8 czerwca br. Parlament Europejski opowiedział się za zmianą norm emisji CO2 i wprowadzeniem zerowej emisji dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w 2035 r. To część pakietu Fit for 55.
Konsensus w tej sprawie wypracowały właśnie państwa członkowskie. "Kraje UE doszły do porozumienia w sprawie pakietu klimatycznego, zgadzając się na zakaz produkcji aut spalinowych od roku 2035. Teraz negocjacje z PE, który przegłosował ten sam cel, wiec wynik rozmów jest jasny - po 2035 roku w UE kupimy tylko auta nieemisyjne" - przekazał na Twitterze reporter TVN24 Maciej Sokołowski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r.
Co ciekawe, jeszcze we wtorek zastrzeżenia w tej sprawie zgłaszała Polska. - Wprowadzenie zakazu sprzedaży aut z silnikiem spalinowym od 2035 r., co proponuje Komisja Europejska w swoim planie osiągnięcia neutralności klimatycznej, jest dla Polski nie do przyjęcia. Ani rynek, ani społeczeństwo nie jest na to gotowe - oświadczyła minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Dodała, że nie ma obecnie możliwości, by mówić o konkretnych datach. - Dopóki nie będziemy mieli na rynku aut, które mogą przejechać przykładowo 1000 km bez konieczności zatrzymywania się po drodze na dwie godziny, żeby doładować akumulatory, społeczeństwo nie zaakceptuje takich pomysłów - powiedziała Moskwa.
Wątpliwości zgłosił również rzecznik rządu Piotr Müller. - Polska jest przeciwna wprowadzeniu przepisów, które by powodowały przymus, a właściwie zakaz produkcji samochodów spalinowych od roku 2035, ponieważ uważamy, że w aktualnej sytuacji w Unii Europejskiej, ale również w Polsce bezpośrednio, nie ma wystarczającej infrastruktury w zakresie samochodów elektrycznych. Poza tym ich aktualna wydajność pod kątem zasięgu jeszcze nie jest na tyle duża, żeby można było rezygnować z produkcji samochodów spalinowych - oświadczył rzecznik rządu.
Mówił też, że mamy również ryzyka geopolityczne wynikające z ataku Rosji na teren Ukrainy. - W związku z tym premier Mateusz Morawiecki i minister Anna Moskwa od dłuższego czasu budują koalicję państw członkowskich w Unii, aby te przepisy (dot. zakazu produkcji aut spalinowych) zostały odrzucone - powiedział Müller.