Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma nastąpić 17 września tego roku. Tego dnia przepłyną nim pierwsze jednostki – poinformował w kwietniu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wszystko wskazuje na to, że prace idą pełną parą. Firma NDI, wykonawca inwestycji, poinformowała, że rozpoczęło się zalewanie śluzy.
Otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią budowy nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Celem inwestycji jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk, omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji.
Projekt obejmuje realizację portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, a także kanału żeglugowego ze śluzą, jej zamknięciami oraz stanowiskami oczekiwania dla statków (z obu stron), budowę nowego układu drogowego wraz z dwoma mostami obrotowymi oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą konsorcjum firm NDI/Besix.
Przekop Mierzei na finiszu. Jest data otwarcia
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał i cały tor wodny będą miały pięć metrów głębokości.
Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury jednak podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynikał m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.