Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja

Zielona rewolucja w elektromobilności

3
Podziel się:

Co łączy odnawialne źródła energii, blockchain i telemetrię? Polski system e-mobility! – odpowiada Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, operatora programu Pilot Maker Elektro ScaleUp.

Zielona rewolucja w elektromobilności
(Materiały prasowe)

O transporcie ekologicznym mówi się, że jest zeroemisyjny. Nikt w to chyba jednak nie wierzy?

Zgodnie z raportem ADAC, który badał rynek niemiecki, gdzie odnawialne źródła energii stanowią ważny udział w miksie energetycznym, bilans CO2 samochodu elektrycznego jest niższy od pojazdu spalinowego po przejechaniu 127 tys. km. Gdyby e-auto było napędzane wyłącznie zieloną energią, bilans byłby lepszy już po 37,5 tys. km, a więc po ok. dwóch latach użytkowania. Polska energetyka rozpoczyna właśnie proces transformacji, czego dowodem jest ogłoszony przez Grupę TAURON tzw. zielony zwrot ku OZE. W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp, w którym łączymy największe korporacje ze startupami pracującymi nad elektromobilnością, testujemy oparte na technologii blockchain śledzenie ekologicznej energii.

Będę miał gwarancję, że ładuję samochód czy skuter zielonym prądem?

Dokładnie tak! Udowodnimy klientom, że energia dostarczona do punktu ładowania pochodzi z farmy wiatrowej, fotowoltaicznej czy powstała z biomasy. Jeśli kierowca chce być eko, wybierze właśnie taką stacją. Firma, która skomercjalizuje tę innowację, zyska więc ważną przewagę konkurencyjną. Dla swoich słupków ładowania będzie mogła skupować zieloną energię od wielu małych producentów, z którymi sprawnie rozliczy się również dzięki technologii blockchain.

Za notowany w ostatnich miesiącach wzrost rynku pojazdów elektrycznych w Polsce w tempie niemal 100 proc. rok do roku odpowiadają głównie firmy.

Dla przedsiębiorstw liczy się rachunek ekonomiczny. Samochód elektryczny naszpikowany jest urządzeniami telemetrycznymi, które na bieżąco przekazują tysiące danych o sposobie jego użytkowania. Startupy tworzą więc systemy informatyczne, które zbierają te informacje i je analizują. Właścicielom pojazdów pozwala to optymalizować sposób jazdy i oszczędzać na kosztach użytkowania każdego samochodu nawet kilka tysięcy złotych rocznie! Co ciekawe, z tych rozwiązań informatycznych chętnie korzystają też firmy ubezpieczeniowe, które stają przed wyzwaniem oceny ryzyka przy szacowaniu stawek OC, AC czy NNW dla posiadaczy e-aut. Jeden z naszych startupów zbudował też platformę, która analizuje wykorzystanie firmowych flot samochodowych oraz wskazuje najtańszy i najkorzystniejszy sposób ich elektryfikacji.

Informatycy przekonają nas do elektromobilności?

Mają do odegrania ważną rolę. Poza oprogramowaniem potrzebna jest jednak również infrastruktura ładowania. Z punktu widzenia klienta wyzwaniem jest skrócenie do minimum czasu potrzebnego na uzupełnienie baterii. I tu mamy się czym pochwalić. Polski startup wyprodukował ładowarkę, której tranzystor zbudowany jest z węglika krzemu. Dzięki temu jest ona super szybka i może pracować w trudnych warunkach. Ograniczono również gabaryty słupka, a obudowę ładowarki zaprojektował zespół z Akademii Sztuk Pięknych, by estetycznie wpisywała się w przestrzeń publiczną. Urządzenie będzie testowane nie tylko do ładowania samochodów, ale również łodzi.

Elektryczne łodzie? Wypływacie na szerokie wody…

Półtora roku temu opowieść o elektrycznych hulajnogach też brzmiała jak pieśń przyszłości. Tymczasem dziś tysiące ludzi podróżuje po polskich miastach tego typu pojazdami. Jedni je wypożyczają, inni pokochali je tak bardzo, że kupują je na własność. Polskie miasta chętnie elektryfikują tabor autobusowy, a w Trójmieście uruchomiono miejską wypożyczalnię elektrycznych rowerów. Nasze startupy też pracują nad systemami wydajnego ładowania jednośladów.

Spoglądacie na elektromobilność bardzo szeroko

Program Pilot Maker Elektro ScaleUp udowadnia, jak duży jest w naszym kraju potencjał nowatorskiej myśli o elektrycznym transporcie. Zgłosiło się do niego już ponad 140 startupów zainteresowanych komercjalizacją swoich innowacji dla elektromobilności. Spoglądają̨ na nią z perspektywy wielu interesariuszy: kierowców, firm energetycznych i telekomunikacyjnych, właścicieli stacji benzynowych, zarządców przestrzeni publicznej, inżynierów ruchu, a nawet ubezpieczycieli czy instytucji finansowych. Proponowane przez nich rozwiązania rewolucjonizują dotychczasowe procesy i przyspieszają rozwój e-transportu. Tworzymy wzorcowy ekosystem e-transportu. Przy wsparciu administracji państwowej, budują go największe firmy z polskim i zagranicznym kapitałem oraz środowisko startupów.

Magdalena Jackowska-Rejman weźmie udział w tegorocznym Europejskim Forum Nowych Idei w Sopocie, jako uczestniczka dyskusji dotyczącej polskiego ekosystemu e-mobility. Panel „R&D Summit. Polski ekosystem e-mobility. Co łączy odnawialne źródła energii, blockchain i telemetrię?”, odbędzie się 27 września 2019 r. o godzinie 12:30, wezmą w nim udział również Jarosław Broda, wiceprezes zarządu ds. zarządzania majątkiem i rozwoju w firmie Tauron oraz Sonia Wędrychowicz-Horbatowska, liderka transformacji cyfrowej i innowatorka. Dyskusję poprowadzi Grzegorz Nawacki, redaktor naczelny „Pulsu Biznesu”. Pilot Maker jest partnerem tego wydarzenia.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Informacja prasowa
KOMENTARZE
(3)
WYRÓŻNIONE
rojek
5 lata temu
Moim zdaniem powinniśmy wlasnie inwestowac w ten rynek, bo tutaj jest potencjał. Przeciez Polska nie moze ciagle odstawac od świata. A poza tym widac ze kierowcy zaczynaja dojrzewac do przechodzenia na elektryki, bo na trasach mozna juz wyhaczyc elektromobila. Co wiecej - wzrasta liczba stacji ładowania greenway'a -wiec widac jest potrzeba rynku
mik_nick
5 lata temu
Udział OZE w zużyciu energii w Polsce wynosi okolo 11% (dane z 2017), czyli niewiele. Czy na pewno warto ją przeznaczac na eletromobilnosc, czy moze większą korzyść, w postaci zmiejszenia emisji CO2, przyniesie uzycie jej zamiast energii wytworzonej w elektrowniach weglowych? Czy znowu chodzi o robienie biznesu i mnozenia pieniedzy przez prywatywne firmy?
EneGIVE
5 lata temu
Jeden polski system emobility kompletny i działający padł na twarz po akceleracji pod skrzydłami Techbrainers i Pani gwiazdy Prezes Magdaleny - zwolnił 15 osób i się zamknął tydzień przed opaleniem komercyjnej usługi z powodu utraty płynności wcześniej topiąc 1,5mln. Oby tej ekipie poszło lepiej.. Trzymam kciuki
NAJNOWSZE KOMENTARZE (3)
rojek
5 lata temu
Moim zdaniem powinniśmy wlasnie inwestowac w ten rynek, bo tutaj jest potencjał. Przeciez Polska nie moze ciagle odstawac od świata. A poza tym widac ze kierowcy zaczynaja dojrzewac do przechodzenia na elektryki, bo na trasach mozna juz wyhaczyc elektromobila. Co wiecej - wzrasta liczba stacji ładowania greenway'a -wiec widac jest potrzeba rynku
EneGIVE
5 lata temu
Jeden polski system emobility kompletny i działający padł na twarz po akceleracji pod skrzydłami Techbrainers i Pani gwiazdy Prezes Magdaleny - zwolnił 15 osób i się zamknął tydzień przed opaleniem komercyjnej usługi z powodu utraty płynności wcześniej topiąc 1,5mln. Oby tej ekipie poszło lepiej.. Trzymam kciuki
mik_nick
5 lata temu
Udział OZE w zużyciu energii w Polsce wynosi okolo 11% (dane z 2017), czyli niewiele. Czy na pewno warto ją przeznaczac na eletromobilnosc, czy moze większą korzyść, w postaci zmiejszenia emisji CO2, przyniesie uzycie jej zamiast energii wytworzonej w elektrowniach weglowych? Czy znowu chodzi o robienie biznesu i mnozenia pieniedzy przez prywatywne firmy?