Słowo "rewolucja" to nie nadużycie. Wraz z początkiem lipca w życie wchodzą regulacje (pakiet e-commerce), pośród których znajdziemy wyższy VAT na produkty kupowane m.in. z Aliexpress. Wszystko z powodu zniesienia w UE zwolnienia z podatku dla towarów o wartości poniżej 22 euro. Od teraz "groszowe" zakupy z Chin mogą przejść do historii, co stanowi okazję dla innych wielkich graczy na rynku. Na tym jednak nie koniec.
Zmian doczekają się także producenci cydru i wina. Żeby było ciekawiej, to samo tyczy się podatku akcyzowego i kas fiskalnych. Ale po kolei.
Pakiet e-commerce to dla polskiego konsumenta olbrzymia zmiana. Szczególnie, że w dobie pandemii sektor zakupów online wzrastał znacząco z każdym miesiącem. Słowem, pokochaliśmy zakupy online. Do tego z wzajemnością. W samym marcu sektor zaliczył wzrost o 28,8 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca. W kwietniu było to 6,2 proc., a jedynym wyjątkiem był maj, kiedy to odnotowano spadek o 7,2 proc.
Za sporą część ruchu w sektorze e-commerce odpowiada właśnie Aliexpress, który od teraz może stracić na konkurencyjności. Wraz z początkiem lipca zakupy z Chin mogą okazać się zwyczajnie droższe.
Akcyza po nowemu i kasy fiskalne tam, gdzie ich nie było
Ta sama regulacja dotknie także biznesów zajmujących się handlem produktami akcyzowymi. Wraz z końcem czerwca upływa termin na dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA. Spóźnialscy nie będą mogli kontynuować działalności.
Co istotne, to samo tyczy się m.in. wojska czy policji. Podmioty zużywające wyroby akcyzowe, które zapomną o rejestracji, nie będą mogły korzystać ze zwolnienia od akcyzy. Mowa np. o paliwach lotniczych czy żeglugowych i gazie LPG.
Od 1 lipca 2021 r. dochodzi także obowiązek posiadania kas fiskalnych online przez przedsiębiorców, którzy do tej pory mogli obejść się bez nich. Chodzi o:
- kosmetyczki,
- fryzjerzy,
- lekarze,
- stomatolodzy,
- prawnicy,
- budowlańcy,
- siłownie oraz kluby fitness.
Nowe banderole
Zmian doczekają się także producenci cydru i wina. Butelki z trunkiem będą musiały zawierać nowe banderole. Te mają być mniejsze od tych, które znamy i łatwiejsze do nakładania na produkt. Okres przejściowy kończy się 31 grudnia 2021 r. i właśnie wtedy od obowiązku nie wymiga się żaden producent.
Nowe banderole będą mieć wielkość 50 mm na 16 mm. Są one wyraźnie mniejsze niż te aktualnie umieszczane na winach (160 mm na 16 mm dla butelek powyżej 0,5l i wymiary 110 mm na 14 mm dla butelek mniejszych).
Nowością będzie to, że nowe banderole są przekazywane do firm winiarskich w wersji samoprzylepnej bądź bez warstwy klejowej - podaje portal foodfakty.pl.