Zgodnie z komponentem kolejowym programu CPK, do wielkiego lotniska w Baranowie ma prowadzić sieć Kolei Dużych Prędkości. Priorytetem jest planowany od wielu tzw. igrek, czyli linia między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Rozgałęziać do stolic Wielkopolski i Dolnego Śląska ma się za Sieradzem.
Serwis faktykaliskie.info podaje, że marszałek województwa wydał zgodę na wykonanie odwiertów geologicznych na trasie Sieradz - Kalisz - Pleszew - Poznań. Przygotowania dla analogicznej decyzji dla odcinka Sieradz - Kępno - Czernica Wrocławska - Wrocław rozpoczął także urząd wojewódzki.
Marszałek zezwolił na wykonanie ponad 10 tys. odwiertów o głębokości od 3 do 30 metrów. Zostaną dzięki nim pobrane m.in. próbki geologiczne oraz wód podziemnych. Zastosowane sondy pozwolą też odpowiedzieć na pytanie, czy na danym terenie mogą być poprowadzone tory dla KDP.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Priorytetowa linia Kolei Dużych Prędkości w Polsce
Nie wiadomo, kiedy odwierty miałyby być przeprowadzone. To zależy od spółki CPK. Wiadomo, że zgoda marszałka jest ważna do maja 2029 r. Negatywną decyzję w tej sprawie przedłożył już m.in. Burmistrz Gminy i Miasta Skalmierzyce, gdzie zaplanowano odwierty.
"Wykonanie powyższych prac, będzie wiązało się z wejściem w teren na pola rolników, prawdopodobnym zniszczeniem upraw, co wiąże się z obawami lokalnej społeczności, jak i jej zdecydowanym sprzeciwem, co do samej inwestycji" - zaznaczył burmistrz w opinii cytowanej przez "Fakty Kaliskie".
Kolejowy "igrek" i co dalej? Pokazali priorytety
W Łodzi trwają już przygotowania do budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości, który będzie ważnym elementem "igreka". Spółka CPK zapowiedziała optymalizację programu kolejowego budowy Portu, ale zapewniają, że budowa trasy Warszawa - Łódź - Poznań/Wrocław nie jest zagrożona i zostanie zrealizowana.