Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|

Zbliża się koniec pewnej epoki? Lidl instaluje płatne ładowarki aut elektrycznych

Materiał powstał w ramach ekologicznej akcji WP naturalnie.
30
Podziel się:

Lidl i Kaufland to sieci handlowe, które udostępniają stacje ładowania aut elektrycznych na sklepowych parkingach za darmo. Ale i to się wkrótce skończy. Lidl instaluje już pierwsze stacje wyposażone w terminale, a Kaufland zapowiada wprowadzenie opłat.

Zbliża się koniec pewnej epoki? Lidl instaluje płatne ładowarki aut elektrycznych
Ładowarka przy dyskoncie Lidla w Zalasewie koło Poznania jest już płatna (East News, Lukasz Gdak)

O ile kierowcom aut spalinowych nikt nie oferuje benzyny lub oleju napędowego za darmo, to niektórzy posiadacze "elektryków" i hybryd plug-in wciąż jeszcze mają szansę "zatankować" na cudzy koszt. Przez długi czas darmowe ładowanie oferował m.in. Orlen, a do stacji ustawiały się kolejki. Obecnie jedną z niewielu takich okazji są stacje ładowania przy dyskontach Lidla. Ale i to się wkrótce ma skończyć.

- Wprowadziliśmy stacje ładowania pojazdów elektrycznych, aby promować ekologiczne źródła dostarczania energii oraz by wspierać rozwój elektromobilności w Polsce. Ta dodatkowa usługa jest w tym momencie bezpłatna dla naszych klientów, jednak planujemy, aby docelowo była płatna. Dążymy do tego, aby do 2025 r. wszystkie nasze sklepy były wyposażone w ładowarki - mówi Aleksandra Robaszkiewicz, szefowa korporacji komunikacyjnej Lidl Polska, w odpowiedzi na pytania money.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Obiecywał milion "elektryków" w 2025 r. "Nie przywiązujmy się do tych liczb"

Pierwsze płatne ładowarki Lidla

Robaszkiewicz nie precyzuje, kiedy ładowanie stanie się odpłatne. Serwis "Auto Świat" poinformował jednak, że pięć pierwszych ładowarek w sieci Lidla wymaga już uiszczenia opłaty. Obsługuje je firma Elocity, a do skorzystania konieczna jest aplikacja w smartfonie. Nowe stacje mają być wyposażone w terminale płatnicze. "Wolniejsze" ładowanie AC to koszt 1,99 zł/1 kWh, a szybkie ładowanie prądem stałym DC kosztuje 1,59 zł/1 kWh.

Płatne stacje ładowania działają przy sklepach w następujących lokalizacjach:

  1. Luboń, ul. Dębiecka 1A,
  2. Łeba, ul. Kościuszki 132,
  3. Poznań, ul. Kościelna 40,
  4. Warszawa, ul. Trakt Lubelski 367,
  5. Zalasewo, ul. Planetarna 20.

W całym kraju pod szyldem Lidla działa już 60 stacji ładowania samochodów elektrycznych. Sieć sklepów liczy 800 placówek, co oznacza, że docelowo co najmniej takiej liczby ładowarek trzeba się spodziewać najpóźniej w przyszłym roku.

Maksymalna moc ładowania na stacjach przy Lidlu to 50 kW na złączach DC (ładowanie prądem stałym) i 43 kW na złączu AC. W przypadku urządzeń z trzema złączami można ładować dwa samochody naraz - jeden korzystający ze złącza DC i drugi z "wolniejszego" AC.

W Biedronce ładowania za darmo nie ma

Sieć ładowarek "elektryków" przy swoich sklepach rozwija także Biedronka. Jej właściciel, Jeronimo Martins, współpracuje z firmą Powerdot. Obecnie stacje ładowania działają w ponad 50 lokalizacjach. To m.in. Warszawa, Łódź, Bydgoszcz i Lublin, ale też mniejsze miejscowości - Dynów, Gubin i Jasień.

"Do końca br. ładowarki pojawią się ogółem w 600 lokalizacjach przy sklepach sieci. Obecnie stoi ich już 214. Auta można naładować w 56 miejscach. Reszta urządzeń oczekuje na wydanie niezbędnych dokumentów i pozwoleń" - poinformowała sieć handlowa w komunikacie.

Stacje ładowania przy Biedronce dysponują maksymalną mocą 120 kW i pozwalają na jednoczesne ładowanie dwóch samochodów.

Ładowanie "za darmo" pod Kauflandem, ale już niedługo

Ładowarki aut elektrycznych stoją także na parkingach przed sklepami Kaufland. - Obecnie są one dostępne przy 21 placówkach naszej sieci w Polsce. Stacje dostępne są dla klientów w godzinach pracy naszych marketów, z wyjątkiem niedziel i dni świątecznych ustawowo wolnych od pracy - mówi money.pl Maja Szewczyk, dyrektor Działu Komunikacji Korporacyjnej Kaufland Polska.

Dodaje, że celem jest, aby do końca 2024 r. każdy sklep Kaufland z parkingiem, którego firma jest właścicielem, był wyposażony w co najmniej jedną dwustanowiskową stację ładowania aut elektrycznych. - Obecnie korzystanie ze stacji jest bezpłatne dla klientów sieci, natomiast przewidujemy wprowadzenie opłat w przyszłym roku - podkreśla Szewczyk.

Benefity dla posiadaczy "elektryków"

Według ostatniego Licznika Elektromobilności PSPA i PZPM, na koniec stycznia w Polsce było zarejestrowanych 52 tys. 356 samochodów z napędem wyłącznie elektrycznym (BEV) i 49 tys. 381 hybryd plug-in. Na terenie kraju dostępnych jest 6086 punktów ładowania, z czego niespełna co czwarty oferuje szybkie ładowanie DC.

Możliwość korzystania (jeszcze) z bezpłatnych ładowarek to kolejny z benefitów, który ma zachęcić Polaków do zamiany samochodu z napędem spalinowym na samochód elektryczny. Pojazdy posiadające zielone tablice rejestracyjne mogą za darmo parkować w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, poruszać się buspasami, a w przyszłości wjeżdżać do Stref Czystego Transportu.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(30)
WYRÓŻNIONE
Beton
10 miesięcy temu
Zbliża się koniec zielonego obłędu. I jego autorów
Yes
10 miesięcy temu
Jestem za ekologią, ale auta elektryczne w praktyce są nierealne do wdrożenia przez czas ładowania. Paliwo tankujesz w 5 min i jedziesz. "Zablokowanie" ładowarki na kilka godzin przez 1 pojazd całkowicie ten model wysadza. Na osiedlach nie ma gdzie wcisnąć auta, a gdzie tu marzyć, że na 1 ulicy powstanie 200+ ładowarek do każdego z nich.
Tylkoże:
10 miesięcy temu
Każda poważna ładowarka to 50 kW mocy. Dlatego przy sklepach można zainstalować najwyżej 2 sztuki. Aby zamontować 10 takich ładowarek trzeba doprowadzić do parkingu specjalną linię wysokiego napięcia... Aby zrobić w dużym mieście 100 takich parkingów trzeba wybudować z elektrowni do miasta nową linię przesyłową. A jeśli do tego nałożymy zmiany z ogrzewania gazowego na pompy ciepła , to dla Warszawy i okolic trzeba zbudować nową elektrownię . Tylko nie mówcie mi o OZE - bo to oznacza że od listopada do lutego nie jeździmy samochodami a w domu siedzimy w futrach.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (30)
Tylko elektry...
3 miesiące temu
6 lat jeżdżę hybrydą za darmo bo nie jestem debilem żeby co tydzień zostawiać 500 zł na stacji za paliwo i narzekać jak to jest źle. A tych co mają własną fotowoltaikę to już trudno zrozumieć. Te komentarze o czasie ładowania to piszą ci którzy nigdy nie siedzieli w elektryku nie mówiąc o jeździe.
Tetko
4 miesiące temu
Powinny być daszki nad stacją i samochodem. I do dyspozycji rękawiczki.
Chm
6 miesięcy temu
Jak jakiś sklep będzie miał własną energię to będzie miał więcej klientów.
Chm
6 miesięcy temu
Jak jakiś sklep będzie miał własną energię to będzie miał więcej klientów.
Beza
6 miesięcy temu
Będzie taryfa nocna w ładowarkach ?
...
Następna strona