Do trwającej właśnie III edycji programu Solve for Tomorrow mogli zgłaszać się uczniowie z klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami: nauczycielami, pracownikami bibliotek, świetlic środowiskowych czy domów kultury. Ich zadaniem było zaproponowanie nieszablonowego pomysłu związanego z jednym z czterech obszarów: zdrowiem, bezpieczeństwem, klimatem lub integracją. To kategorie, w których młodzi ludzie mają szerokie pole do działania. Mogą realizować projekty związane z dobrostanem psychicznym, bezpieczeństwem fizycznym, ale także tym cyfrowym, wszelkimi kwestiami dotyczącymi środowiska naturalnego a także szeroko rozumianymi problemami społecznymi.
W tej edycji największym zainteresowaniem cieszyły się zagadnienia związane z integracją - 88, ze zdrowiem - 86, z klimatem – 44 i z bezpieczeństwem - 34. Województwa, które mogą pochwalić się największą liczbą zgłoszonych projektów, to mazowieckie (52), śląskie (34), łódzkie (29) i pomorskie (28).
Do drugiego etapu zakwalifikowało się 30 placówek. Oto lista półfinalistów:
6 zespołów w kategorii Zdrowie:
- I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie – projekt "IO-Helper - twój pomocnik w zdrowiej diecie"
- I Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku – projekt "Bądź prawdziwy-bądź sobą"
- IV Liceum Ogólnokształcące z oddziałami integracyjnymi im. dr Jadwigi Młodowskiej w Chełmie – projekt "SocialAlert"
- Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Pruszkowie – projekt "AidAssist"
- VI Liceum Ogólnokształcące im. J. J. Śniadeckich w Bydgoszczy – projekt "MealMagic"
- Zespół Szkół nr 3 im. Hugona Kołłątaja w Szamotułach – projekt "Klub marudy"
7 zespołów w kategorii Klimat:
- Liceum Ogólnokształcące im. Janka z Czarnkowa w Czarnkowie – projekt "EcoHouse"
- Liceum Ogólnokształcące nr V im gen. J. Jasińskiego we Wrocławiu - projekt "EcoCrush"
- Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące im. Pawła Adamowicza w Gdańsku – projekt "WaterScape"
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie – projekt "ReFood"
- XVII Liceum Ogólnokształcące w Gdyni – projekt "ParaGone"
- Zespół Szkół w Krzepicach – projekt aplikacji "ECOfreak"
- Liceum Ogólnokształcące DobraTu im. Tosi Kozłowskiej w Warszawie – projekt Elektrośmieciary (elektro.smieciary)
14 zespołów w kategorii Integracja:
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2 w Gdyni – projekt "Fajnie być sobą z tobą-akceptacja osób neuroróżnorodnych"
- Technikum dla Niewidomych w Laskach – projekt "Robot Alan z Lasek"
- Technikum Mechatroniczne nr 1 w Warszawie – projekt "CommunicatiON"
- Technikum nr 8 im. Obrońców Poczty Polskiej w Gdańsku w Katowicach – projekt "Tech4all"
- Technikum nr 2 – Zespół Szkół Usługowych w Ostrowie Wielkopolskim – projekt "Akademic"
- XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta w Lublinie – projekt "Escaperoom relacji dziecka z rodzicem"
- XXXI Liceum Ogólnokształcące im. Ludwika Zamenhofa w Łodzi – projekt "WigwamPL"
- Zespół Szkół im. ks. dra Jana Zwierza w Ropczycach – projekt "PolishVibe"
- Zespół Szkół nr 4 Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego w Wałczu – projekt "CareerView VR"
- Zespół Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach – projekt "Repetito"
- III Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku – projekt "JobQuest"
- Zespół Szkół Politechnicznych w Głogowie – "SeniorUp"
- Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Krotoszynie – "Szum Studio"
- Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących im. Stefana Banacha w Jarosławiu – projekt "Incloosy - odkryj miasto bez barier"
3 zespoły w kategorii Bezpieczeństwo:
- III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim – projekt "Safe Bus Stop - bezpieczne oczekiwanie na autobus"
- Liceum Ogólnokształcące Fundacji Szkolnej w Warszawie – projekt "PacifyPapiPal"
- Technikum TEB Edukacja w Tychach – projekt "Nie tylko w czterech ścianach-wsparcie mieszkańców Tychów"
Droga do finału
Na tym etapie półfinaliści pogłębiają swoje pomysły przy pomocy metodologii Design Thinking. Dla części uczniów będzie to pierwsze spotkanie z tym niezwykłym procesem, który pozwala spojrzeć na zaproponowane rozwiązania z wielu różnych perspektyw. Zgodnie z tą metodą to użytkownik jest najważniejszy i kluczowe jest poznanie jego potrzeb, problemów i marzeń. Niezwykle istotnym elementem jest także uczenie się na błędach i docenienie edukacyjnej wartości porażki. Podczas pracy z tą metodą uczniów będą wspierać ambasadorzy programu Solve for Tomorrow, czyli wybitni trenerzy i nauczyciele z misją.
Pod koniec stycznia zostaną wyłonieni finaliści, którzy w dalszej części programu odbędą warsztaty z wolontariuszami z firmy Samsung i przygotują się do Demo Day oraz gali finałowej.
Materiał sponsorowany przez Samsung