są oddzielone od tych w podstawowym środowisku smartfonu, a dostęp do nich jest dodatkowo zabezpieczony. Mój Sejf bazuje na stworzonej i rozwijanej przez nas platformie bezpieczeństwa Samsung Knox.
Jak do kwestii bezpieczeństwa użytkowników podchodzą producenci urządzeń? Jak i czy w ogóle starają się o nią zadbać?
Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa zgodnie podkreślają, że zapewnienie ochrony urządzeniom mobilnym to najtrudniejsze wyzwanie. Naszą odpowiedzią jest systemowe podejście do tej kwestii. Nasze urządzenia wyposażamy fabrycznie w kompleksową platformę zabezpieczeń – Samsung Knox, która chroni je zarówno na poziomie sprzętu jak i oprogramowania.
Dzięki temu, konsument wybierając smartfon Samsung Galaxy może mieć pewność, że jego dane będą bezpieczne. Już w momencie uruchomienia smartfonu Samsung Knox weryfikuje, czy żadne złośliwe oprogramowanie nie próbuje uzyskać dostępu do naszego urządzenia. Dane przechowywane na takim urządzeniu są zaszyfrowane, a kluczowe elementy systemu podlegają stałej kontroli, aby zablokować ewentualny nieuprawniony dostęp.
Platforma Samsung Knox zapewnia ochronę setkom milionów urządzeń na całym świecie, a jakość tej ochrony została doceniona i certyfikowana przez ponad 29 państw i instytucji rządowych.
Segment telefonów premium - jaki to rynek w Polsce, jak rósł w ostatnim czasie i co producenci mogą zaoferować w najbliższej przyszłości?
Ostatnie kilka lat to historia dojrzewania Polaków jako użytkowników smartfonów. Coraz częściej decydujemy się na wybór urządzeń z górnej półki. Rynek smartfonów premium, czyli takich, za które trzeba zapłacić ponad 2500 zł, rośnie nieprzerwanie od 2015 roku, przewyższając tempem wzrostu cały rynek.
Na koniec ubiegłego roku, co dziesiąty smartfon na rynku pochodził z segmentu premium. Stanowiło to 30 proc. rynku pod względem wartości. Popularność smartfonów premium obserwujemy również na przykładzie naszych flagowych modeli. Seria Galaxy S10 doskonale radzi sobie na rynku i zyskała uznanie wielu klientów. Nasz flagowiec Galaxy Note10, który zadebiutował w sierpniu tego roku, również cieszy się ogromną popularnością.
Klienci decydują się na zakup urządzeń premium, bo cenią sobie najwyższą jakość zdjęć i materiałów video. Dla użytkowników biznesowych smartfon to coraz częściej podstawowe narzędzie pracy, dlatego staramy się, aby nasze urządzenia dostosowane były do sposobu, w jaki dziś pracujemy czy prowadzimy biznes. Nie przez przypadek zaprosiliśmy do współpracy jako ambasadora Galaxy Note10 Wojtka Sokoła.
Jakie nowości - szybkie procesory i multitasking czy może raczej lepsze kamery do zastosowań domowych powinny pojawiać się w najbliższej przyszłości?
Sieć piątej generacji otwiera przed nami zupełnie nową erę możliwości w zakresie internetu rzeczy (IoT), czy sztucznej inteligencji (AI).
Jeśli dodamy do tego fakt, że 5G oferuje 20 razy większą prędkość transferu danych i 10 krotnie większą przepustowość, możemy realnie myśleć o ewolucji w stronę ekosystemu inteligentnych urządzeń wykorzystujących w pełni ten potencjał.
Przyszłość, w której inteligentne urządzenia komunikują się ze sobą wymieniając informacje i odgadując nasze potrzeby powoli staje się teraźniejszością. Nad tego typu rozwiązaniami pracujemy m.in. w Samsung R&D Institute Poland.
To jedno z największych centrów badawczych na terenie Europy, gdzie zatrudniamy ponad 3000 ekspertów pracujących nad rozwiązaniami z zakresu 5G, AI, IoT z myślą o naszych przyszłych produktach i usługach.
Jeśli mowa o przyszłości, w sprzedaży w Polsce pojawił się właśnie Samsung Galaxy Fold. To rewolucyjny smartfon wyposażony w składany wyświetlacz, potężne urządzenie łączące funkcję telefonu z tabletem. Technologie, o których jeszcze niedawno rozmawialiśmy w kategoriach przyszłości są już w rękach pierwszych użytkowników. Na tym polega prawdziwa siła innowacji!
Sztuczna inteligencja w telefonie – czy to w ogóle możliwe?
To nie jest pieśń przyszłości. Korzystamy z niej tu i teraz. Mechanizmy sztucznej inteligencji wykorzystujemy chociażby w aparatach smartfonów dla uzyskania jak najlepszego ujęcia. Ale nie tylko. Dzięki niej jesteśmy też w stanie optymalizować pracę urządzenia, tak aby automatycznie dostosować je do naszych indywidualnych preferencji, co w praktyce oznacza, że smartfon uczy się naszych nawyków, rozpoznając np. aplikacje, z których korzystamy najczęściej, aby móc uruchamiać je jeszcze szybciej, czy optymalizując pracę baterii.
Co jest blokadą do rozwoju AI w Polsce – kwestie technologiczne, czy kwestie mentalne dot. nowych technologii?
Technologia osiągnęła już taki etap dojrzałości, na którym nie stanowi przeszkody na drodze do wdrażania rozwiązań opartych na AI na szeroką skalę. Producenci i dostawcy rozwiązań są na to gotowi. To, w jakim stopniu i jak szybko sztuczna inteligencja przyjmie się w naszym kraju zależy obecnie od wielu innych czynników, takich jak gotowość rynku na innowacje, dostosowanie systemu prawnego do zmian technologicznych, czy wreszcie kwestie mentalne. Obserwujemy naszych klientów i wiemy, że wielu z nich jest gotowych na nowe rozwiązania, ale aby innowacje stały się udziałem masowego odbiorcy musimy do nich przekonać jeszcze wiele osób.
src="https://d.wpimg.pl/854528783--716409491/marcin-garbarczyk.JPG"/>
Marcin Garbarczyk, dyrektor ds. strategii i marketingu w Samsung Electronics Polska