Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

"Wystarczy na latte w Starbucksie". Linie lotnicze podały, ile zarabiają na każdym pasażerze

4
Podziel się:

Latamy już niemal jak przed COVID-19, ale pandemia kosztowała linie lotnicze cztery lata wzrostu. Każdy pasażer, który kupił bilet, zostawi w kasie przewoźnika tyle, ile "wystarczy na latte w Starbucksie". Najnowszy raport IATA nie zostawia złudzeń: ceny biletów pójdą w górę.

"Wystarczy na latte w Starbucksie". Linie lotnicze podały, ile zarabiają na każdym pasażerze
Każdy pasażer przynosi liniom lotniczym średnio 5,45 dol. zysku netto, czyli niespełna 22 zł (Adobe Stock)

Linie lotnicze w 2024 r. mają zarobić "na czysto" 25,7 mld dol. To kolejny sygnał, że pandemiczny kryzys wywołany przez COVID-19 przeszedł do historii. Na koniec tego roku zysk netto przewoźników ma sięgnąć 23,3 mld dol.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych IATA zaprezentowało najnowsze dane z rynku lotniczego. Wylicza, że przychody rosną szybciej niż koszty linii lotniczych. Na koniec grudnia 2024 r. do kasy przewoźników ma wpłynąć 964 mld dol. (7,6 proc. więcej niż w tym roku), a koszty wzrosną o 6,9 proc. do 914 mld dol.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

IATA przekonuje jednak, że 964 mld dol. przychodów oraz 25,7 mld dol. zysku netto nie są wcale aż tak imponującymi liczbami.Zwraca uwagę na ich szerszy kontekst - marża zysku netto linii lotniczych to średnio zaledwie 2,7 proc.

Linie lotnicze zarobią średnio zaledwie 5,45 dol. za każdego przewiezionego pasażera. To mniej więcej tyle, by kupić podstawowe grande latte w londyńskim Starbucksie - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, były szef British Airways.

Dla porównania, w czerwcowej prognozie IATA w 2023 r. średni zysk z każdego przewożonego pasażera wynosił 2,25 dol, czyli niespełna 10 . Wówczas organizacja ta porównywała to do kwoty niewystarczającej na zakup biletu na metro w Nowym Jorku. Po upływie pół roku zrewidowała tę prognozę w górę do 5,44 dol., argumentując to znacznie szybszą odbudową ruchu lotniczego i popytu na latanie.

Pandemia kosztowała linie lotnicze cztery lata

W przyszłym roku na świecie ma się odbyć około 40,1 mln rejsów. Rynek lotniczy w skali świata ma wzrosnąć, przekraczając poziom z rekordowego 2019 r., i osiągnąć 4,7 mld pasażerów na całym świecie. To symboliczny koniec pandemii COVID-19, która wywołała bezprecedensowy w historii kryzys w transporcie lotniczym.

- Tempo ożywienia gospodarczego było niezwykłe; wydaje się jednak, że pandemia kosztowała lotnictwo około czterech lat wzrostu - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA, były szef British Airways.

Linie lotnicze podkreślają znaczenie transportu cargo. Pod pokładem samolotów pasażerskich przewozi się nierzadko cenne ładunki. Lotnicze cargo w przyszłym roku ma przynieść 111 mld dol. przychodów, obok wpływów z przewozu pasażerów. W czasie pandemii lotnicze cargo przeżywało boom, gdy przerwane były morskie łańcuchy dostaw na świecie. Dlatego IATA prognozuje, że w porównaniu z 2020 i 2021 r. w najbliższych dwóch latach wpływy z transportu cargo będą spadać o 32,2 i 20,9 proc. rocznie.

IATA: bilety będą droższe

Na czym zarabiają linie lotnicze? - Jesteśmy biznesem niskich marż i wysokich wolumenów - podkreślił Walsh. Dlatego liniom lotniczym zależy na tym, by każdy z samolotów był możliwie pełny. Prognozowany tzw. load factor, czyli współczynnik wykupionych foteli na danym rejsie, w 2024 r. ma wynieść 82,6 proc., wracając do poziomu z 2019 r.

Linie lotnicze "kasują" też pasażerów za dodatkowe usługi, m.in. internet na pokładach, posiłki. Wiedzą też, że tym, co stymuluje wzrost rynku, są możliwie niskie ceny biletów.

IATA nie zostawia złudzeń pasażerom. "Konsumenci mogą oczekiwać, że ceny biletów lotniczych będą nadal rosły w ślad za rosnącymi kosztami przewoźników, szczególnie ropy naftowej" - czytamy w najnowszym raporcie.

Organizacja wylicza, że rzeczywista taryfa na podróż tam i z powrotem w tym roku sięgnie 254 dol., czyli około 1020 zł. Dla porównania w 2019 r. było to 315 dol., czyli około 1265 zł. IATA i dane, które podaje, nie uwzględniają jednak takich przewoźników jak Ryanair i Wizz Air, które do tej organizacji nie należą.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
WYRÓŻNIONE
Polak.
12 miesięcy temu
Po co piszecie takie bzdury? A po to żeby przygotować ludzi że życie niedługo będzie coraz droższe.
Non
12 miesięcy temu
Samolot wydała spaliny w powietrzu zmieniając klimat, trują na potęgę a mnie zmuszają do zakupu nieekologicznego elektryka. Chipokryzja!
Emilka Solkow...
12 miesięcy temu
Ale kit, zarabiają ma każdym kilka set dolarów
NAJNOWSZE KOMENTARZE (4)
Non
12 miesięcy temu
Samolot wydała spaliny w powietrzu zmieniając klimat, trują na potęgę a mnie zmuszają do zakupu nieekologicznego elektryka. Chipokryzja!
Wymień te prz...
12 miesięcy temu
Okolo 30 złotych na osobie ??? Ale kit ??? I mamy w to uwierzyć ??? Już niektórzy uwierzyli w obietnice których nie będzie bo" piniendzy nie ma ". Podobnie z tymi zarobkami linii lotniczych, z free nikt nie robi, musi być zysk, pewnie wam się jedno zero omskło z pośpiechu albo co bardziej prawdopodobne celowo.
Polak.
12 miesięcy temu
Po co piszecie takie bzdury? A po to żeby przygotować ludzi że życie niedługo będzie coraz droższe.
Emilka Solkow...
12 miesięcy temu
Ale kit, zarabiają ma każdym kilka set dolarów