Grupa Żabka to już nie tylko stacjonarne, a miejscami bezobsługowe sklepy działające w branży FMCG (ang. fast moving consumer goods, czyli dobra szybkozbywalne). To także jednocześnie placówki pocztowe, kawiarnie, punktu usług (w sklepach można m.in. opłacać rachunki), czy gastronomiczne. Jednak sklepy były i będą osią biznesu całej Grupy.
Żabka Polska obejmuje obecnie ponad 8300 sklepów prowadzonych przez ponad 7000 franczyzobiorców. Aby rozwijać Grupę i lepiej odpowiadać na potrzeby różnych grup klientów, stworzyliśmy również nowe jednostki biznesowe, jak np. Żabka Future, która zajmuje się wyszukiwaniem i tworzeniem biznesów - wyjaśnia w raporcie Grupy prezes zarządu Tomasz Suchański.
Żabka wciąż stawia na sklepy
Sklepów będzie coraz więcej. Także tych oddalonych od siebie w odległości mniejszej niż kilkaset metrów. - Przy wyborze miejsca, gdzie ma być sklep, sztuczna inteligencja analizuje wiele czynników tak, aby biznes był dochodowy dla nas i franczyzobiorcy - podkreśla Anna Grabowska, wiceprezes zarządu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W 2021 r. - jak wynika z opublikowanego raportu Grupy - w sklepach zatrudnionych było blisko 45,5 tys. osób. W 2022 r. było to 36,5 tys. osób.
W niektórych sklepach pracownika nie znajdziemy, bo Żabka wprowadziła sklepy samoobsługowe, za co została nagrodzona tegoroczną statuetką portalu money.pl w kategorii Technologia Roku.
Grupa testuje też roboty, które przygotowują hot-dogi. Wprowadzona na rynek aplikacja Żappka została pobrana ponad 8 milionów razy. W samej Grupie 15 proc. zatrudnionych osób pracuje w obszarze nowoczesnych technologii.
Część gastronomiczna stanowi jednak cały czas jeden z kluczowych obszarów działalności Grupy. Wiceprezes Anna Grabowska wylicza, że w rekordowym dniu w całej Polsce sprzedano ponad 200 tysięcy kaw.
Żabka zmienia model biznesowy
Ale sklepy i część gastronomiczna to tylko część z działalności Grupy, z której usług korzysta codziennie blisko 3 miliony klientów. W 2021 r. wypracowała ona przychody ze sprzedaży na poziomie blisko 12,4 miliarda złotych, a złożyły się na to nie tylko sklepy, ale też takie marki, jak: Dietly, delio, Żabka jush!, czy Nano. Swoją ofertę Grupa rozszerzyła też o producenta i dystrybutora gotowych dań, czyli spółkę Maczfit, jednego z liderów cateringu dietetycznego w Polsce.
Firma po raz pierwszy opublikowała dane za 2020 r. i 2021 r. z których wynika, że w ramach podatków, składek i różnych opłat, odprowadziła do kasy państwa, w tym samorządów 177 milionów złotych w 2020 r. i 281 milionów złotych w 2021 r.