Innowacja Franczyzy to Innowacja Systemu, gotowość franczyzodawcy do inwestowania w rozwiązania strategiczne, organizacyjne, technologiczne, efektywnościowe, aby dotrzymywać obietnicy i odpowiedzialności we franczyzie. - To ciągła ZDOLNOŚĆ rozwijania, dostosowywania i awansowania Systemu (systemu franczyzowego), aby pozostawać relewantnym i tworzyć dla franczyzobiorców warunki konkurowania, zarabiania, środowisko dla zyskownego wzrostu.
CEO i przedsiębiorcy na całym świecie zastanawiają się dzisiaj, jak mogą wykorzystać nowo odkryte możliwości sztucznej inteligencji, pozostając jednocześnie wiernymi swoim większym wizjom. Jak odróżnić hype od prawdziwości?
A sztuczną inteligencję dobrze traktować intencyjnie, sięgnąć po narzędzia i strategie, aby odpowiednio wykorzystać potencjał dla Twojej Organizacji.
Rosnąć i osiągać impact dzięki AI i Innowacji Franczyzy. Jak dostosować Organizację?
Dobre franczyzy tworzą swoje mapy wdrożenia rozwiązań cyfrowych i sztucznej inteligencji, aby skutecznie przejść od cyfrowej obietnicy do budowania wartości na poziomie z ang. bottom line franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Zarządzają innowacją, aby ciągle stawać się 2.0 i budować zyskowną sieć.
Ale pytanie, czy jest recepta na budowanie zdolności organizacyjnych we franczyzie, które pozwalają czerpać korzyści finansowe z digital, innowacji i sztucznej inteligencji?
Udane zarządzanie innowacją wymaga od firm franczyzowych zmiany sposobu działania i podłączenia do całego procesu partnerów franczyzowych.
Wiele firm rozpoczęło transformację cyfrową i wdraża rozwiązania sztucznej inteligencji (albo chociaż z nimi eksperymentuje), ale tylko nieliczne dokonały fundamentalnej zmiany organizacyjnej potrzebnej do zbudowania możliwości napędzania ciągłych innowacji w całym przedsiębiorstwie.
Po przeanalizowaniu wyników 200 prowadzonych transformacji cyfrowych i wdrażaniu sztucznej inteligencji w dużej skali, firma McKinsey & Company odkryła, że długoterminowy sukces przychodzi, gdy kadra kierownicza fundamentalnie zmienia podejście do talentów, modelu operacyjnego, technologii i możliwości, które płyną z danych.
Dostosowując swoje organizacje do wdrożenia AI i innowacji, warto uwzględnić 3 perspektywy: osiągnąć dopasowanie strategiczne w całej organizacji, zapewnić potrzebne kompetencje i talenty i właściwie zarządzać zmianą.
Oznacza to wspólną wizję zespołu kierowniczego wyższego szczebla w zakresie transformacji, wartości, którą chcemy na tym zbudować i mapy wdrożenia w biznesie franczyzodawcy i biorcy. Dalej konieczne będzie zapewnienie talentów i kompetencji, aby organizacja miała zdolność innowacji i wdrażania rozwiązań. - To zwinny model operacyjny, łączący operacje i technologię. Chodzi o zapewnienie łatwiejszego dostępu do technologii, aby cała organizacja mogła wprowadzać innowacje w odpowiednim tempie. Ważny będzie tu szczególnie dostęp do danych, aby podejmować decyzje na bazie ich analizy a nie intuicji i poprawiać doświadczenia klientów i operacje biznesowe.
Wreszcie konieczne będzie świadome zarządzanie zmianą.
Jako kandydat na franczyzobiorcę, warto wybierać digital-ready franchise. - To sieci, które potrafią budować możliwości ciągłego tworzenia doskonałych doświadczeń klientów, obniżania kosztów i budowania wartości finansowej dla biznesu franczyzodawcy i franczyzobiorcy.
Zadawaj franczyzodawcy pytania o cyfrową dojrzałość sieci i strategię rozwoju w tym zakresie.
Wykorzystuj przyspieszające technologie
Dzisiaj jesteśmy świadkami powstawania nowego rodzaju organizacji, które skalują się i generują wartość w niespotykanym dotąd tempie. To tzw. Organizacje Wykładnicze (exo) - ukierunkowane na wyższy cel, zwinne i skalowalne organizacje, których wpływ (lub wynik) jest nieproporcjonalnie duży — co najmniej 10 razy większy, w porównaniu z innymi organizacjami. - Stosują nowe techniki organizacyjne, wykorzystujące przyspieszające technologie do digitalizacji, dematerializacji, demokratyzacji i demonetyzowania swoich produktów i usług, co skutkuje tym 10-krotnym wzrostem wydajności w porównaniu z jej odpowiednikami spoza ExO.
Ważne jest, aby zrozumieć, jak i dlaczego tak się dzieje? I jakie to ryzyka, ale też szanse niesie dla naszego biznesu?
Duże firmy operacyjne ustąpiły miejsca platformom, a platformy przekształcają się w ekosystemy. - Najbardziej niesamowita w tej transformacji jest jej szybkość: TikTok osiągnął miliard użytkowników w ciągu pięciu lat, ChatGPT osiągnął 100 milionów użytkowników w ciągu zaledwie dwóch miesięcy, Apple potrzebował od 1976 roku do 2018 roku, aby osiągnąć kapitalizację rynkową w wysokości 1 biliona dolarów. A dojście do 2 bilionów dolarów zajęło Apple zaledwie dwa lata. Wiz, start-up zajmujący się bezpieczeństwem w chmurze, osiągnął 100 milionów dolarów rocznych przychodów w ciągu zaledwie 18 miesięcy.
Liczba firm typu "jednorożec" osiągających miliardową kapitalizację rynkową jest obecnie ponad pięć razy wyższa niż w 2014 roku.
W swoim bestsellerze "Dylemat innowatora" Clayton Christensen zwrócił uwagę, że przełomowe innowacje rzadko wynikają ze status quo. Oznacza to, że gracze o ugruntowanej pozycji w branży rzadko są zorganizowani lub przygotowani do przeciwdziałania zakłóceniom, kiedy w końcu się pojawią.
Dziś outsider ma wszystkie zalety. Nie martwiąc się o starsze systemy, a także mając możliwość korzystania z niskich kosztów ogólnych i korzystania z demokratyzacji informacji oraz, co ważniejsze, technologii, nowicjusz może działać szybko i przy minimalnych kosztach. W ten sposób nowi gracze są dobrze przygotowani do atakowania niemal każdego rynku i marży zysku, w tym Twojego.
Rzeczywiście, zmiany zachodzą obecnie tak szybko. Musisz założyć, że ktoś ci przeszkodzi i to często w najmniej spodziewanym kierunku.
Czym może się wyrażać Innowacja Franczyzy i dlaczego ma znaczenie? Jakie to możliwe zastosowania, z ang. use cases? Jak się buduje innowacyjną Organizację Franczyzową? Dlaczego inwestorzy chcą inwestować w innowacyjne organizacje? Jak dobrze eksperymentować ze sztuczną inteligencją, bo przecież ślepe teoretyzowanie na temat sztucznej inteligencji Ci nie pomoże? I dlaczego Innowacja Franczyzy musi być obietnicą i odpowiedzialnością we franczyzie i jak ją dotrzymać?
O tym więcej w Webinarium z cyklu Franczyza 2.0 lifestyle & przedsiębiorczość, w odcinku poświęconym AI i Innowacji Franczyzy. Prowadzi @Monika Ferreira, Autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", Founding Partner, Doradca Strategiczny w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy z udziałem Gości:
Damian Ragan, Wiceprezes Zarządu, Credit Agricole Bank Polska S.A.
Artykuł sponsorowany