Podczas analizy wzięto pod uwagę ceny z ponad 3,2 tys. tradycyjnych sklepów. Z danych wynika, że całkowity wzrost obrotów wyniósł w nich o 10,9 proc. więcej w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Natomiast od stycznia do sierpnia 2022, licząc rok do roku, kupiono o 1,8 proc. mniej produktów pod względem liczby sztuk. Natomiast liczba transakcji wzrosła o 1 proc.
Ewa Rybołowicz, dyrektorka ds. analiz rynkowych M/platform poinformowała, że od maja do sierpnia liczba transakcji spadła. Inaczej było w okresie styczeń-kwiecień, gdy dokonywano większej ilości transakcji, na co wpływ miała wojna w Ukrainie, a w szczególności wojenna migracja.
M/platform ocenia, że wzrost obrotów w sklepach tradycyjnych wynika głównie z rosnących cen, a tempo wzrostu kategorii jest bardzo zróżnicowane – od kilku do kilkudziesięciu procent.
Co drożeje
M/platform zaznacza, że w drugim tygodniu września średnia cena "Olejów i oliw" przekroczyła o 70 proc. średnią cenę tygodniową w tej kategorii z analogicznego okresu 2021 r., a o 30 proc. przekroczyła średnią cenę w kategorii "Żywność sucha".
Porównanie wartości koszyka oparte jest na danych transakcyjnych dla listy produktów najczęściej kupowanych w danej kategorii. Porównanie cen koszyków dotyczy średniej miesięcznej ceny produktu, którą płacili kupujący w kasie.