Kariera dzięki pomysłowości
Projekt realizowany jest przez sieć Żabka należąca do funduszu CVC Capital Partners oraz Spółkę Celową Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Do tej pory uczestniczyli w nim studenci kilku polskich uczelni wyższych. Oprócz wspomnianego już Uniwersytetu Ekonomicznego były to: poznański Uniwersytet Przyrodniczy oraz Uniwersytet Zielonogórski. Inicjatywa łączy siły świata biznesu oraz nauki. Młodzi ludzie mają szansę stworzenia produktów, które następnie pojawią się na półkach sklepowych w całej Polsce. Ponadto zwycięzcy otrzymują również szansę odbycia stażu w centrali sieci sklepów Żabka.
Zdrowe i smaczne produkty
Będąca częścią zwycięskiego produktu tapioka jest produktem pozyskiwanym z manioku, popularnej rośliny jadalnej uprawianej w krajach tropikalnych (takich jak Nigeria czy Tajlandia). W Polsce występuje zwykle w postaci małych kulek wykorzystywanych jako dodatek do deserów, ale także w charakterze zamiennika ryżu albo rozmaitych kasz.
Tapioka posiada liczne właściwości prozdrowotne. Jest produktem lekkostrawnym o niskiej alergiczności. Nie zawiera również glutenu, dzięki czemu poleca się go osobom cierpiącym na celiakię. Mówią o tym autorki nagrodzonego "Deseru z tapioki":
– Desery zwykle kojarzą się z czymś niezdrowym, a tak wcale być nie musi. Chciałyśmy obalić ten mit i stworzyć produkt, który będzie połączeniem czegoś zdrowego, zawierającego wysokie wartości odżywcze oraz smacznego, a przy tym będzie wyglądał estetycznie. To, że nasz projekt wygrał, to dla nas już ogromne wyróżnienie. Jednak, wciąż nie możemy uwierzyć, że jest on dostępny w jednej z największych sieci w Polsce.
Studentki pracowały nad projektem przez kilka tygodni. Ich pomysł został uznany przez jury za innowacyjny przede wszystkim ze względu na recepturę. Tradycyjnie bowiem tapioka łączona jest z ekstraktem z kokosa, podczas gdy tu towarzyszy jej sok owocowy. "Deser z tapioki" zwyciężył ex aequo z projektem pt. "Bułka z wędzonką" autorstwa Magdaleny Buszewicz, Karoliny Bar i Agaty Czyż, czyli studentek kierunku Zarządzania i Inżynierii Produkcji Żywności Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Kolejna okazja na zdobycie bezcennych doświadczeń
"Kreatorzy Produktów" to projekt realizowany we współpracy ze studentami polskich uczelni od 2 lat. Komentuje Norbert Szczepaniak ze Spółki Celowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, czyli współorganizatora projektu komentuje:
– Udział w takim projekcie to bezcenne, niezwykle intensywne i rozwijające doświadczenie. Pozwala studentom na empiryczne zrozumienie biznesu, handlu i przemysłu spożywczego. Sukcesywne wdrażanie przez Żabkę kolejnych produktów autorstwa studenckich zespołów, jest dowodem wysokiej pożyteczności biznesowej modeli angażujących studentów w rozwój nowych produktów.
Zaznacza również, że:
– Kluczowym czynnikiem sukcesu jest właściwa synergia studenckiego potencjału, złożonego przede wszystkim z ciekawości, entuzjazmu i niekonwencjonalnego postrzegania rynku, z potencjałami biznesu i nauki dostarczanymi przez organizatorów. Odpowiednio sformułowany i zarządzany proces, uwzględniający właściwe motywowanie zespołów oraz specjalistyczne doradztwo, skutecznie uwalnia i ukierunkowuje pełnię możliwości studentów.
Z kolei Joanna Kasowska, Kierownik Działu Kontroli Jakości firmy Żabka dodaje:
– Jako lider segmentu convenience, chcemy dostarczać naszym konsumentom produkty nie tylko smaczne, wygodne i szybkie w obsłudze, ale również zdrowe. Poszukując nowych inspiracji sięgnęliśmy po pomysły naszych klientów, którymi są również studenci.
Przy okazji podkreśla:
– Tu każda ze stron wygrywa. Uczestnicy projektu zdobywają ogromną wiedzę w zakresie wprowadzania produktu – od pomysłu i przelania go na papier, poprzez opracowanie produktu, do przełożenia procesu wyrobu na linie technologiczne w realnych zakładach produkcyjnych. Żabka natomiast otrzymuje nowe spojrzenie na potrzeby klienta. A rezultaty tej współpracy, czyli połączenia nauki i biznesu, możemy już podziwiać na półkach sklepowych.