Jak wylicza ONZ, do 2050 roku na świecie będzie żyło ponad 9,8 mld ludzi. To oznacza, że dalsze bezrefleksyjne czerpanie z nieodnawialnych zasobów nie jest już możliwe. Tym bardziej że to właśnie człowiek przyczynił się do zmian klimatu, które dziś zagrażają naszej planecie.
Największym wyzwaniem XXI wieku jest powstrzymanie katastrofy klimatycznej i wiążącego się z nią dalszego wzrostu temperatury. Naukowcy z Crowther Lab na politechnice w Zurychu przewidują, że w 2050 r. temperatury w europejskich miastach mogą wzrosnąć nawet o 3,5 stopnia Celsjusza latem i 4,7 zimą. Wyższe temperatury to brak dostępu do wody, susze, pożary i globalne migracje. ONZ szacuje, że w poszukiwaniu bezpiecznego miejsca do życia może ruszyć nawet 2 mld ludzi.
Wielu z nas miało nadzieję, że pandemia, a raczej spowodowany przez nią lockdown i spowolnienie gospodarcze, zatrzymają ocieplenie klimatu. Światowa Organizacja Meteorologiczna rozwiewa te złudzenia. W 2020 r. stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze nadal rosło.
Cele zatwierdzone przez ekspertów
Dlatego tak ważna jest dziś transformacja energetyczna. Potrzebę przeciwdziałania zmianom klimatu dostrzega w Polsce coraz więcej przedsiębiorstw. Jednym z liderów w tym sektorze jest Żabka.
Sieć popularnych sklepów franczyzowych jako pierwsza firma w naszym kraju i pierwsza sieć spożywcza w Europie Środkowo-Wschodniej odejście od węgla (dekarbonizację) zawarła w swojej strategii ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność, Ład korporacyjny).
Co istotne, ekologiczne cele spółki zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi). To poświadczenie, że planowana przez firmę redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz podjęte przez nią zobowiązania są realne.
Żabka aktywnie dąży do zmniejszenia swojego negatywnego wpływu na środowisko. Firma pracuje nad ograniczeniem zużycia energii, poszukuje nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii, testuje zielone technologie oraz zachęca konsumentów do dokonywania świadomych wyborów.
Wśród celów, które Żabka zadeklarowała w ogłoszonej w tym roku nowej Strategii Odpowiedzialności, znalazło się osiągnięcie do 2025 r. neutralności klimatycznej. Naukowo zatwierdzone i zweryfikowane przez SBTi cele zakładają, że do 2026 r. Żabka zredukuje o 25 proc. całkowitą emisję gazów cieplarnianych (w zakresie SBT[1] i [2] i w porównaniu do 2020 r.) oraz obniży o 70 proc. intensywność emisji gazów cieplarnianych w sklepach (w zakresie SBT[3]).
Ponadto do końca 2026 r. sieć zaangażuje również swoich partnerów biznesowych do ustalenia naukowo potwierdzonych celów redukcyjnych.
Żabka, czyli zielona z natury
Przyjęte przez Żabkę cele klimatyczne, zgodnie z oceną SBTi, wpisują się w najbardziej ambitne postanowienie Porozumienia Paryskiego, zakładające ograniczenie ocieplenia klimatu na poziomie 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu z epoką przedindustrialną.
– W Żabce każdego dnia podejmujemy szereg proekologicznych działań. Włączamy w te procesy zarówno naszych pracowników, franczyzobiorców, jak i klientów. Aktywnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne. Jesteśmy dumni, że nasze cele zostały przez SBTi pozytywnie zweryfikowane i zatwierdzone – podkreśla Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka.
– Cieszy mnie, że Żabka dołącza do inicjatywy SBTi. To szansa, że podejmowane działania i wyznaczane cele będą efektywne oraz zgodne z naukowymi wytycznymi ekspertów ONZ ds. klimatu. Tylko działając w oparciu o rzetelną wiedzę, możemy przeciwdziałać zmianie klimatu szybko i według najlepszych standardów – podkreśla Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i dyrektor wykonawczy UN Global Compact Network Poland.
Science Based Targets to inicjatywa współtworzona przez UN Global Compact, do której dołączyło już ponad 1000 firm z 60 krajów na całym świecie, działających w 53 sektorach gospodarki i zatrudniających łącznie ponad 32 miliony ludzi.
Więcej o proekologicznych działaniach Żabki można przeczytać na stronie https://www.zabka.pl/zielona-z-natury.
Materiał powstał przy współpracy z Żabką