Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|
aktualizacja

Zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu – czy to możliwe?

10
Podziel się:

Meldunek jest pojęciem prawnym, który określa miejsce stałego lub czasowego pobytu obywatela. Właściwie prawo nakazuje, by każdy Polak był zameldowany. Jak jednak to wygląda, jeśli mieszkanie, w którym przebywa dana osoba, jest jedynie wynajmowane? Czy istnieje możliwość meldunku w takim lokalu?

Zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu – czy to możliwe?
Zameldowanie w przypadku pobytu w wynajmowanym mieszkaniu. (unsplash.com)

Zameldowanie – jakie rodzaje wyróżniamy? 

W Polsce meldunek jest koniecznością. Zgodnie z ustawą o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 roku obywatele Polski i cudzoziemcy przebywający na terytorium RP są zobowiązani do wykonywania obowiązku meldunkowego. Polega to przede wszystkim na zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego oraz wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego.

Wyróżnia się przy tym różne rodzaje zameldowania, biorąc pod uwagę czas pobytu danej osoby pod wskazanym adresem. Mowa przy tym o:

  • meldunku na pobyt czasowy,
  • meldunku na pobyt stały.

Przy wynajmowaniu mieszkania można mówić o zameldowaniu na pobyt czasowy. Jak długo może potrwać? Jeśli pozostajesz pod danym adresem przez czas krótszy niż 3 miesiące, powinieneś zdecydować się na meldunek na pobyt tymczasowy. W przeciwnym przypadku, gdy planujesz pobyt w danej miejscowości, pod wskazanym adresem przez czas dłuższy niż 3 miesiące, nie spełnia to już kryteriów meldunku tymczasowego. Dlatego powinieneś zameldować się w urzędzie na pobyt stały. 

Dla zameldowania się na pobyt stały lub czasowy w innym miejscu, niż dotychczas zajmowałeś, powinieneś się najpierw wymeldować z poprzedniego miejsca pobytu. W tym celu udajesz się do urzędu gminy miejsca zameldowania i musisz wypełnić odpowiedni formularz, wskazując w nim dane osobowe wskazane pierwotnie przy meldunku. Otrzymujesz w zamian zaświadczenie, jakie będzie wymagane przy zameldowaniu w kolejnym miejscu. 

Czy można się zameldować w wynajętym mieszkaniu?

W celu zameldowania się trzeba wypełnić druk "Zgłoszenie o pobycie stałym" lub "Zgłoszenie o pobycie tymczasowym". Jak to wygląda w przypadku, gdy wynajmujesz mieszkanie? Powinieneś dokonać zameldowania w lokum na pobyt czasowy w formie pisemnej. 

Taki wniosek można już składać w urzędach w formie elektronicznej. Potwierdzenie tymczasowego zameldowania w wynajmowanym mieszkaniu możesz uzyskać w formie zaświadczenia z urzędu, które musi zostać wydane, jeśli złożysz o nie wniosek. 

Czy do zameldowania w wynajmowanym mieszkaniu potrzebna jest zgoda właściciela?

Zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu naturalnie jest możliwe, ale czy trzeba mieć na nie zgodę właściciela nieruchomości? Wbrew pozorom nie jest ono potrzebne. Najemca, który ma umowę najmu, nie potrzebuje asysty czy zgody właściciela do tego, by dokonać zameldowania tymczasowego. Jeśli więc pobyt jest legalny, a umowa najmu będzie to potwierdzała, to nie ma żadnych przeciwwskazań do meldunku. Najemca może zameldować się na pobyt czasowy na taki okres, na który została zawarta umowa najmu. 

Co jest potrzebne do meldunku w wynajętym mieszkaniu?

Przy składaniu odpowiedniego formularza o tymczasowy meldunek w wynajmowanym lokum w urzędzie przedstawiasz urzędnikowi do wglądu:

  • dowód tożsamości,
  • umowę najmu,
  • zgłoszenie pobytu czasowego dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu,
  • dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu, np. umowę cywilnoprawną czy odpis z księgi wieczystej nieruchomości właściciela wynajmowanego mieszkania.

Jakie korzyści daje zameldowanie w wynajętym mieszkaniu?

Co daje wynajmującemu mieszkanie zameldowanie na pobyt czasowy? Konsekwencje są takie, że dopełnia się obowiązku. Jednakże zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu nie powoduje jednocześnie, że masz prawo do tego lokalu. Służy jedynie celom ewidencyjnym. 

Zameldowanie w wynajmowanym mieszkaniu zawsze ma charakter tymczasowy i nie nadaje najemcy żadnych szczególnych praw. Nie może korzystać z lokalu, jeśli umowa najmu wygasa lub z różnych przyczyn została zerwana. Nie wpływa w żaden sposób na zakres praw i obowiązków najemcy i wynajmującego. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(10)
WYRÓŻNIONE
PesEl
2 lata temu
Artykuł wprowadza w błąd, posiada błędy.
Maciej Kuczko...
2 lata temu
Co za bzdury piszecie. Ustawa o ewidencji ludności stanowi, że do 3 miesięcy pobytu nie ma obowiązku meldunkowego. Powyżej 3 miesięcy można zameldować się na pobyt stały, lub czasowy, w zależności od potrzeb obywatela i zapisów w tytule prawnym do lokalu.
Robert
11 miesięcy temu
Zgoda właściciela jest nie potrzebna , ale jest potrzebny odpis ? Odpis z księgi wieczystej od właściciela lokalu ? Tego właściciela, który nie jest do niczego potrzebny? Tego , który chętnie nam takie dokumenty przekaże?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (10)
Fix
4 miesiące temu
Potrzebny jest właściciel dowód osobisty właściciela, akt notarialny właściciela żeby kogoś zameldować. Jeżeli wynajmujący ma tylko umowę najmu to życzę powodzenia. Uświadomiła mnie urzędniczka w urzędzie miasta.
jogli
5 miesięcy temu
"Przy wynajmowaniu mieszkania można mówić o zameldowaniu na pobyt czasowy. Jak długo może potrwać? Jeśli pozostajesz pod danym adresem przez czas krótszy niż 3 miesiące, powinieneś zdecydować się na meldunek na pobyt tymczasowy. W przeciwnym przypadku, gdy planujesz pobyt w danej miejscowości, pod wskazanym adresem przez czas dłuższy niż 3 miesiące, nie spełnia to już kryteriów meldunku tymczasowego. Dlatego powinieneś zameldować się w urzędzie na pobyt stały." Absolutnie nie, bzdura na kółkach, ktoś się do tematu nie przygotował. Meldunek do 3 miesięcy nie istnieje i nie ma możliwości rejestracji okresu zameldowania krótszego niż 3 miesiące, nawet system tego nie przepuści. Jeśli planujemy gdzieś przebywać POWYŻEJ 3 miesięcy powstaje wówczas obowiązek zgłoszenia zameldowania. Artykuł zawiera też inne błędy, masakra
Robert
11 miesięcy temu
Zgoda właściciela jest nie potrzebna , ale jest potrzebny odpis ? Odpis z księgi wieczystej od właściciela lokalu ? Tego właściciela, który nie jest do niczego potrzebny? Tego , który chętnie nam takie dokumenty przekaże?
Przydaje się
rok temu
Zdarzają się korzyści z zameldowania. Np. w niekrórych miastach dopiero wówczas uzyskuje się możliwość parkowania (lub preferencyjnych cen) w danej strefie lub wjazdu autem w daną strefę.
Maciej Kuczko...
2 lata temu
Co za bzdury piszecie. Ustawa o ewidencji ludności stanowi, że do 3 miesięcy pobytu nie ma obowiązku meldunkowego. Powyżej 3 miesięcy można zameldować się na pobyt stały, lub czasowy, w zależności od potrzeb obywatela i zapisów w tytule prawnym do lokalu.