Zasada Pareta, czyli zasada 80 na 20
Twórcą zasady Pareta jest znany amerykański ekspert od zarządzania Jospeh Juran. Nazwa z kolei pochodzi od włoskiego ekonomisty Vilfreda Pareta. Amerykanin w połowie XX wieku opublikowała artykuł naukowy, w którym opisał zasadę „kluczowych nielicznych i błahych licznych”. Miała ona pokazywać zły podział zasobów w zarządzaniu.
Na czym dokładnie polega? Na przykład większość małych polskich sklepów ma 90 proc. przychodów ze sprzedaży alkoholu i papierosów, co daje im jednak tylko 20 proc. zysków. Zasada Pareta odnosi się tu do klientów. Można ją jednak odwrócić. I powiedzieć, że na przykład 20 proc. klientów (najbogatszych) daje sklepowi meblowemu aż 80 proc. przychodów (robią kilkukrotnie większe zakupy niż pozostałem 80 proc. kupujących).
Zasada ta świetnie obrazuje też przykład internetowych forów czy mediów społecznościowych. W uproszczeniu za 80 proc. publikowanych tam treści odpowiada 20 proc. najbardziej aktywnych użytkowników.
Jak wykorzystać zasadę Pareta w praktyce?
Tak zaobserwowana prawidłowość może pomóc nam w pracy i w zarządzaniu własnym czasem. Usprawnią one bowiem każdą organizację. Kluczowe jest zauważenie, które 20 proc. naszych działań daje nam nawet 80 proc. wyników. Dzięki temu będziemy mogli skupić się na tych 20 proc. z zasady Pareta i zwiększyć skuteczność oraz efektywność.
Jako przykład weźmy tu reklamę. Jeśli prawidłowo zaobserwujemy, że w naszej praktyce najwięcej klientów daje nam kampania w mediach internetowych, a zrezygnujemy z pozostałych form, to wówczas będziemy w stanie zwiększyć dzięki zasadzie Pareta konwersję.