Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Wydrążą najdłuższy tunel w Polsce. Umowa o wartości blisko 2 mld zł netto

49
Podziel się:

PKP PLK w piątek podpisały umowę na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. W ramach inwestycji zostanie wydrążony najdłuższy tunel w Polsce o długości 3,6 km. Skróci czas przejazdu np. między Krakowem a Zakopanem do ok. 90 min.

Wydrążą najdłuższy tunel w Polsce. Umowa o wartości blisko 2 mld zł netto
Budowa kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią (PAP, Marian Zubrzycki)

Umowa z konsorcjum Budimex, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt i Gülermak opiewa na 1,93 mld zł netto. Tureckie firmy, które wspólnie z Budimeksem tworzą konsorcjum wykonawcze do małopolskiej inwestycji, zajmowały się też np. tunelem pod Świną. Inwestycja w Małopolsce ma zrewolucjonizować regionalne przejazdy kolejowe.

- Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 min - powiedział podczas podpisania umowy Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Dodajmy, że obecnie najkrótszy czas przejazdu pociągiem między Nowym Sączem a stolicą Małopolski to nieco ponad 2,5 godziny. W ramach modernizacji, jak powiedział szef resortu, powstanie "najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Wielka ściema" w innowacjach. Wystarczyło mieć pomysł na startup. Jakub Dwernicki -Biznes Klasa #20

Zakres prac wykonawców PKP PLK

Na wykonanie prac ujętych w kontrakcie wykonawca zadania będzie miał 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie oraz - jak wspomniano - tunelem.

W ramach inwestycji na odcinku Limanowa - bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości ponad 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony zostanie wspomniany tunel o długości 3,6 km.

Ponadto w Mordarce powstanie nowy przystanek, nowy peron zostanie wybudowany także w Chomranicach, a stacja w Męcinie powstanie w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zaznacza PKP PLK. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma natomiast ostać zagospodarowany przez lokalne samorządy.

Istotnym elementem projektu, jak podkreślają kolejarze, jest przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowo-drogowe zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne, dzięki czemu skończy się czekanie na rogatkach.

Bezpieczeństwo się dzięki temu poprawi, ale nie kosztem czasu przejazdu. Pociągi pasażerskie po realizacji inwestycji będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.

Co się dzieje na linii kolejowej 104?

Modernizacja odcinka Chabówka - Nowy Sącz, jak wspomniał minister, to część większego projektu "Podłęże - Piekiełko". Po zakończeniu całości, czyli mniej więcej w 2029 r., najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Zakopane w ok. 1,5 godz.

Co się dzieje na pozostałych elementach? PKP PLK informują, że obecnie prace budowlane toczą się na trzech fragmentach linii kolejowej 104. To: bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte - Mszana Dolna.

Zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce prowadzi także przetarg na przebudowę stacji Limanowa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(49)
WYRÓŻNIONE
Szanowni pańs...
11 miesięcy temu
Nie rozumiem na co ta turecka firma po co ona nam potrzebna jest czy w kraju w którym mieszka blisko 40 milionów ludzi i jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej nie ma w 100% polskiej firmy która by wykonała taką robotę to jakiś koszmar
Korek
11 miesięcy temu
Drastycznie? Znacznie, odczuwalnie, wyjątkowo ma wydźwięk pozytywny. Drastycznie to negatyw. Drastycznie spadła temperatura. Drastycznie wzrosła cena. Objazd remontowanej ulicy, drastycznie wydłużył drogę.
Majk
11 miesięcy temu
Nie rozumiem jednego. W Polsce produkujemy własne kombajny górnicze z tego co mi wiadomo jedne z lepszych na świecie a zlecamy kopanie tunelu zachodnim firmom.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (49)
Lol24
10 miesięcy temu
Tyle się napociliscie tymi komentarzami że a żaden nic nie wnosi.Tunel jest na trasie z Krakowa do Nowego Sącza a nie z Krakowa do Zakopanego.niestety pismak coś tam wie ale miesza w artykule dwie linie kolejowe.
Kumitsu
11 miesięcy temu
W Norwegii najdłuższy tunel 25km drążony w granicie w fiordach a my musimy czekać na tak proste inwestycje. Żeby porządnej drogi nie umieć wybudować np z Krakowa do Zakopca przez dziesięciolecia? Objazd do Czech przez góry Sowie,Wałbrzyskie? Śmiech na sali.
Oko
11 miesięcy temu
Chory kraj. Szastają naszymi podatkami na zbędne rzeczy.
Bolo
11 miesięcy temu
Będzie i tak mniejszy od tego wybudowanego w Policach ha ha
Majk
11 miesięcy temu
Nie rozumiem jednego. W Polsce produkujemy własne kombajny górnicze z tego co mi wiadomo jedne z lepszych na świecie a zlecamy kopanie tunelu zachodnim firmom.
...
Następna strona