"Krytyczne głosy dotyczące sposobu prezentowania naszej oferty są dla nas bardzo istotne. Zgadzamy się, że nawet w przypadku braku przesłanek prawnych, tak jak ma to miejsce w obecnej sytuacji, komunikacja może być niewłaściwa z innych powodów. Dlatego zdecydowaliśmy o wycofaniu komunikacji tej konkretnej oferty, co ma miejsce dzisiaj" - przekazało money.pl biuro prasowe Żabka Polska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kiedy próbowaliśmy dowiedzieć się, czy to oznacza, że sieć wycofuje się z oferty, to po kilku próbach otrzymaliśmy odpowiedź twierdzącą. "Potwierdzamy, że wspomniana oferta została wycofana. Należy również zaznaczyć, że przedstawiona oferta była zgodna z obowiązującym prawem i nie miała charakteru reklamy, a ponadto nie była kierowana do szerokiego odbiorcy" - odpowiedziało money.pl biuro prasowe firmy.
Żabka nie będzie promować swojej oferty. Zapadła decyzja
"Niezależnie od tej decyzji, uzgodniliśmy zaostrzone kryteria dla przyszłych działań komunikacyjnych. Jesteśmy przekonani, że to pozwoli uniknąć kontrowersji w przyszłości i Żabka będzie kojarzona jedynie z pozytywnie odbieranym przekazem" - dodano.
O ofercie Żabki zrobiło się głośno po wpisie opublikowanym 8 maja na Twitterze przez aktywistę Jana Śpiewaka. Na załączonych grafikach sieć sklepów informuje o akcji promocyjnej, polegającej na możliwości zakupu hot doga za 1 zł przy jednoczesnym zakupie paczki papierosów. Klienci, spełniając wspomniany warunek, mogą też kupić za złotówkę kanapkę lub kawę.
W poniedziałek money.pl wysłał pytania do przedstawicieli Żabki wraz z prośbą o komentarz. Jak czytamy, "wobec tej konkretnej informacji należy zaznaczyć, że przedstawiona oferta jest zgodna z obowiązującym prawem i nie ma charakteru reklamy kierowanej do szerokiego odbiorcy".
Według biura prasowego Żabki, opisywana oferta jest kierowana wyłącznie do pełnoletnich, zdefiniowanych użytkowników i z wykorzystaniem indywidualnych interfejsów ich aplikacji mobilnych. "Wszyscy adresaci tej oferty wyrazili wcześniej zgodę na możliwość przekazywania im takich informacji, zgodnie z obowiązującym regulaminem" - wskazano.
MZ zawiadamia prokuraturę i UOKiK
Dzień później Ministerstwo Zdrowia poinformowało o złożeniu zawiadomienia do prokuratury oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w związku z akcją promocyjną Żabki. Chodzi o naruszenie zakazu promowania wyrobów tytoniowych. Również we wtorek biuro prasowe firmy poinformowało money.pl, że sieć zdecydowała o wycofaniu się z promowania tej konkretnej oferty.
Przypomnijmy: ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych zakazuje reklamy tych produktów, w szczególności w telewizji, radiu, w prasie i na plakatach.