Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego przedstawiła w poniedziałek wyniki najnowszej ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli branży. Z odpowiedzi ankietowanych przez hoteli wynika, że w lutym obiektów z frekwencją poniżej 30 proc. było 18 proc. W styczniu było to aż 32 proc.
W 47 procentach hoteli obłożenie wynosiło powyżej 50 proc. - to o 17 punktów procentowych więcej niż w styczniu. W tej grupie 14 proc. obiektów mogło się pochwalić obłożeniem przekraczającym 70 proc. (o 6 punktów procentowych więcej niż miesiąc temu). "Dzięki kontynuacji ferii w lutym, hotele wypoczynkowe mogły się cieszyć względnie dobrymi wynikami i lepszymi niż w styczniu" - skomentowała Izba.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zgodnie z komunikatem, hotele biznesowe poprawiły obłożenie o 17-18 punktów procentowych - 42 proc. z nich uzyskało obłożenie powyżej 50 proc., w tym 22 proc. powyżej 70 proc. Frekwencji 30 proc. nie osiągnęło 18 proc. hoteli.
Dla wielu wciąż jest gorzej niż rok temu
Izba zauważyła, że mimo poprawy w porównaniu do stycznia, dla ponad połowy hoteli (52 proc.) frekwencja pogorszyła się w stosunku do lutego ubiegłego roku. Jedna trzecia obiektów zanotowała obniżenie o mniej niż 10 punktów procentowych, 35 proc. hoteli poprawiło obłożenie w stosunku do lutego 2023 roku, z czego 28 proc. miało wyniki lepsze o 10 punktów procentowych. Obłożenie na tych samych poziomach co w roku ubiegłym miało 13 proc. obiektów.
Dane o frekwencji różnią się w podziale na hotele biznesowe i wypoczynkowe - na korzyść tych pierwszych. "W lutym goście zagraniczni stanowili średnio dla całej grupy ankietowanych 27 proc. W hotelach biznesowych wskaźnik ten wyniósł 29 proc. a w wypoczynkowych 20 proc." - wylicza izba.
Z ankiety wynika też, że podobnie jak w poprzednich miesiącach, w lutym średnie ceny rosły rok do roku, ale tempo tych wzrostów wyhamowało i wyniki są bardzo zbliżone do danych ze stycznia. Odpowiedzi wskazują, że 59 proc. hoteli podniosło ceny w stosunku do lutego 2023 r., w tym prawie połowa (48 proc.) odnotowała wzrost do 10 proc. Natomiast 41 proc. hoteli uzyskało ceny na poziomie zeszłego roku lub niższe.
Jaki będzie marzec
Z kolei dane dotyczące przyjętych rezerwacji na marzec wskazują na ożywienie w hotelach biznesowych przy jednoczesnym spadku w obiektach wypoczynkowych. Według izby jest to spowodowane kalendarzem, czyli końcem ferii zimowych i początkiem powrotu klientów biznesowych do hoteli.