Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KKG
|
aktualizacja

Zmiany w opłatach. Gigantyczna kara dla Vectry

20
Podziel się:

Prezes UOKiK nałożył na spółkę Vectra karę finansową w wysokości ponad 68 mln zł - poinformował urząd w komunikacie. Klauzule, w oparciu o które Vectra dokonywała zmian wysokości opłat, były abuzywne - uważa UOKiK. Spółka w przesłanym do money.pl stanowisku informuje, że nie zgadza się z decyzją. "Złożymy od niej odwołanie. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem" - podkreśla.

Zmiany w opłatach. Gigantyczna kara dla Vectry
Prezes UOKiK nałożył na spółkę Vectra karę finansową w wysokości ponad 68 mln zł (Adobe Stock, Marek Stokowski)

UOKiK informuje, że modyfikacje umów w trakcie ich trwania, w oparciu o nieprzejrzyste kryteria, są niezgodne z prawem. Na taką praktykę operatora komórkowego Vectra licznie skarżyli się konsumenci. Prezes UOKiK po przeprowadzonym postępowaniu wydał decyzję, w której zakazał stosowania niedozwolonych postanowień umownych i nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 68 mln zł.

We wrześniu 2022 r. Vectra zaczęła stosować w umowach z konsumentami klauzule upoważniające do zmian obowiązujących warunków – wprowadzenia podwyżek, jak i nowych, dotychczas nieprzewidzianych, opłat. Mogły być one związane ze wzrostem inflacji, jak i dotyczyć szeregu innych niedookreślonych okoliczności, np. wzrostu nakładów związanych ze świadczoną usługą, znaczącego rozszerzenia lub polepszenia funkcjonalności - czytamy w komunikacie.

"Postanowienia były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Klauzule dawały spółce dowolność w zakresie tego czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek" - dodano.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Mocna reakcja rynków. Eksperci mówią, co czeka polską walutę

Jak ustalił Prezes UOKiK, Vectra wykorzystała kwestionowane klauzule i modyfikowała umowy w oparciu o zmianę wysokości wskaźnika inflacji. Tym samym przerzucała na konsumentów całą odpowiedzialność za zmieniającą się sytuację gospodarczą.

"Sygnały, które dotarły do Urzędu wskazują, że w tym samym czasie nowym klientom spółka w dalszym ciągu oferowała zawarcie umowy na starych cenach. W niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się, że dojdzie do podwyżki" - napisano.

Klienci wskazywali także, że dochodziło do zmiany umowy o całoroczny kilkunastoprocentowy wskaźnik inflacji, nawet jeśli dana umowa w tym czasie nie obowiązywała.

"Co istotne, ci którzy nie godzili się na nowe warunki i chcieli odstąpić od umowy, musieli liczyć się z poniesieniem konsekwencji finansowych za przedterminowe jej rozwiązanie. Niedozwolone postanowienia przewidywały, że każdy - nawet najmniejszy - wzrost wskaźnika pozwalał na podwyżkę ceny. Na tym uprawnienia Vectry się nie kończyły. Równolegle spółka mogła podnieść cenę z podobnych powodów, np. argumentując wzrostem kosztów lub nakładów związanych ze świadczoną usługą" - napisano.

Spółka nie zgadza się z decyzją UOKiK. "Złożymy od niej odwołanie. Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem. Decyzja UOKiK jest nieprawomocna" - czytamy w stanowisku firmy przesłanym do redkacji money.pl.

"Spółka do samego końca dążyła do polubownego zakończenia sporu z korzyścią dla klientów i starała się nawiązać dialog z urzędem. Niezależnie od postępowania, z własnej inicjatywy, już wiosną wprowadziliśmy szereg korzystnych z perspektywy Klientów zmian w umowach. Dalsze kroki podejmiemy po analizie uzasadnienia decyzji. Do tego czasu nie będziemy udzielać dalszych informacji oraz komentować tej sprawy" - informuje Vectra.

Prezes UOKiK: najpierw kuszenie ofertą, potem podwyżka

Z kolei cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny informuje, że "zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić".

"Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe" - podkreśla prezes UOKiK.

Wskazano, że umowy na czas oznaczony nie powinny podlegać jednostronnym zmianom w zakresie ich istotnych elementów – na przykład ceny. Z kolei zmiany cen usługi kontraktu zawieranego na czas nieokreślony mogą być uzależnione od odpowiednich postanowień przewidzianych jeszcze przed zawarciem umowy. Jednocześnie konsumenci powinni mieć w takich sytuacjach prawo rezygnacji bez ponoszenia dodatkowych obciążeń finansowych.

"Po uprawomocnieniu się decyzji spółka będzie musiała również zwrócić uprawnionym konsumentom sumę uiszczonych podwyżek abonamentowych. Poinformuje także na swojej stronie internetowej oraz portalu społecznościowym Facebook o zaprzestaniu stosowania abuzywnych klauzul. Szczegółowe informacje dotyczące przysporzenia dla konsumentów znajdują się w decyzji" - napisano.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(20)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
adam s.
miesiąc temu
Bardzo dobrze, powinno się karać bardzo wysokimi kwotami wszelkie próby cwaniactwa, krętactwa i pasożytowania na społeczeństwie. Kary powinny iść w setki milionów i nie ma co się z takimi firmami certolić. Podawanie takich informacji do publicznej wiadomości skutecznie odstraszy pozostałych cwaniaczków siedzących na szczycie korporacji od planów łatwego zarobku kosztem społeczeństwa.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
były posiadac...
miesiąc temu
i dobrze jak to możliwe że podpisujesz umowę na 2 lata po cenie 40zł a po miesiącu mówią ci że musisz płacić 60 i nie ma możliwości zerwania umowy mimo podwyżki o 50%
Stanislaw
miesiąc temu
A co prądem, gazem, ostatnio dostałem podwyzszone rachunki będzie kara dla tych gansterów
qqq
miesiąc temu
Sprawiedliwie było by gdyby te pieniądze zwrócili klientom którym niesłusznie naliczyli podwyżki. Dodatkowo jakaś procent zadość uczynienia za oszustwo lub darmowe dodatki do abonamentu typu dodatkowe darmowe kanały w tv itd. Zobaczymy na ile są poważni i jakie podejście będą mieli do klienta czy wyciągną lekcję.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (20)
Jan56
miesiąc temu
Pytanie co prezesi jeszcze robią w tej Firmie same straty za te pieniądze przez ostatnie 5 lat można by wymienić wszystkie rutery na z górnej półki do dymisji cały zarząd
Markiz
miesiąc temu
Z vectra walczylem przez 2 lata. Tak dziadoskiej firmy to ja dawno nie widzialem. Teraz widze ze urosli tylko dzieki okradaniu klientow.
Kraken
miesiąc temu
Każdorazowo zmiana ceny lub parametrów usługi powinna skutkować możliwością rozwiązania umowy. Wszelakie papierkowe majstrowanie w trakcie umowy, na korzyść operatora, to kuglarsko-prawnicze sztuczki 🤣
Kraken
miesiąc temu
Czy jest legalne podawanie naszych danych przez telefon ? Skąd wiemy że to nie są oszuści ? SMS od operatora - "Drogi Kliencie, w najbliższym czasie, będziemy kontaktować sie z Toba w sprawie konca okresu promocyjnego umowy. Podczas rozmowy możemy prosić o uzupełnianie Twoich danych m.in. PESEL oraz serii, numeru oraz daty ważności dowodu osobistego. Pozdrawiamy, Zespół Play" 🤣
Max
miesiąc temu
Brawo, za mało tej kary, niech oddają kasę z odsetkami. Oszukują ludzi na każdym kroku