Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|
aktualizacja

Wydrążą najdłuższy tunel w Polsce. Umowa o wartości blisko 2 mld zł netto

49
Podziel się:

PKP PLK w piątek podpisały umowę na modernizację czwartego odcinka linii nr 104 Chabówka - Nowy Sącz. W ramach inwestycji zostanie wydrążony najdłuższy tunel w Polsce o długości 3,6 km. Skróci czas przejazdu np. między Krakowem a Zakopanem do ok. 90 min.

Wydrążą najdłuższy tunel w Polsce. Umowa o wartości blisko 2 mld zł netto
Budowa kolejowego tunelu średnicowego pod Łodzią (PAP, Marian Zubrzycki)

Umowa z konsorcjum Budimex, Gülermak Air Sanayi Inşaat ve Taahhüt i Gülermak opiewa na 1,93 mld zł netto. Tureckie firmy, które wspólnie z Budimeksem tworzą konsorcjum wykonawcze do małopolskiej inwestycji, zajmowały się też np. tunelem pod Świną. Inwestycja w Małopolsce ma zrewolucjonizować regionalne przejazdy kolejowe.

- Ta inwestycja jest częścią większego projektu, który nie tylko skróci czas podróży i sprawi, że te połączenia będą efektywne, ale znacznie zwiększy pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego, tak aby wreszcie można było z Krakowa do Nowego Sącza i z Nowego Sącza do Krakowa dostać się w 60 min - powiedział podczas podpisania umowy Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Dodajmy, że obecnie najkrótszy czas przejazdu pociągiem między Nowym Sączem a stolicą Małopolski to nieco ponad 2,5 godziny. W ramach modernizacji, jak powiedział szef resortu, powstanie "najdłuższy tunel w Polsce, nie tylko kolejowy".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Wielka ściema" w innowacjach. Wystarczyło mieć pomysł na startup. Jakub Dwernicki -Biznes Klasa #20

Zakres prac wykonawców PKP PLK

Na wykonanie prac ujętych w kontrakcie wykonawca zadania będzie miał 31 miesięcy. Tory w znacznej części poprowadzone zostaną w nowym śladzie oraz - jak wspomniano - tunelem.

W ramach inwestycji na odcinku Limanowa - bocznica Klęczany zmodernizowany i zelektryfikowany zostanie tor o długości ponad 12,5 km. Pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka wydrążony zostanie wspomniany tunel o długości 3,6 km.

Ponadto w Mordarce powstanie nowy przystanek, nowy peron zostanie wybudowany także w Chomranicach, a stacja w Męcinie powstanie w nowej lokalizacji. Perony będą w pełni dostępne dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - zaznacza PKP PLK. Dotychczasowy przebieg linii kolejowej ma natomiast ostać zagospodarowany przez lokalne samorządy.

Istotnym elementem projektu, jak podkreślają kolejarze, jest przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace obejmą 10 wiaduktów i 12 mostów. Przejazdy kolejowo-drogowe zastąpią skrzyżowania bezkolizyjne, dzięki czemu skończy się czekanie na rogatkach.

Bezpieczeństwo się dzięki temu poprawi, ale nie kosztem czasu przejazdu. Pociągi pasażerskie po realizacji inwestycji będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a pociągi towarowe 100 km/h.

Co się dzieje na linii kolejowej 104?

Modernizacja odcinka Chabówka - Nowy Sącz, jak wspomniał minister, to część większego projektu "Podłęże - Piekiełko". Po zakończeniu całości, czyli mniej więcej w 2029 r., najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków - Zakopane w ok. 1,5 godz.

Co się dzieje na pozostałych elementach? PKP PLK informują, że obecnie prace budowlane toczą się na trzech fragmentach linii kolejowej 104. To: bocznica Klęczany - Nowy Sącz, Chabówka - Rabka Zaryte oraz Rabka Zaryte - Mszana Dolna.

Zarządca infrastruktury kolejowej w Polsce prowadzi także przetarg na przebudowę stacji Limanowa.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(49)
WYRÓŻNIONE
Szanowni pańs...
8 miesięcy temu
Nie rozumiem na co ta turecka firma po co ona nam potrzebna jest czy w kraju w którym mieszka blisko 40 milionów ludzi i jest jednym z największych krajów Unii Europejskiej nie ma w 100% polskiej firmy która by wykonała taką robotę to jakiś koszmar
Korek
8 miesięcy temu
Drastycznie? Znacznie, odczuwalnie, wyjątkowo ma wydźwięk pozytywny. Drastycznie to negatyw. Drastycznie spadła temperatura. Drastycznie wzrosła cena. Objazd remontowanej ulicy, drastycznie wydłużył drogę.
Ojej
8 miesięcy temu
Tunel do Nowego Sącza za 2 mld złotych? Na dodatek jak zwykle obca firma zarobi. A co w tym Nowym Sączu jest takiego ciekawego, że trzeba wydać aż 2 mld? Nic. Rynek jak w każdym miasteczku. I pazerni górale, którzy biją rekordy w kasowaniu turystów za dosłownie wszystko. Kiedyś przechodząc koło jakiegoś śmietnika w Zakopanem i jedząc batona, wyrzuciłem papierek do tego śmietnika. Koszy miejskich nigdzie nie było, oprócz tego na osiedlu. Facet o mało z okna nie wypadł w tej złości. Bo to kosz mieszkańców. Bo nie mam prawa tam wrzucać papierka. Na pytanie a gdzie mam wyrzucić, skoro nigdzie nie ma zwykłych koszy? No i oczywiście odpowiedź, że mam zapłacić (pewnie jemu, choć tam bloki osiedlowe były). Wyjąłem ten papierek z kosza i rzuciłem na chodnik. Teraz pasuje? Od tamtego lata nie jeżdżę już do Zakopanego. Wolę Mazury i Bieszczady, bo nie ma tam takich pazerniaków.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (49)
Lol24
8 miesięcy temu
Tyle się napociliscie tymi komentarzami że a żaden nic nie wnosi.Tunel jest na trasie z Krakowa do Nowego Sącza a nie z Krakowa do Zakopanego.niestety pismak coś tam wie ale miesza w artykule dwie linie kolejowe.
Kumitsu
8 miesięcy temu
W Norwegii najdłuższy tunel 25km drążony w granicie w fiordach a my musimy czekać na tak proste inwestycje. Żeby porządnej drogi nie umieć wybudować np z Krakowa do Zakopca przez dziesięciolecia? Objazd do Czech przez góry Sowie,Wałbrzyskie? Śmiech na sali.
Oko
8 miesięcy temu
Chory kraj. Szastają naszymi podatkami na zbędne rzeczy.
Bolo
8 miesięcy temu
Będzie i tak mniejszy od tego wybudowanego w Policach ha ha
Majk
8 miesięcy temu
Nie rozumiem jednego. W Polsce produkujemy własne kombajny górnicze z tego co mi wiadomo jedne z lepszych na świecie a zlecamy kopanie tunelu zachodnim firmom.
...
Następna strona