W czwartek sejmowa Komisja Kultury i Środków Przekazu zajmie się projektem ustawy, która ma implementować unijną dyrektywę o prawie autorskim. Wydawcy mediów w Polsce od miesięcy wzywają do tego, by w nowych przepisach uwzględnić zapisy dotyczące mediów i ich wynagradzania przez wielkie platformy cyfrowe, m.in. Google.
Wydawcy w liście otwartym apelują do polityków, by ci zajęli się sprawą, która jest kluczowa dla przyszłości polskich, niezależnych mediów:
Szanowny Panie Pośle, Posłanko,
W Waszych rękach spoczywa los ustawy implementującej dyrektywę UE o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Obecny projekt jest niekorzystny dla polskich mediów. Pogarsza ich sytuację i może w konsekwencji doprowadzić do upadku wielu firm medialnych. Może też zmusić je do funkcjonowania w modelu, w którym dostęp do wiarygodnych treści będzie wyłącznie płatny, co będzie stanowić zagrożenie dla fundamentalnych wartości demokratycznych, dla pluralizmu mediów, otworzy przestrzeń dla dezinformacji i manipulacji. Dla dobra Polski i demokracji nie możemy na to pozwolić!
Wierzymy, że jest jeszcze czas, aby wprowadzić zmiany i zapisy, które spowodują, że wdrażane regulacje pozwolą na uczciwą konkurencję i będą odzwierciedlać interesy i potrzeby wszystkich stron, a nie faworyzować firmy technologiczne i utrwalać ich dominację na cyfrowym rynku w Polsce.
Apelujemy do Sejmu i Senatu o uwzględnienie w projekcie wdrożenia dyrektywy zapisów, które umożliwią polskim wydawcom dalsze działanie w Polsce i konkurowanie na równych zasadach z gigantami technologicznymi. Oczekujemy wdrożenia rozwiązań zastosowanych już przez inne państwa Unii Europejskiej. Są to między innymi zapisy związane z mechanizmem arbitrażowym oraz zapewnienie nam uczciwego wynagrodzenia za tworzone i publikowane treści dziennikarskie, które wykorzystują obecnie bezpłatnie w swojej działalności globalne firmy technologiczne.
Apelujemy o wsparcie dla proponowanych postulatów.
Szczególnie istotne jest ustanowienie mechanizmów, które zagwarantują wcielenie prawa w życie, a twórcom i wydawcom zapewnią odpowiednie wynagrodzenie za korzystanie z ich treści.
Z poważaniem,
- Maciej Kossowski, prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych
- Katarzyna Białek, CEO Grupa ZPR
- Bartosz Hojka, CEO Agora
- Aleksander Kutela, CEO Ringier Axel Springer
- Artur Potocki, CEO Interia
- Jacek Świderski, CEO Wirtualna Polska