Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Michał Krawiel
|

Zablokował Kanał Sueski. To nie koniec problemów kontenerowca

96
Podziel się:

Najbardziej znany kontenerowiec na świecie nie może opuścić Egiptu. Ever Given, który przez prawie tydzień blokował Kanał Sueski w marcu, musi zostać na egipskich wodach do czasu wpłaty odszkodowania przez właścicieli statku. Nieoficjalnie mówi się o miliardzie euro.

Zablokował Kanał Sueski. To nie koniec problemów kontenerowca
Kanał Sueski (SuezCanalAuthorityEG)

- Statek pozostanie tutaj do zakończenia śledztwa i wypłaty odszkodowania - poinformował w egipskiej telewizji Osama Rabie, szef Zarządu Kanału Sueskiego. Nie wiemy o jaką kwotę chodzi, bo o tym strona egipska nie poinformowała mediów. Według informacji prasowych z ubiegłego tygodnia - może chodzić o okrągły miliard euro. Opłata ma zwierać koszty pokrycia operacji uwolnienia statku oraz strat związanych z opłatami tranzytowymi.

Szczególnie dotkliwe dla egipskiego budżetu są straty związane z opłatami tranzytowymi, które są ważnym źródłem dochodu. Według oceny londyńskiej firmy analitycznej Refinitiv, sama blokada Kanału Sueskiego kosztowała Egipt 95 mln dolarów utraconych opłat tranzytowych.

Kanał Sueski obsługuje około 15 proc. światowego handlu. Egipt tracił dziennie na blokadzie kanału 15 mln dolarów.

Zobacz także: Kontenerowiec uwięziony w Kanale Sueskim

Kontenerowiec Ever Given osiadł na mieliźnie na 23 marca. Po niecałym tygodniu na jego pokład weszli śledczy w celu ustalenia przyczyny wypadku oraz oceny uszkodzeń. W wyniku całego zdarzenia zostało zablokowanych na prawie tydzień 422 statków.

Pierwsze ustalenia śledczych mówią, że Ever Given utknął na mieliźnie z powodu złego manewru podczas burzy piaskowej i silnego wiatru.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(96)
WYRÓŻNIONE
aaa
4 lata temu
Statek prowadzi lokalny pilot i raczej mało prawdopodobne aby Egipcjanie wpuścili w kanał tak wielką jednostkę bez swojego człowieka na pokładzie. Rodzi się więc precedens. W przyszłości Egipcjanie mogą celowo osadzać statki na mieliźnie dla wyłudzenia dodatkowej kasy.
krespo56
4 lata temu
ejże ...a to nie egipscy piloci biorą kasę za przeprowadzenie statku przez kanał???
Realista
4 lata temu
SŁABO TO POLICZYLI .. kontenery z towarem muszą zwrócić bo należą do setek różnych podmiotów , zostaje sam statek, który jest mniej wart więc mogą go sobie wziąć.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (96)
mój nick
4 lata temu
podobno tam ciekawe rzeczy (i nie tylko) w tych kontenerach się znajdują, możecie o tym napisać do szerszej publiczności?
Z morza
4 lata temu
Tak na spokojnie. Pilot egipski nie ponosi odpowiedzialności za manewry. Tylko w Kanale Panamskim pilot bierze odpowiedzialność za manewrowanie statkiem. Pozostałe rejony świata to tylko "pilot advise and Master responsibility". Czyli kapitan ponosi odpowiedzialność. Kilka dni temu przechodziłem Kanał i statek ciągle stał na Jeziorze Gorzkim. Nieoficjalnie faktycznie był problem z manewrowaniem gdy pchnęło statek na jedną stronę. Eksperci forum niech poczytają o efekcie kanałowym i wtedy będą rozumieć jakie to są problemy i co trzeba zrobić żeby wrócić na środek toru. Teoria dość łatwa ale gdy się stoi na mostku już tak łatwo nie jest. Presja czasu i dostępnego miejsca. A że Egipt chce zarobić to inna sprawa.
HWS
4 lata temu
Kanał jest przestarzały i za mały dla aktualnych kontenerowców. Za to, że Egiptowi nie chciało się go unowocześnić płacić mają ich klienci?
Fargo
4 lata temu
Naprawdę ponad miesiąc publikujecie artykuły na ten temat i w każdym kolejnym w tekście jest o Ever Given a na zdjęciu tuż poniżej gigantyczny napis na burcie Ever Green. Czy to jest w całości kopiuj wklej czy zwykłe lenistwo.
zcx
4 lata temu
przecież cały czas stoi na kotwicy na jeziorze gorzkim.
...
Następna strona