W 2022 r. - ze względu na zatrzymanie dostaw rosyjskiego paliwa gazociągami - Stany Zjednoczone stały się największym pojedynczym dostawcą LNG do Unii Europejskiej, import wahał się od ponad 4 do 6 mld m sześc. miesięcznie, co stanowiło około połowy całkowitego wolumenu unijnego importu.
Amerykanie nie realizują kontraktu
Pierwsze długoterminowe kontrakty na LNG z USA PGNiG (spółka została przejęta praez Orlen - przyp. red.) zawarło w 2018 r. z firmą Venture Global. Umowy te zostały aneksowane w 2021 r. Przewidziano w nich odbieranie od 2023 r. przez 20 lat w sumie 5,5 mln ton LNG (prawie 7,5 mld m sześc.) rocznie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Amerykanie zamiast dostarczać gaz do Polski, wolą go sprzedawać w Azji" - informuje serwis wnp.pl.
- Dostawy od VG LNG do nas nie przypływają, kontrakt nie jest realizowany - mówi serwisowi osoba z Orlenu. Teraz trwają rozmowy, jakie powinny być kroki Orlenu w tej sprawie.
Serwis wnp.pl informuje, że możliwe są dwa wyjścia. Pierwsze to oczekiwanie na kolejny krok koncernu, albo skarga do sądu arbitrażowego i walka o odszkodowanie.
"Na obecnym etapie nie możemy komentować działań podejmowanych w tej sprawie" - to oficjalny komentarz Orlenu udzielony serwisowi wnp.pl.
Dostawy LNG
Grupa Orlen odbiera LNG głównie w Terminalu im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu - dotychczas były to 254. dostawy o wolumenie wynoszącym ok. 20 mln ton, przy czym najwięcej ładunków przypłynęło z Kataru - 127 oraz USA - 106. Dostawy do Polski, jak zaznaczył koncern, docierały także z Norwegii 13 ładunków, Nigerii - 3, Trynidadu i Tobago - 3 oraz z Egiptu i Gwinei Równikowej - po jednym ładunku.
Od maja 2022 r. Grupa Orlen korzysta także z terminalu w Kłajpedzie na Litwie, gdzie dostarczono dotychczas 10 ładunków o łącznym wolumenie blisko 655 tys. ton skroplonego gazu ziemnego - po regazyfikacji surowiec trafia do Polski gazociągiem Polska-Litwa, a część paliwa jest kierowana również na rynki krajów bałtyckich.
W sierpniu Orlen zawarł ze spółką Gaz-System umowę na rezerwację zdolności regazyfikacyjnych w pływającym terminalu FSRU - Floating Storage Regasification Unit, który powstaje w Zatoce Gdańskiej. "Rozwój infrastruktury pozwoli zwiększyć liczbę dostaw skroplonego gazu ziemnego odbieranych przez Grupę nawet o 58 w skali roku" - zapowiedział koncern.
Orlen odpolitycznia swoje statki do transportu LNG
Według wcześniejszych zapowiedzi koncernu, w tym roku Grupa Orlen ma przeznaczyć 36 mld zł "na realizację strategicznych inwestycji trwale zwiększających bezpieczeństwo energetyczne i niezależność surowcową Polski".