Osoby, którym nie udało się skorzystać z leasingu samochodu na dotychczasowych warunkach, muszą liczyć się z pewnymi ograniczeniami. Pod koniec sierpnia 2018 roku Ministerstwo Finansów opublikowało projekt zmian w ustawie o podatku dochodowym PIT oraz ustawie o podatku dochodowym CIT. Jeden z elementów uwzględnia leasing samochodu osobowego – chodzi o podniesienie obciążeń podatkowych z tytułu użytkowania pojazdów w firmach.
Leasing samochodu w 2019 roku – najważniejsze zmiany
Nowe przepisy dotykają przede wszystkim przedsiębiorców, którzy będą chcieli skorzystać z leasingu samochodu wykorzystywanego w systemie mieszanym, tj. do celów firmowy i prywatnych.
Najważniejsze zmiany to:
- objęcie limitem 150 tys. zł leasingu operacyjnego – nabycie pojazdu powyżej tej wartości będzie oznaczać brak możliwości zaliczenia w koszty nadwyżki,
- wprowadzenie limitu zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wydatków związanych z eksploatacją pojazdu – przedsiębiorca będzie mógł odliczyć 75% poniesionych kosztów.
Warto przy tym podkreślić, że limit 75% nie obejmie czynszu leasingowego – miesięczne raty będzie można odliczać w całości. Wyjątek będą stanowić przypadki, gdy do raty doliczone są inne wydatki eksploatacyjne – wówczas tylko ta część raty zostanie objęta limitem.
Jeśli chcesz zapoznać się ze szczegółami nowych przepisów, pełna treść ustawy jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Zmiany w leasingu – jak to wpłynie na rynek?
Na ten moment trudno wyrokować, jak zmiany w leasingu samochodowym wpłyną na rynek. Jedno jest pewne, że nowe przepisy najbardziej dotkną przedsiębiorców, którzy do tej pory leasingowali droższe pojazdy, tj. o wartości przekraczającej 150 tys. zł. Niewiele natomiast zmieni się w przypadku przedsiębiorców, którzy użytkowali leasingowane pojazdy wyłącznie na cele firmowe.
Eksperci są zdania, że nowe przepisy nie spowodują spadku zainteresowania tą formą finansowania. Chociaż w pierwszych miesiącach ich obowiązywania dynamika wzrostów może być wolniejsza, w kolejnych okresach dojdzie do jej stabilizacji. Przedsiębiorcy będą musieli bowiem przywyknąć do zmian – tak jak to było w przypadku wprowadzenia limitów związanych z odliczeniem VAT przy samochodach osobowych użytkowanych w systemie mieszanym.
Artykuł sponsorowany