Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Materiał powstał przy współpracy z Żabką

Zielona z natury. Ekologiczna transformacja największej sieci sklepów w Polsce

148
Podziel się:

Przeciwdziałanie zmianom klimatu jest wyzwaniem globalnym. To ogromny sprawdzian z odpowiedzialności nie tylko dla każdego z nas, ale przede wszystkim dla rządów i firm. Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega problem i decyduje się wdrożyć strategię zrównoważonego rozwoju.

Zielona z natury. Ekologiczna transformacja największej sieci sklepów w Polsce
Żabka jest jednym z polskich liderów transformacji energetycznej (materiały partnera)

Jak wylicza ONZ, do 2050 roku na świecie będzie żyło ponad 9,8 mld ludzi. To oznacza, że dalsze bezrefleksyjne czerpanie z nieodnawialnych zasobów nie jest już możliwe. Tym bardziej że to właśnie człowiek przyczynił się do zmian klimatu, które dziś zagrażają naszej planecie.

Największym wyzwaniem XXI wieku jest powstrzymanie katastrofy klimatycznej i wiążącego się z nią dalszego wzrostu temperatury. Naukowcy z Crowther Lab na politechnice w Zurychu przewidują, że w 2050 r. temperatury w europejskich miastach mogą wzrosnąć nawet o 3,5 stopnia Celsjusza latem i 4,7 zimą. Wyższe temperatury to brak dostępu do wody, susze, pożary i globalne migracje. ONZ szacuje, że w poszukiwaniu bezpiecznego miejsca do życia może ruszyć nawet 2 mld ludzi.

Wielu z nas miało nadzieję, że pandemia, a raczej spowodowany przez nią lockdown i spowolnienie gospodarcze, zatrzymają ocieplenie klimatu. Światowa Organizacja Meteorologiczna rozwiewa te złudzenia. W 2020 r. stężenie gazów cieplarnianych w atmosferze nadal rosło.

Cele zatwierdzone przez ekspertów

Dlatego tak ważna jest dziś transformacja energetyczna. Potrzebę przeciwdziałania zmianom klimatu dostrzega w Polsce coraz więcej przedsiębiorstw. Jednym z liderów w tym sektorze jest Żabka.

Sieć popularnych sklepów franczyzowych jako pierwsza firma w naszym kraju i pierwsza sieć spożywcza w Europie Środkowo-Wschodniej odejście od węgla (dekarbonizację) zawarła w swojej strategii ESG (Środowisko, Społeczna Odpowiedzialność, Ład korporacyjny).

Co istotne, ekologiczne cele spółki zostały naukowo zweryfikowane i zatwierdzone przez międzynarodową inicjatywę Science Based Targets (SBTi). To poświadczenie, że planowana przez firmę redukcja emisji gazów cieplarnianych oraz podjęte przez nią zobowiązania są realne.

Żabka aktywnie dąży do zmniejszenia swojego negatywnego wpływu na środowisko. Firma pracuje nad ograniczeniem zużycia energii, poszukuje nisko- i zeroemisyjnych źródeł energii, testuje zielone technologie oraz zachęca konsumentów do dokonywania świadomych wyborów.

Wśród celów, które Żabka zadeklarowała w ogłoszonej w tym roku nowej Strategii Odpowiedzialności, znalazło się osiągnięcie do 2025 r. neutralności klimatycznej. Naukowo zatwierdzone i zweryfikowane przez SBTi cele zakładają, że do 2026 r. Żabka zredukuje o 25 proc. całkowitą emisję gazów cieplarnianych (w zakresie SBT[1] i [2] i w porównaniu do 2020 r.) oraz obniży o 70 proc. intensywność emisji gazów cieplarnianych w sklepach (w zakresie SBT[3]).

Ponadto do końca 2026 r. sieć zaangażuje również swoich partnerów biznesowych do ustalenia naukowo potwierdzonych celów redukcyjnych.

Żabka, czyli zielona z natury

Przyjęte przez Żabkę cele klimatyczne, zgodnie z oceną SBTi, wpisują się w najbardziej ambitne postanowienie Porozumienia Paryskiego, zakładające ograniczenie ocieplenia klimatu na poziomie 1,5 stopnia Celsjusza w porównaniu z epoką przedindustrialną.

– W Żabce każdego dnia podejmujemy szereg proekologicznych działań. Włączamy w te procesy zarówno naszych pracowników, franczyzobiorców, jak i klientów. Aktywnie pracujemy nad zmniejszeniem negatywnego wpływu naszej działalności na środowisko naturalne. Jesteśmy dumni, że nasze cele zostały przez SBTi pozytywnie zweryfikowane i zatwierdzone – podkreśla Anna Grabowska, wiceprezes zarządu ds. Strategii Konsumenckich Grupy Żabka.

– Cieszy mnie, że Żabka dołącza do inicjatywy SBTi. To szansa, że podejmowane działania i wyznaczane cele będą efektywne oraz zgodne z naukowymi wytycznymi ekspertów ONZ ds. klimatu. Tylko działając w oparciu o rzetelną wiedzę, możemy przeciwdziałać zmianie klimatu szybko i według najlepszych standardów – podkreśla Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i dyrektor wykonawczy UN Global Compact Network Poland.

Science Based Targets to inicjatywa współtworzona przez UN Global Compact, do której dołączyło już ponad 1000 firm z 60 krajów na całym świecie, działających w 53 sektorach gospodarki i zatrudniających łącznie ponad 32 miliony ludzi.

Więcej o proekologicznych działaniach Żabki można przeczytać na stronie https://www.zabka.pl/zielona-z-natury.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał przy współpracy z Żabką

ekologia
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(148)
WYRÓŻNIONE
powaga
3 lata temu
Zabka najdrozszy alamarkecik ! Patrznie na ceny przy kasie
Jacek
3 lata temu
Zwykle nie dodaję komentarzy, ale w tym przypadku zrobię wyjątek. To zaskakujace, że o zielonym ładzie mówi korporacja, ktora wymusza zamawianie produktow nawet gdy nie schodzą, utrudnia jak tylko może przyjmowanie butelek, której sklepy muszą być otwarte 7 dni w tygodniu przez cały rok, ktora nagina prawo w tym kierunku jak tylko może, która sprzedaje śmieciowe jedzenie i mnóstwo wódki w małych butelkach, której działanie mija się z celem bez koncesji na alkohol, zielony ład to kolejna cyniczna zagrywka, którą maglują korporacje przedstawiając siebie jako oświeconych, powołanych do wskazywania nam nowych ścieżek rozwoju, co z tego, że oni te ścieżki brudzą i niszczą.
jacek
3 lata temu
każdy franczyzobiorca żabki ma kolosalne długi!!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (148)
Jaka
3 lata temu
zmiana klimatu ? Kłamstwa a wy łykacie jak bociek żabę Następne kłamstwa !
czak
3 lata temu
żabka nie będzie pierdziała to i nie będzie gazów cieplarnianych
klient
3 lata temu
Za pieniądze ludzi kupujących w ''''Żabce" robicie reklamę sieci franszyzowej dbającej o swoje intresy kosztem obsługi, klientów i środowiska naturalnego (sprawdżcie co się tam sprzedaje)
Stały klient
3 lata temu
Przywróćcie plastikowe torby, te papierowe to jakaś tragedia - słaba konstrukcja, przepuszcza ciecze i zapachy, nawet do wielokrotnego użytku się za bardzo nie nadają.
dfg
3 lata temu
"Tym bardziej że to właśnie człowiek przyczynił się do zmian klimatu, które dziś zagrażają naszej planecie" - potraficie to udowodnić, czy tylko pisać w taki sposób ?
...
Następna strona