Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Przemysław Ciszak
|
aktualizacja

Zamiast ropy spala używany olej spożywczy. Oto potężny kontenerowiec, który nie truje

19
Podziel się:

To pierwszy taki transport w historii handlu morskiego. Kontenerowiec Mette Maersk napędza głównie używany olej spożywczy. Dzięki tej technologii udało się zredukować emisję o 85 proc.

Dzięki tej technologii udało się zredukować emisję o 85 proc.
Dzięki tej technologii udało się zredukować emisję o 85 proc. (maersk/mat. pras., maersk/mat. pras.)

Duński koncern Maersk oferuje swoim klientom transport morski neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Jako pierwsza skorzystała z jego usług szwedzka firma odzieżowa H&M.

Potężny kontenerowiec napędzają silniki spalające mieszankę zużytego oleju spożywczego i paliwa ciężkiego. Jak podkreśla Soren Toft, przedstawiciel Maersk, nie jest to jeszcze rozwiązanie, które w całości niweluje problem emisji w transporcie, ale pozawala znacznie zredukować poziom produkowanego przez branżę CO2.

Transport morski odpowiada za 2-3 proc. globalnej emisji CO2. Maersk zapowiada opracowanie rozwiązań niskoemisyjnych w transporcie do 2050 roku.

Zobacz także: Obejrzyj: Firmy transportowe nie zawalczyły o swoje

- Próba biopaliw na pokładzie Mette Maersk dowiodła, że już dziś dostępne są rozwiązania w zakresie dekarbonizacji w transporcie, zarówno pod względem technicznym, jak i operacyjnym – zaznaczył Toft.

To na razie program pilotażowy, który ma dowieść, że stosowanie zrównoważonych paliw może być wykorzystywane komercyjnie. Jak wskazuje Maersk, obecnie odejście od wykorzystywania paliw kopalnych może być kosztowne dla spedytorów.

Stąd też potrzebne kolejne innowacje techniczne rozwiązania na szeroką skalę, wspierane przez polityki globalne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(19)
WYRÓŻNIONE
Kris
6 lat temu
A może powrócić do żagli ?
Prawdziwe bre...
6 lat temu
Emituje mało związków siarki bo olej spożywczy mało ich zawiera. Silniki statków pracują zwykle na najgorszym zasiarczonym paliwie gęstym jak smoła czyli na mazucie. Poprawić emisję w tego paskudztwa to nic trudnego. Ale lepiej należało tym olejem rpslinnym nakarmić zwierzaki a nie zabierać taniego oleju z głodujących krajów i napędzac nim statki
Kroolik
5 lata temu
90% polskiej floty rybackiej w latach 90tych pływała na starym oleju że smażalni i nikt się tym nie podniecał.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (19)
i przywiozl
5 lata temu
ekologiczne trampki z chin
jur
5 lata temu
Skoro budujemy wiatraki na morzu to spróbujmy na takich statkach i będą napędem śruby okrętowej.
lhj
5 lata temu
ciuszki z chin beda smierdziec frytkami
Ekoterroryści
5 lata temu
przez swoją bezmyślność doprowadzą świat do ruiny, żywność jako paliwo zamiast naturalnego paliwa, pojazdy na prąd a elektrownie na wiatr, zakaz wycinki chorych drzew itp.
Prezydent
5 lata temu
Nic nie zredukowano emisji co2.... to jest lipa i kreatywna księgowość. gdyby ten ole nie był spalony w siłowni statku, to byłby spalony w siłowniach energetycznych na olej spożywczy i tyle. Zmiana polega tylko na tym, że paliwo kopalne nie zostanie spalone na morzu tylko w elektrowniach na lądzie i tyle.