Zmieniający się styl życia Polaków sprawia, że rynek benefitów w naszym kraju dynamicznie się rozwija. Firmy oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia starają się oferować pracownikom różnorodne profity pozapłacowe. Te mają przyciągnąć do pracy nowych pracowników lub zachęcać obecnych do związania się z firmą na dłużej, a przede wszystkim dać odczuć, że pracodawca dba o zatrudnionych i ich najbliższych.
Według raportu firmy doradczej Sedlak & Sedlak "Świadczenia dodatkowe w oczach pracowników" jeszcze przed pandemią benefity oferowało 82 proc. wszystkich firm działających w Polsce. A wśród dużych i wielkich przedsiębiorstw było to odpowiednio 94 i 96 proc. Zmiany w formie zatrudnienia, które przyniosła sytuacja związana z koronawirusem, sprawiły, że pozafinansowe rozwiązania, którymi pracodawcy kuszą pracowników, stały się jeszcze bardziej popularne.
W pracy ze swoim pupilem
Polskie firmy najczęściej oferują benefity w postaci prywatnej opieki medycznej, karty sportowej, bonów zakupowych, biletów do instytucji kultury, możliwości korzystania ze służbowego sprzętu (samochodu, telefonu, komputera) do celów prywatnych czy dofinansowania do szkoleń albo innych form rozwoju.
Ale bywają i bardziej oryginalne pomysły. W niektórych przedsiębiorstwach pracownicy mają m.in. możliwość zabierania ze sobą do biura zwierząt, aby te nie musiały w samotności czekać na swoich właścicieli w domu. Niektóre firmy zapewniają też pracownikom darmowe posiłki każdego dnia, aby rano mogli poświęcić więcej czasu na odpoczynek, a nie przygotowywanie jedzenia do pracy.
Coraz częstszą formą benefitów staje się także promowanie dojazdów do firmy rowerem. Pracodawca płaci ustaloną kwotę za każdy przejechany kilometr. W przedsiębiorstwach z dostępem do siłowni osoby zatrudnione mają też możliwość darmowego masażu w godzinach pracy czy indywidualnego treningu pod okiem trenera personalnego.
Praca z dowolnego miejsca w Europie
Coś, co przed pandemią było postrzegane jako opcja dodatkowa, a więc możliwość pracy zdalnej i elastycznego podejścia do godzin pracy, w wielu miejscach stało się standardem. Jak wynika z badania Pracuj.pl "Nowe oblicza pracy", 86 proc. wykonujących zawodowe obowiązki zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że nadal w ten sposób, przynajmniej częściowo, chciałoby organizować swoją pracę w taki sposób. Ponad 50 proc. zapewnia też, że aplikowałoby do firmy, która pozwala na wybór formy pracy.
Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, już 3 na 4 firmy wdrażają możliwość pracy hybrydowej. Jak wynika z raportu CBRE "EMEA Office Occupier Sentiment Survey", 72 proc. firm zmierza w kierunku hybrydowego miejsca pracy. A całkowitą pracę zdalną deklaruje tylko 12 proc. przedsiębiorstw. Są to głównie firmy, których specyfika na to pozwala: IT, marketingowe czy z obszaru komunikacji.
Co ciekawe, firmy idą dalej i wdrażają nowe rozwiązania w ramach pracy zdalnej. Serca pracowników w wielu krajach w ostatnim czasie podbija workation, czyli połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego. Termin pochodzi od angielskich słów work (praca) i vacation (wakacje). W Polsce wciąż niewiele przedsiębiorstw decyduje się na tę formę benefitu, ale to pewnie tylko kwestia czasu. Jedną z pierwszych firm, która sięgnęła po workation, jest grupa spółek DANONE. Lider na rynku żywności stawia na elastyczne rozwiązania.
– Nowoczesne środowisko pracy to takie, które skutecznie odpowiada na potrzeby pracowników w szybko zmieniającym się świecie. Workation przynosi im nowe możliwości organizowania czasu oraz mam nadzieję, że też większą satysfakcję nie tylko z pracy, ale po prostu z życia – mówi Magda Dybska-Tabor, dyrektor ds. Zarządzania Zasobami Ludzkimi w grupie spółek DANONE w Polsce.
Benefit workation jest niezależny od wprowadzonego przez firmę modelu pracy hybrydowej, z którego na co dzień korzystają pracownicy DANONE. Teraz każda zatrudniona osoba, której charakter pracy na to pozwala, ma możliwość zdalnego wypełniania swoich obowiązków przez 30 dni w roku z praktycznie dowolnego miejsca w Europie. Program obejmuje wyjazdy do krajów UE, państw należących do EOG oraz Szwajcarię. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby latem przez miesiąc móc popracować ze słonecznej Toskanii, jesienią z Paryża czy zimą z Cypru.
Firma, która dba o dobre samopoczucie
Procedura skorzystania z workation przez pracowników grupy spółek DANONE jest prosta. Wystarczy zgoda przełożonego, dostęp do internetu oraz zadbanie o bezpieczne i ergonomiczne miejsce do pracy.
Workation to kolejne rozwiązanie oferowane przez firmę, które ma na celu dbanie o dobrostan zatrudnionych. DANONE od dawna proponuje szeroki wachlarz benefitów wspierających ich udział w życiu kulturalnym i sportowym. Pracownicy mogą liczyć też m.in. na prywatną opiekę medyczną, ubezpieczenie na życie oraz szereg narzędzi wspierających zachowanie dobrostanu psychicznego i fizycznego.
Co więcej, dzięki polityce rodzicielskiej można skorzystać z takich świadczeń jak prywatny poród, wyprawka dla dziecka czy rodzinny pakiet opieki medycznej przez rok po urodzeniu potomka.
W Polsce grupa spółek DANONE działa w trzech obszarach istotnych dla prawidłowego żywienia: produkty mleczne oraz pochodzenia roślinnego (Danone), woda i napoje (Żywiec Zdrój) oraz żywienie specjalistyczne, w tym żywność dla niemowląt i dzieci, a także żywność specjalnego przeznaczenia medycznego (Nutricia). W dziesięciu lokalizacjach w kraju zatrudnienie znajduje ponad 3 tys. osób.
Materiał powstał przy współpracy z DANONE