Na świat sportu składa się wiele sektorów, które wzajemnie na siebie oddziałują i się uzupełniają. Aby zorganizować rozgrywki na najwyższym poziomie, które przyciągną tysiące kibiców na trybuny oraz setki tysięcy, a czasem miliony przed telewizory, potrzeba współpracy co najmniej kilku najróżniejszych podmiotów. Z jednej strony będą to związki sportowe, kluby i zawodnicy, a z drugiej sponsorzy i partnerzy medialni.
Każda z tych grup ma inne oczekiwania oraz mierzy się z odmiennymi wyzwaniami. Szczególnie teraz, gdy kryzys gospodarczy i energetyczny coraz mocniej odbijają się na codziennym funkcjonowaniu wielu różnych firm i instytucji. Dlatego w trudnych czasach tak ważna jest integracja i wsparcie kierowane w stronę całej branży, a także zrozumienie potrzeb każdego z uczestników sportowego biznesu. Misja ta przyświeca działaniom Stowarzyszenia Sport Biznes Polska.
SBP jest największą w kraju organizacją zrzeszającą przedstawicieli świata sportu i biznesu sportowego. Stowarzyszenie powstało przed dwoma laty (w listopadzie 2020 r.) z inicjatywy kilkunastu ekspertów, którzy zdobywali doświadczenie, pracując w klubach sportowych, agencjach, samorządach, a także firmach sponsorujących sport. To miejsce wymiany wiedzy, doświadczeń, ale też dobrych praktyk i zasad współpracy pomiędzy poszczególnymi organami działającymi w sportowym ekosystemie. Dotychczas do grona członków wspierających SBP dołączyło już ponad 115 organizacji branżowych.
Integracja całego środowiska
Stowarzyszenie Sport Biznes Polska od początku podejmuje szereg inicjatyw mających na celu integrację środowiska oraz podnoszenie kompetencji osób tworzących polski sport i biznes sportowy.
W 2022 r. Stowarzyszenie zorganizowało szereg wydarzeń, które zgromadziły łącznie ponad 3,5 tys. osób, przedstawicieli świata sportu. Były to m.in. dwie edycje Kongresu Sport Biznes Polska, konferencja Sport For Brands, Gala Sport Biznes Polska oraz Plebiscyt Liderów SBP.
Co istotne, przy opracowywaniu programu każdego z przedsięwzięć Stowarzyszenie współpracuje z organem doradczym – Radą Programową. Dzięki temu poruszana podczas wydarzeń tematyka odpowiada na rzeczywiste potrzeby branży sportowej. Prelegentami podczas konferencji i kongresów są eksperci reprezentujący kluczowe organizacje zarówno z Polski, jak i z zagranicy.
Nagrody dla najlepszych w branży
Stowarzyszenie SBP nie tylko dba o dostarczanie merytorycznej wiedzy, ale także promuje dobre praktyki oraz wyróżnia te osoby, instytucje i inicjatywy, które mają największy wpływ na rozwój polskiego sportu.
Podczas marcowej Gali SBP uroczyście podsumowano rok 2021. Członkowie Stowarzyszenia wsparci głosem Rady Programowej przyznali 16 nagród w takich kategoriach jak: Sponsor Sportu, Klub Sportowy, Obiekt i Ośrodek Sportu, Wydarzenie Sportowe oraz Lokalna Inicjatywa Sportowa. Wyboru laureatów dokonano spośród 220 kandydatur.
Wśród nagrodzonych znaleźli się m.in. marka Tyskie za kampanię marketingową "Przejdźmy na TY" czy Mecz Kaszubski ("Lokalna inicjatywa sportowa 2021"), który już po raz szósty umożliwił dzieciom uczącym się języka kaszubskiego kibicowanie w siatkarskim starciu Trefla Gdańsk z ZAKSĄ Kędzierzyn-Koźle. Klubem Sportowym 2021 r. została ZAKSA SA. Laureatem w kategorii Esport i Biznes został natomiast wspólny projekt Polskiej Ligi Esportowej i Polskiej Grupy Energetycznej – sponsoring PGE Dywizji Mistrzowskiej PLE.
Dodatkowo nagrodę specjalną przyznano Kazimierzowi Wierzbickiemu, prezesowi i założycielowi marki TREFL, który od lat angażuje się w działania na rzecz sportu. Pełna lista laureatów Gali SBP dostępna jest tutaj
Liderzy polskiego sportu
W listopadzie Stowarzyszenie zorganizowało również pierwszą edycję Plebiscytu Liderów Sport Biznes Polska. Uhonorowano wówczas 40 reprezentantów branży, których praca i zaangażowanie mają szczególny wpływ na transformację polskiego sportu. Zwycięzców ogłoszono podczas czwartej edycji Kongresu SBP w Warszawie.
Docenieni przez jury zostali m.in. Marcin Animucki, prezes zarządu Ekstraklasy SA, Adam Małysz, prezes Polskiego Związku Narciarskiego, Piotr Należyty, prezes zarządu Superligi, Cezary Kulesza, prezes Polskiego Związku Piłki Nożnej oraz Bertus Servaas, prezes KS Vive Handball Kielce.
Wyróżnienia podczas Plebiscytu Liderów SBP 2022 otrzymali także sponsorzy polskiego sportu, m.in. Rafał Brzoska, prezes i twórca InPostu, Adam Lamentowicz, prezes Grupy Superbet, Igor Klaja, założyciel spółki OTCF i właściciel marki 4F, a także przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, sektora infrastruktury sportowej oraz branży e-sportowej. Listę wszystkich nagrodzonych można znaleźć na stronie Stowarzyszenia Sport Biznes Polska.
Nadchodzący 2023 r. – jak zapowiadają twórcy SBP – zapowiada się równie intensywnie. Już 21 marca w Warszawie odbędzie się jubileuszowa V edycja Kongresu Sport Biznes Polska, a także II Gala SBP. Równolegle zaplanowano kontynuację rozwoju Stowarzyszenia, m.in. w obszarze publikacji (raporty branżowe), edukacji (II edycja studiów podyplomowych Menadżer Sportu 2.0), czy też współpracy z innymi reprezentantami rynku.
Więcej o inicjatywach prowadzonych przez SBP oraz informacje na temat V Kongresu Sport Biznes Polska można znaleźć na stronie Stowarzyszenia.
Materiał powstał przy współpracy ze Stowarzyszeniem Sport Biznes Polska