Franczyza to konkretne korzyści. Przedsiębiorca, który decyduje się dołączyć do sieci, otrzymuje sprawdzony biznesowy koncept. W zamian za opłaty licencyjne i prowizje może korzystać z marki, know-how i wsparcia franczyzodawcy. To ważne, bo wielkość, doświadczenie i renoma sieci pozwalają lepiej radzić sobie z wyzwaniami: geopolityką, która coraz mocniej oddziałuje na europejski i polski rynek, czy wzrostem kosztów prowadzenia działalności, w tym energii i pracowniczych.
W Polsce działa obecnie ok. 83 tys. podmiotów (najwięcej w branży spożywczej), które korzystają z licencji ok. 1,3 tys. sieci franczyzowych. Co ważne, franczyza gwarantuje firmom stabilność. Jak wylicza Polska Organizacja Franczyzodawców, 80 proc. z nich po 5 latach wciąż funkcjonuje. Tymczasem wskaźnik dla firm prowadzonych na własną rękę wynosi zaledwie 20 proc.
Nauka przedsiębiorczości w praktyce
Liderem polskiego rynku franczyzowego jest Grupa Żabka. To jedna z najdynamiczniej rozwijających się sieci – obecnie liczy już ponad 10 900 sklepów w całym kraju.
To, co wyróżnia Żabkę, to dbałość o rozwój franczyzobiorców i stałe podnoszenie ich kompetencji przedsiębiorczych. Przykładem takiego działania jest program Akademia Przedsiębiorczości. To autorska inicjatywa Żabki, prowadzona wspólnie z partnerami: Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz I'GS In Good Strategy Moniki Ferreiry. Dzięki niej franczyzobiorcy zyskują dostęp do bezpłatnych szkoleń z zakresu HR, sprzedaży, podatków i finansów oraz zdobywają wiedzę, jak zarządzać sklepem na coraz bardziej wymagającym rynku.
W ostatnim czasie najbardziej aktywni absolwenci Akademii Przedsiębiorczości wzięli udział w innowacyjnym szkoleniu menedżerskim w formie konkursu biznesowego. Przez 5 kolejnych tygodni 26 przedsiębiorców wcieliło się w role menedżerów wirtualnych biur podróży. W tym czasie podejmowali strategiczne decyzje w takich obszarach jak zarządzanie zespołem, inwestycje czy optymalizacja oferty. W konkretnych działaniach wspierali ich trenerzy firmy Revas.
- Wierzymy, że przedsiębiorczości można i trzeba uczyć w sposób praktyczny, bo to najlepsza droga do przygotowania na wyzwania świata biznesu. Naszym celem jest pokazanie, jak cenną rolę odgrywa analityka biznesowa w osiąganiu sukcesu – tłumaczy Wojciech Pitura, prezes zarządu Revas.
Uczestnicy docenili program szkolenia przede wszystkim za stworzenie warunków do rozwijania praktycznych kompetencji menedżerskich.
- Udział w symulacji biznesowej był dla mnie bezpiecznym polem do eksperymentowania i odkrywania nowych mechanizmów zarządzania. W wirtualnym środowisku mogłam zaryzykować, zaufać intuicji i sprawdzić efekty, nie obawiając się konsekwencji w realnym biznesie. To nie tylko niezwykle wartościowe narzędzie edukacyjne, ale też okazja do refleksji nad własnymi mocnymi i słabszymi stronami. Wyciągnięte wnioski pozwolą mi lepiej zarządzać zarówno sobą, jak i moim zespołem – mówi Katarzyna Zagańczyk-Gryglas, franczyzobiorczyni sklepu Żabka z podwarszawskiego Legionowa.
Strategiczne myślenie i komunikacja
Finał programu miał miejsce 21 listopada w Centrum Logistycznym Żabki w Nadarzynie. Najlepsi uczestnicy rywalizowali w zespołach nad symulacją "Sklep elektro", rozwijając przy tym umiejętności strategicznego myślenia, analizy danych i komunikacji w grupie. Co ważne, przedsiębiorcy mieli okazję nie tylko zdobyć konkretną wiedzę, ale też zintegrować się i wymienić doświadczeniami.
- Rozwój to fundament działalności każdego przedsiębiorcy. Nowe kompetencje przekładają się nie tylko na lepsze wyniki finansowe, ale też na naszą atrakcyjność w relacjach biznesowych – zarówno z pracownikami, jak i klientami czy kontrahentami. Akademia Przedsiębiorczości i jej inicjatywy oferują nam wiedzę, która z czasem procentuje i staje się trwałą przewagą konkurencyjną – dodaje Katarzyna Zagańczyk-Gryglas, franczyzobiorczyni sklepu Żabka.
Rozwój i edukacja franczyzobiorców to integralna część strategii Żabki, a innowacyjne szkolenia to doskonały przykład nowoczesnego podejścia do edukacji przedsiębiorczej.
Więcej informacji o franczyzie z Żabką znajdziesz na stronie sieci. Chcesz porozmawiać z franczyzobiorcami? Wejdź na stronę Żabki i znajdź kontakt do przedsiębiorcy z twojej okolicy.
Płatna współpraca z Grupą Żabka