Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Marcin Walków
Marcin Walków
|
aktualizacja

Zderzenie z ziemią. Nowe prognozy IATA obnażają porażkę lotniska w Radomiu

21
Podziel się:

W 2060 r. liczba pasażerów lotniska Warszawa-Radom ma wzrosnąć do 800 tys. W tym samym czasie ruch w Modlinie ma być niemal 10-krotnie większy. Najnowsze prognozy IATA dla CPK i lotnisk na Mazowszu są bezlitosne dla projektu, którego "ojcem" jest Marek Suski z PiS.

Zderzenie z ziemią. Nowe prognozy IATA obnażają porażkę lotniska w Radomiu
Lotnisko w Radomiu wygenerowało ponad 80 mln zł straty (East News, Tomasz Jastrzebowski/REPORTER)

Prognoza IATA przewiduje, że w latach 2025-2026 liczba pasażerów lotniska Warszawa-Radom utrzyma się na poziomie 100 tys. rocznie. Potem ma wzrosnąć o 100 tys. rocznie, by od 2028 do 2031 r. zatrzymać się na poziomie 300 tys. pasażerów każdego roku. W momencie otwarcia CPK w Baranowie, pasażerów w Radomiu ma być 400 tys. Liczba ta podwoi się dopiero w okolicach 2060 r. I nadal będzie daleka od progu rentowności regionalnego lotniska.

Przypomnijmy, że lotnisko Warszawa-Radom zostało otwarte pod koniec kwietnia 2023 r. Była to inicjatywa, której "ojcem" był radomski poseł PiS Marek Suski. Podczas otwarcia z pompą ówczesny premier Mateusz Morawiecki podkreślał, że inwestycja ta "zdejmuje klątwę z Radomia". Klątwa nad portem ciąży jednak nadal. Od początku działalności przyniosło już ponad 61 mln zł strat, a jest to kwota tylko do października 2024 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Lotniska nie mogą na nich zarabiać". Ekspert o filozofii tanich linii lotniczych

Lotnisko w Radomiu skazane na nierentowność?

Przyjmuje się, że próg rentowności dla lotniska regionalnego to co najmniej 2 mln pasażerów rocznie. Pod koniec 2021 r. były dziś wiceprezes PPL Stefan Świątkowski w rozmowie z fly4free.pl zapowiadał, że radomskie lotnisko ma osiągnąć liczbę 1 mln pasażerów w ciągu 2-3 lat od otwarcia, czyli nawet w 2025 r.

Zgodnie z prognozami IATA, nawet za trzy dekady, lotnisko Warszawa-Radom nawet nie osiągnie tej liczby. I to mimo że uwzględniają one nowe uwarunkowania, takie jak planowana rozbudowa Lotniska Chopina oraz otwarcie Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2032 r. Według autorów pomysłu inwestowania w lotnisko w Radomiu, port ten ma służyć jako lotnisko komplementarne - dziś dla Lotniska Chopina, a po 2032 r. właśnie dla CPK. Wygląda jednak na to, że rolę tę pełnić będzie lotnisko w Modlinie.

Czy w takim razie lotnisko Warszawa-Radom może zostać zamknięte po raz drugi? Takich głosów nie słychać ani w spółce CPK, ani u właściciela, czyli Polskich Portów Lotniczych, z tej samej grupy kapitałowej.

Trudno jest dzisiaj przesądzać [o przyszłości lotniska w Radomiu - przyp. red.], bo zostały bardzo duże środki zainwestowane w ten port. Trudno powiedzieć, że nie będzie dla niego nigdy wykorzystania. A raz zamkniętej infrastruktury nie da się ponownie otworzyć - stwierdził dr Filip Czernicki, prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny.

Radom stoi akurat w kontrze do ostatniego zdania prezesa CPK. Po zaledwie kilku latach działalności, nierentowny port Radom-Sadków zamknięto w 2017 r. i rok później sprzedano w ręce Polskich Portów Lotniczych za 12,7 mln zł. Ponowne otwarcie nastąpiło pięć lat później.

Zamknięciu lotniska w Radomiu nie sprzyjałby też jego charakter, czyli podwójne wykorzystywanie, zarówno na potrzeby ruchu cywilnego, jak również wojskowego. Tuż obok jest 42. Baza Lotnictwa Szkolnego Sił Powietrznych. To z nią cywilne lotnisko dzieli wspólny pas startowy.

"Książkowy przykład". Nowy właściciel o lotnisku w Radomiu

Międzynarodowy Port Lotniczy Warszawa-Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 r. - bo tak dziś brzmi jego pełna nazwa - zbudowano za kwotę 880 mln zł. "Ojcem" tego pomysłu był radomski poseł PiS Marek Suski, co podkreślał sam prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. Przekonywano wtedy, że zbudowane jeszcze raz od zera lotnisko przyciągnie przewoźników i pasażerów, po tym, jak działający tam wcześniej port Radom-Sadków okazał się biznesową klapą i ogłosił bankructwo.

Obecnie lotnisko Warszawa-Radom obsługuje tylko dwie trasy rozkładowe - Polskich Linii Lotniczych LOT do Rzymu i Wizz Aira do Larnaki na Cyprze. Od otwarcia w kwietniu 2023 r. do końca października 2024 r. radomski port przyniósł stratę w wysokości 61,4 mln zł. Od początku działalności do końca listopada 2024 r. odprawiono tam łącznie ponad 213 tys. pasażerów.

To piękny, książkowy wręcz przykład nowoczesnej infrastruktury lotniskowej. Ale zbudowanej w niewłaściwym miejscu. Jako zarząd zrobimy wszystko, żeby spróbować wygenerować tam taki ruch, aby to lotnisko z biznesowego punktu widzenia miało sens - deklarował Adam Sanocki, wiceprezes Polskich Portów Lotniczych, w odpowiedzi na pytanie money.pl.

Zainteresowany Radomiem nadal nie jest największy przewoźnik lotniczy na polskim niebie, czyli Ryanair. - Na chwilę obecną nie bierzemy Radomia pod uwagę. Promowanie lotniska w Radomiu pięknym terminalem nikogo nie przyciągnie - mówił money.pl Michał Kaczmarzyk, szef Ryanaira w Polsce.

Również Polskie Linie Lotnicze LOT, które ogłosiły plan zwiększenia swojej obecności także w portach regionalnych, Radomia w tym planie nie mają. W ostatnich dniach narodowy przewoźnik ogłosił nową trasę z Krakowa do Paryża-Orly, z pominięciem przesiadki w Warszawie.

- Dziś rzeczywiście z Radomia możemy zaoferować tylko to, co już jest w siatce połączeń. Nie mówię "nie" kolejnym połączeniom, ale nie chciałabym składać jeszcze wiążących deklaracji. Rzeczywiście rentowność połączeń jest dla nas priorytetem i na Radom patrzymy w nieco dalszej i szerszej perspektywie - powiedziała pod koniec grudnia Dorota Dmuchowska, członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych, w wywiadzie dla money.pl.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Radomian
9 godz. temu
Obecny szef Ryanair w Polsce p. Michał Kaczmarzyk chyba zapomniał jak był doradcą prezydenta Radomia ds. lotniska. Doradzał i lotnisko powstało, a gdy lotnisko już jest to jako szef Ryanair nie chce z niego latać.... punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.
Jan K.
10 godz. temu
Radomskie lotnisko jest the best ,komfort i obsługa na najwyższym poziomie!
Krzysztof F.
10 godz. temu
Lotnisko w Radomiu jest nierentowne tylko dlatego, że trwa wojna Polsko- Polska.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
sprawiedliwoś...
9 godz. temu
Dlaczego uczciwi Polacy mają dopłacać do tego lotniska? Niech płacą ci którzy głosowali na PiS
Lesio
8 godz. temu
Nie mogę zrozumieć niektórych przedstawicieli linii lotniczych którzy mówią że nie ma chętnych do latania z Radomia a nawet nie próbowali stworzyć połączeń. Ryanair twierdzi że ludzie wolą latać z Modlina. A ja się pytam jakie mają wyjście jak tylko z tamtąd lata. Niech stworzą połączenia migracyjne a wydaje mi się że byliby zdziwieni ile ludzi by latało. Ale cóż nikt im jeszcze nie zaproponował milionowych dopłat za lądowanie w Radomiu i w tym jest problem a nie w usytuowaniu lotniska.
Xxx
10 godz. temu
To caryca Katarzyna nie lata z Radomia?.....
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
Dziwaczek
2 godz. temu
Mam nadzieję, że Suski pokryje straty z własnej kieszeni. Ta sytuacja była oczywista jeszcze przed podjęciem decyzji o modernizacji tego lotniska.
Biały_łabędź
3 godz. temu
Są dwa jajcarskie lotniska w Polsce. Teatrzyk, który udaje lotnisko czyli Radom. Ale nie zapominajmy o Łodzi. Tam rządzi gwiazda pani prezes Midera, która w Zielonej kurtce biega z lizusami po lotnisku i "zarządza". A tam taka sama ekonomiczna beznadzieja. Dopisałbym jeszcze Szczecin. Bo biznesowo też nie ma sensu. Ale alternatywa pociągiem do Warszawy jest jeszcze większą kompromitacją państwa polskiego. Za to Niemcy dbają o Szczecinian i pomimo blokad przez PKP - można w 1,5 h dojechać do Berlina a tam już cały świat. Szybko i tanio. Szkoda tylko, że te lotniskowe zabawy są na koszt podatnika.
Pasażer
4 godz. temu
Kto wymyślił lotnisko w Radomiu w powiatowym miasteczku na prowincji
pissmak
4 godz. temu
ale stąd bliżej do Egiptu i na San Eskobar
Ktos
5 godz. temu
Polska głupota i tyle. Skoro jest lotnisko to dlaczego go nie wykorzystują? Ludzie są chętni, aby stamtąd latac, tylko niestety polityka i marnotrawstwo biorą górę. Warszawa ledwo dyszy, nie lubię stamtąd latać, bo zawsze jakieś opóźnienia są i gdyby z Radomia były jakieś połączenia to pasażerowie z pewnością by się znależli.
...
Następna strona